Ίσως έχετε παρατηρήσει ότι οι πετρελαιοκινητήρες είναι πολύ πιο θορυβώδεις από τους κινητήρες βενζίνης και πιθανότατα αναρωτιέστε γιατί συμβαίνει αυτό. Ενώ ένας θορυβώδης κινητήρας συνήθως αποτελεί ένδειξη προβλήματος, δεν ισχύει πάντα.
Η διαδικασία καύσης, οι υψηλότερη συμπίεση και τα φυσικά χαρακτηριστικά των πετρελαιοκινητήρων συμβάλλουν στον χαρακτηριστικό κρότο για τον οποίο είναι γνωστοί. Ακόμα κι αν δεν διαθέτετε όχημα με πετρελαιοκινητήρα – τελικά, αποτελούν ένα μικρό ποσοστό των οχημάτων στους αμερικανικούς δρόμους – σίγουρα έχετε ακούσει τον θόρυβο ενός φορτηγού ντίζελ στο δρόμο.
Οι κινητήρες ντίζελ έχουν πολλά πλεονεκτήματα, όπως η μεγαλύτερη απόδοση σε σύγκριση με τους κινητήρες βενζίνης, αλλά υστερούν στον τομέα της αποσβέσης του ήχου.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν διανύσει πολύ δρόμο για τη μείωση του θορύβου των κινητήρων ντίζελ, έως το σημείο όπου ο θόρυβος που παράγουν πολλοί σύγχρονοι, να μοιάζει ελάχιστα με τους κινητήρες παλαιότερης τεχνολογίας που δημιουργούσαν θόρυβο στο δρόμο.
Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ των δύο κινητήρων
Η διαφορά στα επίπεδα θορύβου μεταξύ κινητήρων ντίζελ και βενζίνης οφείλεται στις συγκεκριμένες διαφορές στη λειτουργία και τη διαδικασία καύσης.
Οι κινητήρες ντίζελ, για παράδειγμα, βασίζονται στην ανάφλεξη με συμπίεση – μια διαδικασία όπου ο αέρας συμπιέζεται μέχρι να φτάσει σε υψηλή θερμοκρασία πριν εισαχθεί το καύσιμο ντίζελ στον θάλαμο καύσης.
Ο συμπιεσμένος αέρας είναι τόσο καυτός που αναφλέγεται αυτόματα χωρίς τη χρήση μπουζί, συμβάλλοντας στον δυνατό θόρυβο του κινητήρα.
Οι κινητήρες ντίζελ παράγουν μια μεγαλύτερη έκρηξη κατά τη διάρκεια της καύσης λόγω της σύστασης του καυσίμου ντίζελ και του τρόπου ανάφλεξής του. Τα μόρια του καυσίμου ντίζελ είναι μεγαλύτερα και πυκνότερα και περιέχουν περισσότερη ενέργεια ανά μονάδα όγκου σε σύγκριση με τη βενζίνη. Όταν αυτά τα μεγαλύτερα μόρια καίγονται υπό υψηλή πίεση, δημιουργούν μια μεγαλύτερη και πιο δυνατή έκρηξη.
Ένας κινητήρας βενζίνης, από την άλλη πλευρά, αναφλέγεται μόνο όταν σπινθηροδοτείται – με τη χρήση μπουζί που ανάβει ένα προαναμεμειγμένο μείγμα αέρα-καυσίμου – οδηγώντας σε μια πιο ομαλή και πιο ήσυχη διαδικασία καύσης.
Επιπλέον, οι κινητήρες ντίζελ τείνουν να κάνουν περισσότερο θόρυβο επειδή χρησιμοποιούν ανθεκτικά, βαρέως τύπου εξαρτήματα σχεδιασμένα να αντέχουν τις υψηλές πιέσεις που δημιουργούνται κατά την καύση.
Εξελίξεις στην τεχνολογία του ντίζελ έχουν βοηθήσει στην ελάττωση αυτού του θορύβου, με εξειδικευμένα συστήματα ψεκασμού και υλικά απορρόφησης θορύβου που κάνουν τον ήχο των σύγχρονων κινητήρων πολύ πιο ήσυχο από αυτό που θα ακούγατε ακόμη και πριν από μια δεκαετία.
Παρ’ όλα αυτά, οι διαφορετικές μέθοδοι καύσης σημαίνουν ότι οι κινητήρες ντίζελ εξακολουθούν να είναι γενικά πιο θορυβώδεις από τους κινητήρες βενζίνης.
Ωστόσο, το επίπεδο θορύβου δεν πρέπει να αποτελεί τον κύριο παράγοντα όταν αποφασίζετε εάν ένας κινητήρας ντίζελ ή βενζίνης ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες σας.