Το λάδι είναι απαραίτητο μέρος κάθε κινητήρα εσωτερικής καύσης – συμπεριλαμβανομένων των μοτοσικλετών – και πρέπει να αλλάζεται τακτικά για να διατηρείται η ομαλή λειτουργία. Υπάρχουν όμως τόσοι πολλοί τύποι λαδιών για να διαλέξετε, που μερικές φορές μπορεί να αισθάνεστε υπερβολικά δύσκολα.
Είναι τεράστια ποικιλία λιπαντικών κινητήρα από διάφορες εταιρείες και με διάφορες φόρμουλες. Σίγουρα, θα ήταν ευκολότερο να χρησιμοποιήσετε απλώς το ίδιο είδος λιπαντικού κινητήρα που έχετε ήδη για το αυτοκίνητο ή το φορτηγό σας, παρά να ανησυχείτε για το κυνήγι ενός συγκεκριμένου λιπαντικού μοτοσικλέτας. Με μια ματιά, το λιπαντικό κινητήρα και το λιπαντικό μοτοσικλέτας είναι και τα δύο ίδια, οπότε γιατί να μην είναι εναλλάξιμα; Σε τελική ανάλυση, όλα έχουν να κάνουν με τη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας των διαφόρων μερών ενός κινητήρα, σωστά;
Το ζήτημα είναι ότι υπάρχει κάτι περισσότερο από αυτό. Πολλά περισσότερα. Και ενώ υπάρχει κάποιο περιθώριο παρέκκλισης όσον αφορά την τήρηση ορισμένων λιπαντικών μοτοσικλετών, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το μοντέλο, τον κατασκευαστή και τα πιθανά ανταλλακτικά λιπαντικά που εξετάζετε. Έτσι να θυμάστε: Όταν έχετε αμφιβολίες, συμβουλευτείτε πάντα το εγχειρίδιο χρήσης.
Οι διαφορές
Οι κινητήρες των μοτοσικλετών είναι μικρότεροι από τους κινητήρες των αυτοκινήτων ή των φορτηγών κατά ένα αρκετά αξιοπρεπές μέγεθος, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν μικρότερη συνολική φυσική μάζα που χρειάζεται λίπανση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι απαιτούν μικρότερο όγκο λαδιού και ότι το λάδι πρέπει να μπορεί να ρέει σε πολύ μικρότερες περιοχές.
Επιπλέον, όπως επισημαίνει η Castrol, οι κινητήρες μοτοσικλετών συχνά αναπτύσσουν περισσότερη θερμότητα και λειτουργούν ταχύτερα από τους κινητήρες αυτοκινήτων. Συνεπώς, μένετε με μια περίπλοκη σειρά μηχανισμών που χρειάζονται συνολικά λιγότερο λάδι για να δουλέψουν πιο σκληρά – και η χρήση λαδιού που δεν είναι ειδικά σχεδιασμένο για να το χειριστεί αυτό είναι πιθανό να προκαλέσει προβλήματα.
Πέρα από αυτές τις βασικές διαφορές, υπάρχει επίσης το θέμα του τι πραγματικά καλύπτει και προστατεύει το λιπαντικό μοτοσικλέτας – σε αντίθεση με το κανονικό λιπαντικό κινητήρα ενός αυτοκινήτου ή φορτηγού. Το κανονικό λιπαντικό κινητήρα προορίζεται μόνο για τον κινητήρα, ενώ άλλα συστήματα, όπως το κιβώτιο ταχυτήτων, λαμβάνουν τα δικά τους εξειδικευμένα υγρά για να διατηρούν την ομαλή λειτουργία τους. Το λάδι μοτοσικλέτας, αντίθετα, διατρέχει τον κινητήρα καθώς και το σύστημα συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων.
Οι τύποι λαδιών μπορεί επίσης να κάνουν τη διαφορά, ανεξάρτητα από το αν προορίζονται για αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες, εν μέρει λόγω του ότι οι σύγχρονοι κινητήρες αυτοκινήτων έχουν σχεδιαστεί για ελαφρύτερα λάδια. Ορισμένοι κατασκευαστές μοτοσικλετών θα σας πουν να επιμείνετε μόνο σε λιπαντικά μοτοσικλετών με διαβάθμιση MA, ενώ άλλοι επιτρέπουν λίγο μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων με λιπαντικά με διαβάθμιση API (American Petroleum Institute).
Τι συμβαίνει αν χρησιμοποιήσετε λάδι κινητήρα;
Παρά το γεγονός ότι είναι σίγουρα κακή ιδέα να χρησιμοποιείτε λάδι κινητήρα σε μια μοτοσικλέτα, δεν είναι απαραίτητα μια καταστροφική κίνηση ανάλογα με την κατάσταση. Ωστόσο, εξακολουθεί να συνιστάται ανεπιφύλακτα, εφόσον υπάρχει κάποιο είδος έκτακτης ανάγκης ή δεν υπάρχει άλλη επιλογή, να χρησιμοποιείτε πάντα όποιο είδος λαδιού προτείνει ο κατασκευαστής.
Το Twisted Throttle σημειώνει ότι: « η χρήση κανονικού λαδιού κινητήρα μπορεί να λειτουργήσει ως λύση όταν δεν είστε σε θέση να προμηθευτείτε το συγκεκριμένο λάδι μοτοσικλέτας που χρειάζεστε. Ωστόσο, είναι επίσης πολύ σημαντικό να έχετε το σωστό βάρος (ή αλλιώς ιξώδες). Έτσι, ακόμη και αν δεν μπορείτε να βρείτε λάδι μοτοσικλέτας, πρέπει οπωσδήποτε να βεβαιωθείτε ότι οποιοδήποτε λάδι κινητήρα χρησιμοποιείτε ως προσωρινή λύση έχει τον ίδιο αριθμό βάρους με το λάδι μοτοσικλέτας που συνιστάται από τον κατασκευαστή. Σε τελική ανάλυση, είναι καλύτερο να ελέγξετε το εγχειρίδιο χρήσης για τις συστάσεις λαδιού – οι οποίες μπορεί να διαφέρουν από μοτοσικλέτα σε μοτοσικλέτα – και να τηρήσετε όσο το δυνατόν περισσότερο τις συστάσεις αυτές. Φροντίστε επίσης να αποφεύγετε τα λιπαντικά που αναφέρουν ότι είναι “Energy Conserving” ή “Resource Conserving”, επειδή η σύνθεσή τους (που αποσκοπεί στη βελτίωση της οικονομίας καυσίμου σε αυτοκίνητα και φορτηγά) μπορεί να έρθει σε σύγκρουση με τις εσωτερικές λειτουργίες μιας μοτοσικλέτας.»
Σε περίπτωση που πάρετε το λάθος βάρος ή χρησιμοποιήσετε έναν μη συνιστώμενο τύπο λαδιού, πιθανότατα θα έχετε προβλήματα. Ανάλογα με το λιπαντικό που χρησιμοποιείται και το μοντέλο της μοτοσικλέτας, η χρήση λιπαντικού αυτοκινήτου μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια επιτάχυνσης, ολίσθηση συμπλέκτη, βλάβες ταχυτήτων και μια σειρά από άλλα πιθανά προβλήματα στον κινητήρα.