Η ευθυγράμμιση των ελαστικών, γνωστή και ως ευθυγράμμιση των τροχών, μπορεί να βοηθήσει τα ελαστικά να αποδώσουν σωστά και να διαρκέσουν περισσότερο.
Μπορεί επίσης να βελτιώσει το χειρισμό του οχήματος και να το εμποδίσει να τραβιέται προς τη μία κατεύθυνση ή να τραντάζεται περίεργα στο δρόμο.
Τί είναι η ευθυγράμμιση ελαστικών
Η ευθυγράμμιση, αναφέρεται στη ρύθμιση της ανάρτησης ενός οχήματος – του συστήματος που συνδέει το αυτοκίνητο με τους τροχούς. Δεν είναι ρύθμιση των ίδιων των ελαστικών ή των τροχών. Το κλειδί για την σωστή ευθυγράμμιση, είναι η ρύθμιση των γωνιών των ελαστικών, η οποία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο έρχονται σε επαφή με το οδόστρωμα.
Πώς να καταλάβω αν χρειάζομαι ευθυγράμμιση ελαστικών
Υπάρχουν τρόποι για να καταλάβετε αν το αυτοκίνητο χρειάζεται ευθυγράμμιση ελαστικών. Εάν παρατηρήσετε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτων σημεία, θα πρέπει να ελέγξετε την ευθυγράμμιση άμεσα, σε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
- Άνιση φθορά πέλματος
- Το όχημα “τραβάει” προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά
- Το τιμόνι δεν είναι στο κέντρο όταν οδηγείτε ευθεία
- Κραδασμοί στο τιμόνι
Camber, Toe και Caster
Όταν ο τεχνικός ελέγχει την ευθυγράμμιση των τροχών, επικεντρώνεται κυρίως σε τρία πράγματα:
1. Γωνία Camber
Πρόκειται για την προς τα μέσα ή προς τα έξω γωνία του ελαστικού όταν το βλέπουμε από μπροστά. Όταν το πάνω μέρος του ελαστικού κλίνει προς το κέντρο του αυτοκινήτου, έχουμε αρνητικό Camber, ενώ όταν κλίνει προς τα έξω, το Camber είναι θετικό, γεγονός που υποδεικνύει κακή ευθυγράμμιση. Η φθορά μερών της ανάρτησης όπως των ρουλεμάν, μπορεί να συμβάλλει σε κακή ευθυγράμμιση της γωνίας Camber.
2. Γωνία Toe
Σε αντίθεση με την Camber, η γωνία Toe δείχνει το κατά πόσο τα ελαστικά σας στρίβουν προς τα μέσα ή προς τα έξω όταν τα βλέπετε από πάνω.
Όταν τα ελαστικά του αυτοκινήτου στρίβουν προς τα μέσα, αυτό το ονομάζουμε σύγκλιση (toe-in). Εάν στρίβουν προς τα έξω, οι τροχοί έχουν απόκλιση (toe-out). Και οι δύο περιπτώσεις απαιτούν διόρθωση.
3. Γωνία Caster
Η γωνία Caster, βοηθά στην ισορροπία του τιμονιού, της σταθερότητας και των στροφών. Πιο συγκεκριμένα, είναι η γωνία του άξονα του τιμονιού, όταν το βλέπετε από το πλάι.
Εάν έχετε θετική γωνία Caster, ο άξονας του τιμονιού θα γέρνει προς τον οδηγό. Σε περίπτωση αρνητικής γωνίας Caster από την άλλη, ο άξονας του τιμονιού γέρνει προς το μπροστινό μέρος του οχήματός σας.
Τί θα συμβεί εάν τα ελαστικά δεν είναι ευθυγραμμισμένα
Ένα όχημα που έχει κακή ευθυγράμμιση τροχών, μπορεί να προκαλέσει υπερβολική φθορά στα ελαστικά. Θα αρχίσετε να παρατηρείτε, ότι το τιμόνι στρίβει σε διαφορετική κατεύθυνση από την επιθυμητή.
Επίσης, μία διαρκής τριβή λειτουργεί ενάντια στη φυσιολογική φθορά του πέλματος. Θα παρατηρήσετε, ότι το πέλμα του ελαστικού εξαφανίζεται πρόωρα και άνισα σε όλη την επιφάνεια του.
Αυτό μπορεί επίσης να προκαλέσει απώλεια πρόσφυσης, ειδικά σε συνθήκες βρεγμένου οδοστρώματος. Η άνιση φθορά των ελαστικών, αν αγνοηθεί, μπορεί επίσης να προκαλέσει πρόωρη φθορά των ελαστικών, ακόμα και έκρηξη.
Πόσο συχνά πρέπει να κάνω ευθυγράμμιση των ελαστικών
Το πότε ακριβώς χρειάζεστε ευθυγράμμιση, εξαρτάται από το αυτοκίνητο και τον τρόπο οδήγησης. Καλό θα ήταν να κάνετε έλεγχο ευθυγράμμισης κάθε φορά που περιστρέφετε τα ελαστικά, περίπου κάθε έξι μήνες ή 10.000 χιλιόμετρα, όποιο από τα δύο έρθει πρώτο.
Δείτε το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου, για να βρείτε το διάστημα περιστροφής των ελαστικών.