EV vs. HEV vs. PHEV: Τί αξίζει να αγοράσετε;

EV vs. HEV vs. PHEV: Τί αξίζει να αγοράσετε;

Αν δεν είστε έτοιμοι για ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα (EV) αλλά θέλετε να μειώσετε τις εκπομπές άνθρακα, θα πρέπει να εξετάσετε ένα υβριδικό όχημα (HEV) ή ένα plug-in υβριδικό όχημα (PHEV).

Παρακάτω εξηγούμε τις διαφορές μεταξύ κάθε μοντέλου.

Το ηλεκτρικό όχημα, ή EV, είναι ένας γενικός όρος για πολλούς τύπους οχημάτων που κινούνται με μπαταρία. Μπορεί να είναι ένας διχαστικός ή πολιτικοποιημένος όρος, οπότε μερικοί άνθρωποι νιώθουν την ανάγκη να αποφασίσουν αν είναι ενθουσιώδεις υποστηρικτές των EV ή σκεπτικοί επικριτές τους.

Στην πραγματικότητα, το θέμα είναι πιο πολύπλευρο. Υπάρχουν τρεις τύποι EV. Μερικά λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρία, ενώ άλλα συνδυάζουν μπαταρία και βενζίνη.

Τύποι ηλεκτρικών οχημάτων (EV)

  • Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (EV ή BEV): Λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρία.
  • Υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV): Συνδυάζουν κινητήρα βενζίνης με ηλεκτροκινητήρα.
  • Plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEV): Συνδυάζουν κινητήρα βενζίνης με ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία με δυνατότητα φόρτισης στην πρίζα.

Το καθένα έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, το κόστος και την οδηγική εμπειρία. Παρακάτω παρουσιάζονται οι βασικές διαφορές μεταξύ EV, HEV και PHEV, ώστε να επιλέξετε το κατάλληλο για τις ανάγκες σας.

Τι είναι ηλεκτρικό όχημα;

Electric 2024 Mercedes AMG EQE

Τα ηλεκτρικά οχήματα, επίσης γνωστά ως BEV (battery electric vehicles), κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια από μία ή περισσότερες μεγάλες μπαταρίες. Δεν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης για να μετατρέπουν τη βενζίνη σε κινητήρια δύναμη, οπότε δεν απαιτούν αλλαγές λαδιού.

Τα EV ξεκίνησαν ως μια λιγότερο γνωστή επιλογή οδήγησης για τους οικολογικά συνειδητοποιημένους, αλλά η υιοθέτησή τους αυξάνεται σταθερά, φτάνοντας σε νέα υψηλά κάθε χρόνο.

Το 2023, τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν περίπου το 9% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και πάνω από 10% όταν προσθέσουμε τα plug-in υβριδικά (PHEV), σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές.

Παρόλο που ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προβλέπουν μια σταθεροποίηση των πωλήσεων καθώς η υιοθέτηση περνάει στο ευρύ κοινό, παραμένουν αρκετά δημοφιλή και έχουν πυροδοτήσει έντονο ενδιαφέρον για τα υβριδικά οχήματα.

Η τεχνολογία του ηλεκτρικού κινητήρα επίσης βελτιώνεται ραγδαία. Το 2023, η μέση αυτονομία των EV αυξήθηκε σε ιστορικό υψηλό των 270 μιλίων, σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ. Ωστόσο, οι περισσότεροι οδηγοί δεν χρειάζονται τόση αυτονομία στην καθημερινή τους ζωή.

Πώς φορτίζεται ένα EV;

Audi Q8 e-Tron charge port

Η φόρτιση ενός EV γίνεται με την σύνδεση ενός ειδικού καλωδίου φόρτισης σε μια υποδοχή που βρίσκεται πίσω από ένα καπάκι στο εξωτερικό του οχήματος, παρόμοια με το παραδοσιακό καπάκι βενζίνης. Το ρεύμα στη συνέχεια ρέει στην μπαταρία.

Περίπου το 80-90% όλων των φορτίσεων EV πραγματοποιείται στο σπίτι, καθώς είναι πιο βολικό και συχνά φθηνότερο από τον ανεφοδιασμό με βενζίνη, αν και αυτό εξαρτάται από τις τοπικές τιμές βενζίνης και τους ναύλους ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι περισσότεροι κατασκευαστές περιλαμβάνουν έναν οικιακό φορτιστή κατά την αγορά, αν και η Tesla σταμάτησε να το κάνει το 2022, επικαλούμενη χαμηλά ποσοστά χρήσης.

Για ταχύτερη φόρτιση από τα παρεχόμενα καλώδια, ορισμένοι ιδιοκτήτες σπιτιών επιλέγουν να εγκαταστήσουν έναν φορτιστή επιπέδου 2, ο οποίος κοστίζει μερικές χιλιάδες δολάρια ανάλογα με την εγκατάσταση του σπιτιού σας, αλλά μπορεί να αντισταθμιστεί από κρατικές εκπτώσεις.

Για μεγαλύτερα ταξίδια, οι δημόσιοι ταχυφορτιστές (επιπέδου 3) φορτίζουν τα περισσότερα EV σε 20-60 λεπτά. Όλο και περισσότερες στάσεις ανάπαυσης σε αυτοκινητόδρομους διαθέτουν ταχυφορτιστές και δισεκατομμύρια σε ομοσπονδιακή χρηματοδότηση διατίθενται για την ανάπτυξη ενός πανεθνικού δικτύου.

Για να παρέχουν στους οδηγούς περισσότερες επιλογές φόρτισης, όλοι οι κατασκευαστές EV συμφώνησαν να μεταβούν στη θύρα φόρτισης της Tesla, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν πάνω από 15.000 Superchargers σε όλη τη χώρα.

Αλλά μέχρι οι σταθμοί φόρτισης να γίνουν τόσο διαδεδομένοι όσο οι βενζινάδες, είναι σημαντικό να σχεδιάσετε πού θα φορτίσετε κατά τη διάρκεια της διαδρομής σας.

Τι είναι ένα υβριδικό ηλεκτρικό όχημα;

Kia Niro HEV

Τα υβριδικά οχήματα ήταν η πρώτη σημαντική είσοδος στην αγορά όσον αφορά τα EV, ιδιαίτερα με το παγκόσμιο ντεμπούτο του Prius στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Αυτά τα οχήματα συνδυάζουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης με έναν ηλεκτροκινητήρα, εναλλάσσοντάς τους για να βελτιώσουν την οικονομία καυσίμου.

Για παράδειγμα, όταν ένα υβριδικό αυτοκίνητο είναι σταματημένο, πιθανότατα λειτουργεί αθόρυβα με την ηλεκτρική ενέργεια της μπαταρίας, αντί να λειτουργεί στο ρελαντί με βενζίνη. Όταν ξεκινάει, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης επανέρχεται σε λειτουργία.

Η χρήση της τεχνολογίας μπαταριών για να συμπληρώσει τον κινητήρα βενζίνης φέρνει δύο κύρια οφέλη:

Βελτιωμένη οικονομία καυσίμου

Όπως φαίνεται από τα παρακάτω στοιχεία, τα υβριδικά οχήματα προσφέρουν σημαντική βελτίωση στην κατανάλωση καυσίμου σε σύγκριση με τα οχήματα μόνο με βενζίνη:

  • 2024 Kia Sportage (μόνο βενζίνη): 32mpg στον αυτοκινητόδρομο με 187hp
  • 2024 Kia Sportage Υβριδικό: 43mpg στον αυτοκινητόδρομο με 227hp
  • 2024 Toyota Rav 4 (μόνο βενζίνη): 35mpg στον αυτοκινητόδρομο με 203hp
  • 2024 Toyota Rav 4 Υβριδικό: 41mpg στον αυτοκινητόδρομο με 219hp

Όπως βλέπετε, και τα δύο υβριδικά μοντέλα προσφέρουν σημαντική αύξηση στην οικονομία καυσίμου σε σύγκριση με τις εκδόσεις τους μόνο με βενζίνη.

Αυξημένη ισχύς

Εκτός από την καλύτερη οικονομία καυσίμου, τα υβριδικά οχήματα συχνά προσφέρουν και περισσότερη ιπποδύναμη, όπως φαίνεται στα παραπάνω παραδείγματα. Αυτό οφείλεται στη συνδυασμένη ισχύ του κινητήρα βενζίνης και του ηλεκτροκινητήρα.

Kia Sportage

Αντί να φορτίζονται μέσω εξωτερικής πρίζας όπως τα EV ή τα PHEV, τα υβριδικά οχήματα αναπληρώνουν τις μπαταρίες τους αυτόνομα μέσω της ενέργειας από τον κινητήρα βενζίνης.

Επίσης, χρησιμοποιούν “αναγεννητική πέδηση“, όπως κάνουν και τα EV και τα PHEV. Όποτε φρενάρετε, το όχημα συλλέγει την ενέργεια που συνήθως χάνεται και την αποθηκεύει για μελλοντική χρήση.

Χωρίς την ταλαιπωρία της εύρεσης σταθμών φόρτισης EV, την υψηλή οικονομία καυσίμου και την επιπλέον ιπποδύναμη, τα υβριδικά οχήματα μοιάζουν με μια εύκολη επιλογή – αρκεί φυσικά να μπορείτε να αντέξετε το πρόσθετο κόστος.

Είναι συνήθως μερικές εκατοντάδες ή χιλιάδες δολάρια πιο ακριβά από τα αυτοκίνητα βενζίνης, αλλά οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ανακτούν αυτή τη διαφορά εξοικονομώντας καύσιμα καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος.

Τι είναι ένα plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (PHEV);

Ένα plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (PHEV) είναι ουσιαστικά ένας συνδυασμός ενός EV και ενός HEV, σχεδιασμένο να λειτουργεί τόσο με βενζίνη όσο και με μπαταρία.

Η βασική διαφορά είναι ότι η ενέργεια προέρχεται από φορτιστές που συνδέονται στην πρίζα, καθιστώντας τα πιο κοντά στα EV. Τα περισσότερα PHEV μπορούν να διανύσουν 20-35 μίλια με καθαρή ηλεκτρική ενέργεια και στη συνέχεια να μεταβούν σε έναν κινητήρα βενζίνης ως εφεδρικό όταν εξαντληθεί η ενέργεια.

Ορισμένα, όπως το Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV, σας επιτρέπουν να οδηγείτε με τον κινητήρα βενζίνης διατηρώντας παράλληλα την ενέργεια της μπαταρίας, την οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αργότερα.

The Jeep Wrangler 4xe is the top-selling PHEV in the US.

Μπορείτε να φορτίσετε το PHEV σας στο σπίτι και σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης, δίνοντάς σας μια γεύση από τη ζωή με EV με την ασφάλεια ενός ρεζερβουάρ βενζίνης για μεγαλύτερη ηρεμία σε μεγαλύτερα ταξίδια.

Λόγω της μικρότερης μπαταρίας τους σε σύγκριση με τα πλήρη EV, τα PHEV χρειάζονται πολύ λιγότερο χρόνο για φόρτιση. Όπως και τα υβριδικά, πολλά PHEV κάνουν και μια μικρή επαναφόρτιση κατά την οδήγηση, κυρίως μέσω της αναγεννητικής πέδησης.

Πολλοί ιδιοκτήτες PHEV σπάνια χρειάζονται να χρησιμοποιήσουν το ρεζερβουάρ βενζίνης για καθημερινές διαδρομές και μετακινήσεις, καθιστώντας τα οχήματα με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων από τα υβριδικά.

Αλλά ακόμα και όταν το χρησιμοποιούν, επιτυγχάνουν εξαιρετική οικονομία καυσίμου λόγω της δυνατότητας συνδυασμού βενζίνης και ηλεκτρικής ενέργειας.

Στο παράδειγμα του Kia Sportage, η έκδοση βενζίνης κάνει 32mpg, η υβριδική 43mpg και η plug-in υβριδική 84 MPGe. Για το Toyota Rav 4, η έκδοση βενζίνης έχει 35mpg, η υβριδική έκδοση φτάνει τα 41mpg και η PHEV με ένα εντυπωσιακό 94 MPGe.

Παρόλο που τα PHEV μπορεί να μοιάζουν με την ιδανική επιλογή, η υψηλή τιμή τους τα καθιστά λιγότερο δημοφιλή τόσο από τα HEV όσο και από τα BEV. Η μηχανική ενός οχήματος με δύο συστήματα μετάδοσης κίνησης δεν είναι φθηνή.

Αυτά τα οχήματα κοστίζουν συχνά $5.000-$10.000 περισσότερο από τα αντίστοιχα οχήματα βενζίνης και υβριδικά, αν και ορισμένα πληρούν τις προϋποθέσεις για την ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση, όπως και τα πλήρη EV.

Πηγή: https://www.pcmag.com/

Δείτε επίσης

Τεστ: Μπορείς να βρεις ποιο αυτοκίνητο θα γεμίσει πρώτο σε 20″; 

Τεστ: Μπορείς να βρεις ποιο αυτοκίνητο θα γεμίσει πρώτο σε 20″; 

Λάστιχα αυτοκινήτου: Το τεστ του νομίσματος που δείχνει αν πρέπει να τα αντικαταστήσετε

Λάστιχα αυτοκινήτου: Το τεστ του νομίσματος που δείχνει αν πρέπει να τα αντικαταστήσετε

Πλύσιμο αυτοκινήτου στον ήλιο: 7 Λόγοι γιατί δεν είναι καλή ιδέα;

Πλύσιμο αυτοκινήτου στον ήλιο: 7 Λόγοι γιατί δεν είναι καλή ιδέα;

4 Μύθοι για το ψυκτικό υγρό: Μπορώ να αναμείξω παλιό και νέο ψυκτικό υγρό;

4 Μύθοι για το ψυκτικό υγρό: Μπορώ να αναμείξω παλιό και νέο ψυκτικό υγρό;

F1: Ο εκνευρισμός του Φερστάπεν στο Ιταλικό GP και η σχέση του με τη Redbull

F1: Ο εκνευρισμός του Φερστάπεν στο Ιταλικό GP και η σχέση του με τη Redbull

Μπαταρία αυτοκινήτου: Πώς και πότε να την αποσυνδέσετε

Μπαταρία αυτοκινήτου: Πώς και πότε να την αποσυνδέσετε