Site icon TheCars.gr

Ψάχνοντας για άλογα… παράλογα!

Για τον μυημένο στις βελτιώσεις που επιζητά περισσότερο «καυτές» επιδόσεις και ο οποίος μπορεί να διαθέσει το ανάλογο χρήμα, σίγουρα θα ανταμειφθεί στο τέλος με θεαματική απόδοση του κινητήρα του!

Έχουμε ήδη αναφερθεί σε άλλο άρθρο, για την βελτίωση ενός κινητήρα σε πρώτο στάδιο. Θα προχωρήσουμε τώρα σε πιο σκληροπυρηνική, αλλά και επι της ουσίας βελτίωση δευτέρου σταδίου, όπου τα πράγματα αποκτούν νόημα…

Οι πλέον διαδεδομένοι τρόποι βελτίωσης της ογκομετρικής απόδοσης ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, είναι πρώτον η βελτίωση στον χρονισμό για την χρήση που επιθυμούμε απο τον κινητήρα μας και δεύτερον η αναβάθμιση της ροικής ικανότητας των στοιχείων του κινητήρα, όσον αφορά την κυλινδροκεφαλή.

Αλλάζοντας τον χρονισμό

Κατά την βελτίωση του χρονισμού, προσπαθούμε με την μετατροπή των εργοστασιακών εκκεντροφόρων απο ειδικούς τεχνίτες, ή με την αλλαγή με άλλους απο την αγορά του after market, να βγάλουμε περισσότερη ιπποδύναμη απο το μοτέρ. Έτσι μεγαλώνοντας την διάρκεια του εκκεντροφόρου, δίνουμε την δυνατότητα στα αέρια να κινηθούν με περισσότερο χρόνο, προς και απο τον κύλινδρο, ανεβάζοντας την ισχύ του κινητήρα. Βέβαια αυτό «στενεύει» κάπως την ωφέλιμη «μπάντα», δηλαδή την περιοχή ισχύος του μοτέρ, με αποτέλεσμα όσο μεγαλώνει σε μοίρες η διάρκεια των έκκεντρων, να μειώνεται η ελαστικότητα του κινητήρα, συνήθως στις χαμηλομεσαίες στροφές.

Για αυτό οι επιλογές των εκκεντροφόρων, θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα τι χρήση θέλουμε να κάνουμε με το αυτοκίνητο στο δρόμο. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι λοιπόν, όπως fast road, rally, race κλπ. Ιδιαίτερα θα πρέπει να προσέξουμε την επιλογή του εκκεντροφόρου σε συνάρτηση πάντα με τα υπόλοιπα εξαρτήματα και το είδος της βελτίωσης (λόγος συμπίεσης, ελατήρια βαλβίδων, πιστόνια, κλπ). Αυξάνοντας τώρα το βύθισμα των εκκέντρων, ο εκκεντροφόρος βοηθάει την κυλινδροκεφαλή, να επιτύχει υψηλότερα επίπεδα ροής, που σημαίνει ταυτόχρονα και υψηλότερα επίπεδα ογκομετρικής απόδοσης.

Βελτιώνοντας το «καπάκι»

Με την ροική βελτίωση, προσπαθούμε να αναβαθμίσουμε τον τρόπο, με τον οποίο ο κινητήρας μπορεί να εισάγει και να αποβάλλει τα αέρια που κινούνται μέσα σε αυτόν. Η ποιότητα και το σχήμα, όσον αφορά το φιλτροκούτι, την κυλινδροκεφαλή, τις πολλαπλές εισαγωγής και εξαγωγής, τον καταλύτη και την υπόλοιπη εξάτμιση, ειναι οι βασικές παράμμετροι που καθορίζουν την δύναμη ροής, όλου του συνόλου. Αλλάζοντας το φίλτρο και την εξάτμιση με άλλα περισσότερο ελέυθερα, περνάμε στην βελτίωση των πολλαπλών και της κεφαλής του κινητήρα.

Ο αποδεδειγμένος στην πράξη σωστός τρόπος βελτίωσης των παραπάνω, απαιτεί μέτρηση της ροής του αέρα και της ταχύτητας στο σύνολο της κυλινδροκεφαλής και των πολλαπλών, έτσι ώστε να βρεθούν τα σημεία που παρεμποδίζουν την συνολική ροή. Με πιο απλά λόγια, θέλουμε ένα σύνολο, που να ρέει περισσότερο σε σχέση με την εφαρμογή που θέλουμε να πετύχουμε, δηλαδή να διατηρεί κάποια ικανοποιητική ταχύτητα αερίων μέσα σε αυτό, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ικανότητα περιδίνησης του εισερχόμενου μείγματος.

Η βελτίωση μιας κυλινδροκεφαλής, δεν είναι κάθε φορά η ίδια, ούτε θα έπρεπε να είναι. Διαφορετικά θα βελτιωθεί, όταν το αυτοκίνητο προορίζεται για σπόρ χρήση δρόμου και διαφορετικά, αν προορίζεται για αγωνιστική χρήση. Στην πρώτη περίπτωση το ζητούμενο είναι η ελαστικότητα και η υψηλή ροπή του κινητήρα απο χαμηλές στροφές, ενώ στην δεύτερη, το λόγο έχει η ικανοποιητική παραγωγή ισχύος σε ψηλό εύρος στροφών.

Το Flow Bench, ή πιο απλά ο πάγκος ροής, είναι το ειδικό μηχάνημα που μετράει πριν και μετά την επέμβαση απο τον «μοτερίστα» μηχανικό την ροική δυνατότητα στο «καπάκι» του κινητήρα. Το συγκεκριμένο μηχάνημα, θα δείξει το ωφέλιμο επιπλέον κέρδος ροής στην κυλινδροκεφαλή, κάτι που μπορεί να αποδειχτεί και στη συνέχεια σε δυναμόμετρο πάγκου, όπως συνηθίζουν να κάνουν, όλοι οι σοβαροί βελτιωτές! Καλή τύχη!

Exit mobile version