Αράχωβα – Ηλεκτρικά: Τελικά πέφτει η αυτονομία των EV σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν και κατά πόσο για τα μποτιλιαρίσματα που είδαμε ευθύνονταν αυτό;
Η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. σχετικά με τα μποτιλιαρίσματα που προκλήθηκαν σε δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς, έφερε στο επίκεντρο τη συζήτηση γύρω από τις αυτονομίες των ηλεκτρικών αυτοκίνητων. Στον δρόμο από το Λιβάδι, 3 ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξέμειναν από ηλεκτρική ενέργεια και το κυκλοφοριακό κομφούζιο επιδεινώθηκε περισσότερο, όταν τα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν ακινητοποιήθηκαν και αυτά, αφού δεν διέθεταν τις κατάλληλες αλυσίδες.
Προφανώς, η προσοχή και οι αντιδράσεις του κόσμου αφορούσαν περισσότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το πως οι αυτονομίες τους επηρεάζονται από τις «ευαίσθητες» μπαταρίες που αδειάζουν από ενέργεια σε συνθήκες έντονου κρύου και χαμηλής θερμοκρασίας.
Είναι, όμως, αυτός ο λόγος που δημιουργήθηκαν τα έντονα μποτιλιαρίσματα ή μήπως ο ανθρώπινος παράγοντας έβαλε λίγο το χεράκι του και τα ηλεκτρικά ήταν αυτά που έλαβαν το… μένος του κόσμου;
Τελικά, πόσο επηρεάζεται η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το κρύο;
Αράχωβα: Πόσο επηρεάζει το κρύο την αυτονομία των ηλεκτρικών;
Η αλήθεια είναι πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναφέρει από τα πρώτα τους ηλεκτρικά μοντέλα πως οι οι μπαταρίες των αυτοκινήτων επηρεάζονται από τις καιρικές συνθήκες.
Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώνεται σε συνθήκες έντονου κρύου. Ωστόσο, η πτώση δεν είναι τεράστια και δεν είναι αρκετή να δικαιολογήσει μια τέτοια κατάσταση. Τα στατιστικά δείχνουν πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να χάσουν από 10% εως 20% της συνολικής τους αυτονομίας σε συνθήκες έντονου κρύου. Ακόμα και αν πούμε πως σε πραγματικές συνθήκες και ανάλογα την ποιότητα της κάθε μπαταρίας, η απώλεια μπορεί να είναι και μεγαλύτερη, ένα τέτοιο κυκλοφοριακό επεισόδιο δεν μπορεί να οφείλεται αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την πτώση της αυτονομίας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η αγορά της Νορβηγίας, εκεί όπου το 80% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά μοντέλα και που σε μερικές περιοχές μπορεί να βρεις στον δρόμο περισσότερα ηλεκτρικά από συμβατικά αυτοκίνητα. Αν τα ηλεκτρικά «εγκαταλείπουν» εδώ, πώς γίνεται να επιλέγονται σε τέτοιο ποσοστό από χώρες που βρίσκονται 6 μήνες το χρόνο, χωρίς ήλιο και οι θερμοκρασίες κάτω του μηδενός είναι απλά καθημερινότητα;
Σίγουρα, οι θερμοκρασίες στην χώρα μας δεν πλησιάζουν τις χαμηλές θερμοκρασίες της Νορβηγίας, άλλα – για να είμαστε και δίκαιοι- είναι και το δίκτυο φόρτισης διαφορετικό. Ακόμα και αν τα αυτοκίνητα στην σκανδιναβική χώρα πέσουν σε αυτονομία λόγω χαμηλής θερμοκρασίας, οι οδηγοί έχουν σίγουρα περισσότερες επιλογές να τα «ξαναγεμίσουν».
Επίσης, οι μπαταρίες ίσως και να προσαρμόζονται στο συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών, ενώ στην Ελλάδα, αν οι οδηγοί κινούν τα ηλεκτρικά τους σε φυσιολογικές θερμοκρασίες και μέσα στην πόλη, είναι επόμενο να μην αντιδρούν τόσο αποδοτικά όταν βρεθούν σε κρύο και χιόνι, αφού το «σοκ» των χαμηλών θερμοκρασιών μπορεί να είναι μεγαλύτερο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αριθμοί και στατιστικά δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά μπορεί να έχουν συγκεκριμένες αυτονομίες και περιορισμένους τρόπους ανεφοδιασμού (σε σχέση με τα αυτοκίνητα που καίνε καύσιμο), ωστόσο με σωστή προετοιμασία και σωστή χρήση, τέτοια περιστατικά είναι περισσότερο από σπάνια.
Άλλο το ηλεκτρικό, άλλο το αυτοκίνητο με βενζίνη
Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τι αυτοκίνητο οδηγούμε. Η αυτονομία στα ηλεκτρικά είναι ενδεικτική, αυτό επηρεάζεται από πολλές συνθήκες. Τα περισσότερα συμβατικά ηλεκτρικά οχήματα είναι αυτοκίνητα φτιαγμένα για αστική χρήση. Προφανώς, μπορούν να σε εξυπηρετήσουν και σε πιο μακρινές διαδρομές, αν έχεις χαρτογραφήσει μια καλή διαδρομή με προγραμματισμένες φορτίσεις. Ωστόσο, τα προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι αυτοκίνητα-tourer, σε αυτό το στάδιο τουλάχιστον.
Αν ανεβαίνεις σε ανηφορικούς δρόμους ή σε δρόμους που το ηλεκτρικό δεν μπορεί να αξιοποιήσει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα, αν το φορτώσεις με 5 άτομα και αποσκευές και έχεις και ανοικτό το κλιματισμό στο full και το πόδι μόνιμα στο γκάζι, η αυτονομία προφανώς θα κατέβει. Βάλε και το 10%-20% της αυτονομίας που πέφτει από το κρύο και τέτοια περιστατικά δεν είναι εκτός της σφαίρας της φαντασίας.
Άλλα φταίνε όντως τα ηλεκτρικά; Τα EV δεν είναι βενζινοκίνητα. Έχουν άλλα θετικά και άλλα μειονεκτήματα.
Ναι, με τα ηλεκτρικά ξεχνάς τις επισκέψεις στο βενζινάδικό, γλυτώνεις χιλιάδες ευρώ σε καύσιμα σε βάθος πενταετίας, δεν πληρώνεις τέλη και έχεις μηδενικό πράσινο αποτύπωμα. Ωστόσο, μην περιμένεις να έχεις τα ίδια ακριβώς οδηγικά στοιχεία με ένα βενζινοκίνητο. Πρέπει να προγραμματίσεις τη χρήση του ηλεκτρικού με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίσεις ότι έχεις τα θετικά της ηλεκτροκίνησης, χωρίς να έχεις το ρίσκο της αυτονομίας.
Και αυτό μπορείς να το καταφέρεις με το να καταλάβεις τι αυτοκίνητο έχεις και να το χρησιμοποιείς με το σωστό τρόπο, αξιοποιώντας τα δυνατά του στοιχεία και μειώνοντας τα αρνητικά.