Site icon TheCars.gr

5 κακές συνήθειες που βλάπτουν το κιβώτιο ταχυτήτων σας

Handsome man sitting in car and testing it

Αν είστε σαν τους περισσότερους ανθρώπους, πιθανότατα μπαίνετε σε αυτόματο πιλότο όταν οδηγείτε. Σπάνια, και ίσως ποτέ, δεν σκέφτεστε πώς οι συνήθειες που έχετε αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά το κιβώτιο ταχυτήτων του οχήματός σας.

Ακόμα κι αν παρακολουθήσατε μαθήματα οδήγησης στο γυμνάσιο ή κάνατε μαθήματα πίσω από το τιμόνι, πιθανότατα δεν μάθατε πολλά για το πώς να αποφύγετε πράγματα που θα μπορούσαν να βλάψουν το κιβώτιο ταχυτήτων σας. Και αυτό είναι δυσάρεστο γιατί είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέρη του αυτοκινήτου σας, υπεύθυνο για την αλλαγή των ταχυτήτων και τη διασφάλιση της ομαλής επιτάχυνσης.

Μπορείτε να το σκεφτείτε ως τον μεσολαβητή μεταξύ του κινητήρα και των τροχών σας που διασφαλίζει ότι όλα λειτουργούν όπως πρέπει.

Πολλοί από εμάς, ασυνειδήτως, κάνουμε πράγματα όπως παραλείπουμε την τακτική συντήρηση και αλλάζουμε ταχύτητες πριν σταματήσουμε τελείως, γεγονός που επιβαρύνει άσκοπα το κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν κάτι πάει στραβά, η επισκευή ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων μπορεί να είναι δαπανηρή.

Ενώ μπορεί να είναι αλήθεια ότι οι παλιές συνήθειες είναι δύσκολο να σπάσουν, το να γνωρίζετε μερικά από τα πράγματα που κάνετε που θα μπορούσαν να προκαλέσουν πρόωρη φθορά στο κιβώτιο ταχυτήτων σας μπορεί να σας βοηθήσει να αλλάξετε και να γλιτώσετε τον πονοκέφαλο των ακριβών επισκευών στο μέλλον.

5 συνήθειες που φθείρουν το αυτοκίνητό σας

  1. Επιθετικός τρόπος οδήγησης με γρήγορη επιτάχυνση και απότομο φρενάρισμα
  2. Δεν χρησιμοποιείτε το χειρόφρενο
  3. Αλλαγή ταχυτήτων εν κινήσει (σε αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων)
  4. Πάτημα του συμπλέκτη (χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων)
  5. Άγνοια στάθμης υγρού μετάδοσης

1. Επιθετικός τρόπος οδήγησης με γρήγορη επιτάχυνση και απότομο φρενάρισμα

Όσο δελεαστικό κι αν είναι να δοκιμάσετε τα όρια του αυτοκινήτου σας πατώντας το γκάζι στο τέρμα, αυτός ο τύπος επιθετικής επιτάχυνσης μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στο κιβώτιο ταχυτήτων σας.

Όταν πατάτε τέρμα το γκάζι για να φτάσετε γρήγορα από το ένα φανάρι στο άλλο, αναγκάζετε το αυτοκίνητο σας να αλλάζει ταχύτητες απότομα, επιβαρύνοντας το κιβώτιο ταχυτήτων. Καθώς η ταχύτητα σας αυξάνεται, το υγρό μετάδοσης καίγεται πιο γρήγορα, προκαλώντας υπερθέρμανση.

Τα περισσότερα οχήματα δεν μπορούν να αντέξουν αυτόν τον τύπο καταπόνησης και με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική ζημιά ή ακόμα και στην ανάγκη για ολική ανακατασκευή ή αντικατάσταση του κιβωτίου ταχυτήτων σας.

Αν επιταχύνετε γρήγορα, πιθανότατα φρενάρετε και απότομα, γεγονός που μπορεί επίσης να επιβαρύνει αδικαιολόγητα το όχημά σας. Το καλύτερο προληπτικό μέτρο που μπορείτε να λάβετε για να επιβραδύνετε τη φθορά του κιβωτίου ταχυτήτων σας από την επιτάχυνση και το φρενάρισμα είναι να επιταχύνετε και να επιβραδύνετε σταδιακά όποτε είναι δυνατόν.

Ενώ θα υπάρχουν στιγμές που το απότομο φρενάρισμα και η γρήγορη επιτάχυνση είναι απαραίτητα, η ελαχιστοποίηση αυτών των καταστάσεων θα επιβαρύνει λιγότερο το κιβώτιο ταχυτήτων σας, θα βελτιώσει την οικονομία καυσίμου και πιθανώς θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου σας.

2. Δεν χρησιμοποιείτε το χειρόφρενο

Εάν το χειρόφρενο του οχήματός σας είναι σαν δευτερεύουσα σκέψη και δεν το χρησιμοποιείτε μέχρι να δείτε το αυτοκίνητό σας να γλιστράει προς τα πίσω, σε μία από τις σπάνιες περιπτώσεις που έχετε σταθμεύσει σε λόφο με απότομη κλίση, τότε αυτό μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στο αυτοκίνητό σας.

Ίσως να μην γνωρίζετε ότι θα πρέπει να χρησιμοποιείτε το χειρόφρενο και σε επίπεδες επιφάνειες για να μειώσετε την επιβάρυνση στο κιβώτιο ταχυτήτων σας.

Όταν δεν το χρησιμοποιείτε , όλο το βάρος του αυτοκινήτου σας στηρίζεται στο κιβώτιο ταχυτήτων, συγκεκριμένα σε ένα μικρό εξάρτημα που ονομάζεται “μανταλάκι στάθμευσης” στα αυτόματα κιβώτια. Αυτό το εξάρτημα δεν έχει σχεδιαστεί για να κρατάει το αυτοκίνητό σας σταθερό συνεχώς, και η υπερβολική εξάρτηση από αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φθορά και πιθανή βλάβη.

Το χειρόφρενο του οχήματός σας, επίσης γνωστό ως φρένο έκτακτης ανάγκης, είναι ένα κρίσιμο αντίγραφο του κύριου συστήματος πέδησής του. Όταν χρησιμοποιείται σωστά, εμποδίζει το όχημά σας να κυλήσει μακριά όταν είναι σταθμευμένο και επίσης προστατεύει το κιβώτιο ταχυτήτων.

Εάν έχετε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, το χειρόφρενο είναι ακόμα πιο σημαντικό, καθώς είναι ο κύριος τρόπος να κρατάτε το όχημά σας στη θέση του, ενώ είναι σταθμευμένο, αποτρέποντας την αχρείαστη επιβάρυνση του κιβωτίου ταχυτήτων και του συμπλέκτη.

3. Αλλαγή ταχυτήτων εν κινήσει (σε αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων)

Ενώ μπορεί να έχετε τη συνήθεια να αλλάζετε από Drive σε Reverse (ή αντίστροφο) ενώ το όχημά σας κινείται ακόμα, αυτό μπορεί να προκαλέσει πίεση ή ζημιά στο κιβώτιο ταχυτήτων. Για να καταλάβετε γιατί δεν πρέπει ποτέ να αλλάζετε ταχύτητες ενώ το αυτοκίνητό σας κινείται, θα ήταν καλή ιδέα να μάθετε πώς λειτουργεί ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Η αλλαγή ταχυτήτων ενώ το αυτοκίνητό σας κινείται ακόμα, αναγκάζει τα εξαρτήματα να λειτουργούν ενάντια στην ορμή του οχήματος, οδηγώντας σε απότομες κινήσεις και απότομη επιβάρυνση στα γρανάζια και τον μηχανισμό μετάδοσης. Αυτή η ενέργεια, αν γίνεται τακτικά, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα εσωτερικά εξαρτήματα του κιβρίου ταχυτήτων, όπως τα γρανάζια και τους δίσκους συμπλέκτη.

Ενώ τα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν ηλεκτρονικά συστήματα σχεδιασμένα να αποτρέπουν αυτό το είδος ζημιάς, εμποδίζοντάς σας να αλλάζετε ταχύτητες με τρόπους που θα μπορούσαν να βλάψουν το κιβώτιο ταχυτήτων, είναι πάντα καλή ιδέα να είστε προσεκτικοί. Βεβαιωθείτε ότι σταματάτε πάντα τελείως πριν αλλάξετε από Drive σε Reverse. Επιβεβαιώστε επίσης ότι συμβουλευτήκατε το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματός σας για τις οδηγίες του κατασκευαστή σχετικά με την αλλαγή ταχυτήτων, καθώς αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να εξοικειωθείτε με τον τρόπο αλλαγής ταχυτήτων σε διαφορετικές συνθήκες οδήγησης, ειδικά για το δικό σας όχημα.

4. Πάτημα του συμπλέκτη (χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων)

Ο συμπλέκτης έχει σχεδιαστεί για να εμπλέκεται ή να αποσυνδέεται πλήρως από την μετάδοση κίνησης. Το πάτημα του συμπλέκτη σημαίνει ότι δεν τον απεμπλέκετε ούτε τον εμπλέκετε πλήρως, γεγονός που οδηγεί σε αυξημένη τριβή μεταξύ του δίσκου συμπλέκτη και του στροφαλοφόρου άξονα. Όλη αυτή η τριβή μπορεί να προκαλέσει φθορά του συμπλέκτη πιο γρήγορα και να ζημιώσει το κιβώτιο ταχυτήτων.

Όταν πατάτε το συμπλέκτη, αυτό ολισθαίνει, προκαλώντας υπερβολική φθορά. Αυτό συμβαίνει επειδή διακόπτει τη μεταφορά της ισχύος του κινητήρα στη μετάδοση κίνησης, προκαλώντας αναποτελεσματική μεταφορά ισχύος και αυξημένη φθορά στα εξαρτήματα του κιβωτίου ταχυτήτων. Ενώ το πάτημα του συμπλέκτη μπορεί να φαίνεται σαν μια αθώα συνήθεια, είναι ένα από τα πράγματα που πρέπει να σταματήσετε να κάνετε αν οδηγείτε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.

5. Άγνοια στάθμης υγρού μετάδοσης

Ο τύπος του αυτοκινήτου που έχετε και ο τρόπος οδήγησης σας παίζουν σημαντικό ρόλο στο πόσο συχνά χρειάζεται να αλλάζετε το υγρό μετάδοσης του. Αυτό το υγρό ψύχει και λιπαίνει τα κινούμενα μέρη του κιβωτίου ταχυτήτων και βοηθά στη διατήρηση της υδραυλικής πίεσης σε αυτοκίνητα με αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Όταν το υγρό μετάδοσης του οχήματός σας πέσει κάτω από το ιδανικό επίπεδο, μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα, όπως ανεπαρκή λίπανση, αυξημένη τριβή, υπερθέρμανση και, τελικά, μηχανική φθορά και βλάβη.

Όσο περισσότερο καιρό δεν αλλάζετε το υγρό μετάδοσης του αυτοκινήτου σας, τόσο πιο πιθανό είναι να συσσωρευτούν υπολείμματα, μεταλλικά τρίμματα και άλλοι ρύποι, οδηγώντας σε φραγμένα κανάλια και μειωμένη απόδοση. Το μολυσμένο υγρό μπορεί επίσης να προκαλέσει ασταθή αλλαγή ταχυτήτων, ολίσθηση και ολική βλάβη του κιβωτίου ταχυτήτων στη χειρότερη περίπτωση. Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν υπολογιστές και αισθητήρες που θα σας ενημερώσουν όταν το υγρό μετάδοσης σας πέσει πολύ χαμηλά, και είναι σημαντικό να αντιδράσετε γρήγορα όταν λάβετε μια ειδοποίηση.

Exit mobile version