Η κατανάλωση καυσίμου σε χειροκίνητα και αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων: Ένας διαρκής διάλογος
Για πολλά χρόνια, ο διάλογος γύρω από την κατανάλωση καυσίμου στα αυτοκίνητα με χειροκίνητο και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είχε νικητή τα χειροκίνητα. Ωστόσο, μήπως η σύγχρονη τεχνολογία των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων έχει αλλάξει τα δεδομένα; Ας εξετάσουμε τα στοιχεία.
Στο Car.co.uk, δεχόμαστε συχνά ερωτήσεις σχετικά με τα χειροκίνητα και τα αυτόματα αυτοκίνητα, όπως:
- Ποια αυτοκίνητα καίνε λιγότερο καύσιμο, τα χειροκίνητα ή τα αυτόματα;
- Ποια αυτοκίνητα είναι πιο οικονομικά στη συντήρηση, τα χειροκίνητα ή τα αυτόματα;
Χειροκίνητα vs. αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων
Στη χώρα μας, οι προτιμήσεις μας όσον αφορά τα κιβώτια ταχυτήτων αλλάζουν. Πριν από 5 χρόνια, μόνο 500.000 νέα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων καταγράφηκαν. Ωστόσο, φέτος, πάνω από 1.000.000 αυτόματα αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου. Αν αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης συνεχιστεί, σημαίνει ότι τα αυτόματα θα ξεπεράσουν τα χειροκίνητα μέχρι το 2021.
Έτσι, αξίζει να εξετάσουμε τι παρακινεί τους ανθρώπους να αγοράζουν καινούργια αυτοκίνητα. Κατά κύριο λόγο, οι άνθρωποι εξετάζουν την σχέση αξίας-τιμής πριν πάρουν το καινούργιο τους αυτοκίνητο. Συνεπώς, τα αρχικά στοιχεία δείχνουν ότι ο κόσμος είναι όλο και πιο πεπεισμένος ότι ένα αυτόματο κιβώτιο δεν πρόκειται να εκτοξεύσει στα ύψη το λειτουργικό του κόστος.
Πώς συνδέονται τα καύσιμα με τα κιβώτια ταχυτήτων;
Για να κατανοήσουμε τη σχέση μεταξύ καυσίμων και κιβωτίων ταχυτήτων, μπορούμε να δούμε τη λειτουργία ενός αυτοκινήτου με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων – του πιο συνηθισμένου τύπου για τους οδηγούς στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Για να αλλάξουμε ταχύτητα σε ένα χειροκίνητο αυτοκίνητο, πατάμε τον συμπλέκτη για να αποσυνδέσουμε το κιβώτιο ταχυτήτων από τον κινητήρα, επιλέγουμε την ταχύτητα μας χειροκίνητα με τον λεβιέ ταχυτήτων και στη συνέχεια, αφήνουμε απαλά τον συμπλέκτη για να επανασυνδέσουμε τον κινητήρα και τις ταχύτητες. Για τους περισσότερους από εμάς, είναι μια αυτόματη κίνηση. Ωστόσο, ο λόγος που το κάνουμε αυτό συνδέεται άμεσα με την οικονομία καυσίμου.
Είτε οδηγείτε αυτοκίνητο βενζίνης είτε πετρελαίου, ο κινητήρας σας έχει ένα βέλτιστο “εύρος” ισχύος. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να οδηγήσετε στον αυτοκινητόδρομο με 112 χλμ/ώρα (70 μίλια/ώρα) στην 3η ταχύτητα, αλλά ο κινητήρας θα λειτουργούσε σε πολύ υψηλές στροφές, χρησιμοποιώντας τεράστια ποσότητα καυσίμου και φθείροντας τον κινητήρα πολύ πιο γρήγορα. Αντίθετα, επιλέγουμε την 5η ή 6η ταχύτητα, επιτρέποντας στον κινητήρα να στρέφει τους τροχούς στην επιλεγμένη μας ταχύτητα, διατηρώντας παράλληλα χαμηλότερες στροφές και παραμένοντας στο πιο αποδοτικό εύρος ισχύος.
Με ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, χρησιμοποιούμε την κρίση μας για να αποφασίσουμε πότε ο κινητήρας είναι έτοιμος να ανεβάσει ή να κατεβάσει ταχύτητα. Επομένως, εάν θέλετε να εξοικονομήσετε καύσιμα κατά την οδήγηση χειροκίνητου αυτοκινήτου, θα πρέπει να προσπαθήσετε να διατηρήσετε τις στροφές του κινητήρα στο πιο αποδοτικό εύρος – αλλάζοντας νωρίτερα σε υψηλότερη ταχύτητα και αργότερα σε χαμηλότερη.
Γιατί τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων έχουν κακή φήμη;
Όταν ρωτάμε τους ανθρώπους αν τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων καίνε περισσότερο καύσιμο, εκείνοι που απαντάνε «ναι» συνήθως σκέφτονται τα παραδοσιακά αυτόματα κιβώτια. Αντί να χρησιμοποιείται συμπλέκτης, υπάρχει ένα εξάρτημα που ονομάζεται «μετατροπέας ροπής» – εξαλείφοντας εντελώς το πεντάλ του συμπλέκτη.
Αντί να χρησιμοποιείται συμπλέκτης για τη μεταφορά ισχύος από τον κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων και τους τροχούς, ένας μετατροπέας ροπής χρησιμοποιεί ένα παχύ υδραυλικό υγρό – επιτυγχάνοντας ομαλές αλλαγές ταχυτήτων και μεγάλη διάρκεια ζωής. Ωστόσο, αυτά τα κιβώτια ταχυτήτων έχουν μερικά σημαντικά μειονεκτήματα: είναι βαρύτερα από τα χειροκίνητα και, ειλικρινά, ο σχεδιασμός τους σημαίνει ότι δεν είναι πολύ αποδοτικά στη μεταφορά ισχύος.
Το «βαρύ» και το «μη αποδοτικό» είναι δύο κύριοι εχθροί της οικονομίας καυσίμου, αλλά τα κακά νέα δεν σταματούν εκεί. Τα παλαιότερα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων είχαν συνήθως μόνο 3 ή 4 σχέσεις, επομένως η διατήρηση εντός του προαναφερθέντος βέλτιστου εύρους στροφών ήταν πιο δύσκολη, ειδικά σε αυτοκίνητα με μικρότερους κινητήρες.
Το αποτέλεσμα; Τα παλαιότερα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων χρησιμοποιούσαν συχνά πολύ περισσότερο καύσιμο από ένα χειροκίνητο αντίστοιχο. Εάν αναζητούσατε τρόπους εξοικονόμησης καυσίμου κατά την οδήγηση ενός παλαιότερου αυτόματου αυτοκινήτου, οι επιλογές σας ήταν πολύ περιορισμένες.
Μια νέα γενιά αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων
Με όλη αυτή τη συζήτηση για την κακή οικονομία καυσίμου, πιθανότατα δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων έχουν γνωρίσει μια άνθηση τα τελευταία χρόνια.
Τα παραδοσιακά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων εξακολουθούν να υπάρχουν, αλλά οι ομαλές αλλαγές ταχυτήτων τους βρίσκονται πλέον συνήθως μόνο σε μεγαλύτερα πολυτελή αυτοκίνητα που διαθέτουν την ισχύ και το μέγεθος κινητήρα που απαιτείται για να εξουδετερώσουν τυχόν αρνητικές παρενέργειες.
Οι πιο σύγχρονες επιλογές αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων περιλαμβάνουν:
- Μονούς αυτοματοποιημένους συμπλέκτες
- Διπλούς αυτοματοποιημένους συμπλέκτες
- Κιβώτια ταχυτήτων CVT (Συνεχώς μεταβαλλόμενο κιβώτιο)
Ποια είναι τα αυτόματα αυτοκίνητα με την καλύτερη κατανάλωση καυσίμου;
Η πρόσφατη λίστα μας με τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα του Ηνωμένου Βασιλείου δεν περιλάμβανε αυτόματα – γιατί δεν χρειαζόταν να διαφοροποιήσουμε τις δύο επιλογές κιβωτίου ταχυτήτων. Πλέον, τα αυτόματα αυτοκίνητα παράγουν σχεδόν πανομοιότυπα νούμερα κατανάλωσης καυσίμου με τα χειροκίνητα αντίστοιχα τους – και σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι ακόμη και καλύτερα.
Η χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων διαρκεί για τον μέσο οδηγό κάπου μεταξύ 0,5 και 1 δευτερολέπτου. Κατά τη διάρκεια αυτού του διαστήματος, η ισχύς του κινητήρα μειώνεται ελαφρώς. Στα πιο γρήγορα κιβώτια ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη, οι αλλαγές γίνονται σε 8 χιλιοστά του δευτερολέπτου, χωρίς να δίνουν στον κινητήρα χρόνο να μειώσει την ισχύ. Όσο πιο γρήγορη είναι η αλλαγή, τόσο πιο αποδοτική είναι η οδήγηση.
Άρα, μήπως τα αυτόματα αυτοκίνητα καίνε περισσότερο καύσιμο από τα χειροκίνητα; Όχι. Στην πραγματικότητα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι σύγχρονοι οδηγοί δεν αναρωτιούνται αν τα αυτόματα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν περισσότερη βενζίνη. Αντίθετα, τείνουν περισσότερο να αμφισβητούν την οικονομία καυσίμου των χειροκίνητων αυτοκινήτων. Όπως φαίνεται, το μέλλον δείχνει όλο και πιο αυτόματο.