Τέλος στην πλήρη ψηφιοποίηση των χειριστηρίων ενός αυτοκινήτου επιχειρεί να βάλει ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός EuroNCAP, αναγνωρίζοντας τους κινδύνους που μπορεί κρύβει η αναζήτηση διακοπτών μέσα από ψηφιακές οθόνες και δαιδαλώδη υπομενού.
Ο EuroNCAP πρόκειται να αλλάξει τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες ένα αυτοκίνητο θα μπορεί να αποσπά την ανώτερη διάκριση στις δοκιμές πρόσκρουσης που πραγματοποιεί.
Για τη διεκδίκηση των πέντε αστέρων στις δοκιμές πρόσκρουσης, μια πρόταση θα πρέπει να διαθέτει από το 2026 μια σειρά φυσικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες όπως αυτή των αλάρμ, των υαλοκαθαριστήρων και της κλήσης έκτακτης ανάγκης.
Η εκτεταμένη χρήση ψηφιακών οθονών και η αντικατάσταση των φυσικών διακοπτών αναγκάζει τους οδηγούς να τραβούν το βλέμμα τους από τον δρόμο ώστε να προχωρήσουν ακόμα και σε απλές ρυθμίσεις, που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαν να γίνουν διαισθητικά.
Έστω και άθελά τους, λοιπόν, οι κατασκευαστές προκαλούν την απόσπαση της προσοχής του οδηγού, θυσιάζοντας την οδική ασφάλεια στο όνομα της ψηφιοποίησης και του εκσυγχρονισμού.
Δεν είναι λίγοι αυτοί, πάντως, που θέτουν και το ζήτημα του περιορισμού του κόστους, καθώς ένα ψηφιακό πάνελ το οποίο συγκεντρώνει πλήθος λειτουργιών αποδεικνύεται απλούστερο κατασκευαστικά και φθηνότερο από την παρουσία φυσικών διακοπτών.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι ψηφιακές οθόνες στο εσωτερικό των αυτοκινήτων μπορούν να αποδειχθούν εξίσου επικίνδυνες με τη χρήση των κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια της οδήγησης, και δεν αποκλείεται να προκύψουν στο μέλλον ανάλογοι περιορισμοί και πρόστιμα για όσους θα «συλλαμβάνονται» να αγγίζουν τις οθόνες ενώ οδηγούν.