Λάδι κινητήρα: Απαραίτητο στον κινητήρα αφού λιπαίνει και μειώνει την τριβή στα κινούμενα μέρη της μηχανής. Γνωρίζουμε ότι πρέπει να λειτουργεί στο σωστό εύρος θερμοκρασίες και να μην υπερθερμαίνεται κατά την οδήγηση. Άλλα τι γίνεται στις χαμηλές θερμοκρασίες και το κρύο; Μπορεί το λάδι κινητήρα να παγώσει και σε ποιους βαθμούς;
Το λάδι κινητήρα είναι υπεύθυνο για τη λίπανση των εξαρτημάτων του κινητήρα και τη μείωση της τριβής. Είναι κατασκευασμένο για να λειτουργεί σε ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών, ώστε να κρατάει τα συστατικά που το κάνουν να λιπαίνει αποτελεσματικά τα αυτοκίνητα. Γνωρίζουμε ότι μέσα στον κινητήρα γίνονται το καύσιμο καίγεται στον θάλαμο καύσης και έτσι δημιουργούνται μικρές ελέγχομενες εκρήξεις.
Κατά την διάρκεια της καύσης, αναπτύσσονται αρκετά υψηλές θερμοκρασίες. Και αν και το λάδι κινητήρα διαθέτει την κατάλληλη χημική σύσταση για να αντέξει και πιο έντονες θερμοκρασίες, παρόλα αυτά υπάρχει και ένα ιδανικό εύρος θερμοκρασιών. Τι γίνεται όμως στο κρύο και τις χαμηλές θερμοκρασίες;
Τα καλά νέα είναι ότι οι πιθανότητες το λάδι του κινητήρα να παγώσει είναι εξαιρετικά σπάνιο στην Ελλάδα. Από την άλλη υπάρχουν και κακά νέα: Το λάδι δεν χρειάζεται να παγώσει για να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στον κινητήρα και τη συνολική λειτουργία του οχήματός σου.
Σε ποιες θερμοκρασίες γίνεται αυτό; Πρέπει να τσεκάρουμε συχνά στο χειμώνα το λάδι μας;
Το λάδι κινητήρα δεν παγώνει, αλλά γίνεται πιο παχύρρευστο
Σε σύγκριση με άλλα υγρά, το λάδι έχει πολύ χαμηλό σημείο πήξης. Για να στερεοποιηθεί πλήρως, η θερμοκρασία θα έπρεπε να πέσει περίπου στους -196°C, δηλαδή πιο κάτω και από τις χαμηλότερες θερμοκρασίες της Ανταρκτικής… Με άλλα λόγια, αν ήσουν σε μια κατάσταση που το λάδι του κινητήρα σου πάγωνε εντελώς, θα ήταν ένα από τα μικρότερα σου προβλήματα!
Οκ, λοιπόν, το λάδι κινητήρα δεν κινδυνεύσει να παγώσει; Κινδυνεύει, ωστόσο, η λειτουργικότητα του από το κρύο;
Η αλήθεια είναι το λάδι κινητήρα γίνεται πιο παχύρρευστο σε χαμηλές θερμοκρασίες. Δεν είναι ακόμα στερεό, αλλά μοιάζει περισσότερο και έχει παρόμοια υφή με το μέλι παρά με το ομαλό, ρευστό λιπαντικό που χρειάζεται ο κινητήρας σου. Οι συνέπειες είναι το λάδι να μην μπορεί να κυκλοφορήσει όσο γρήγορα χρειάζεται, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να ξεκινήσει να λειτουργεί χωρίς λίπανση, προκαλώντας εκτεταμένη τριβή, φθορά και σημαντικές μηχανικές βλάβες.
Πότε όμως κινδυνεύει το λάδι μου να γίνει παχύρρευστό;
Εδώ υπάρχουν καλά νέα για τους οδηγούς, αφού στην χώρα μας δεν υπάρχει λόγος μεγάλης ανησυχίας για τις περισσότερες περιοχές, μίας και το λάδι αρχίζει να γίνεται παχύρευστο στους -20 °.
Κάτι που φαίνεται πολύ μακριά από την πραγματικότητα μας, ωστόσο η αλήθεια είναι ότι πριν από μόλις 13 χρόνια, το 2012 δηλαδή, είχαμε στην Φλώρινα θερμοκρασίες στους −22,2 °C και 25,1 °C , στις 16 και 18 Ιανουαρίου αντίστοιχα!