Site icon TheCars.gr

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τα μεγαλύτερα προβλήματα με τα EVs που οι εταιρείες δεν έχουν λύσει ακόμη

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

123rf

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Τα μεγαλύτερα προβλήματα με τα EVs που παρά τα «παράπονα» του κοινού, οι εταιρείες δεν έχουν καταφέρει ακόμη να λύσουν

Όπως όλα δείχνουν, τα ηλεκτρικά είναι το μέλλον της αυτοκίνησης.

Παρά την ανασφάλεια των εταιρειών να εγκαταλείψουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει ήδη το 2035 ως την ημερομηνία απαγόρευσης πώλησης νέων αυτοκινήτων που καίνε παραδοσιακά καύσιμα.

Ακόμη και αν υπάρχουν ακόμη έντονες αντιδράσεις, οι θεσμοί φαίνονται αποφασισμένοι να αλλάξουν ριζικά το μέλλον των αυτοκινήτων, σε μια προσπάθεια να γίνει η κινητικότητα πράσινη και χωρίς ανθρακικό αποτύπωμα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρείες βελτιώνουν συνεχώς τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα, σε μια σειρά από παραμέτρους που απασχολούν τους περισσότερους οδηγούς και τους κρατάνε ακόμη επιφυλακτικούς στο να μεταβούν πλήρως στον ηλεκτρισμό.

Και αν και τα EVs αρχίζουν να αποκτούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο, η αγορά δεν βρίσκεται ακόμη σε φάση να εμπιστευτεί πλήρως τον ηλεκτρισμό.

Και αυτή ακριβώς η στάση του κοινού οφείλεται στα σταθερά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα οποία, παρά τις προφανείς βελτιώσεις που η αλήθεια είναι ότι έχουν γίνει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν είναι ακόμη αρκετά για να υποστηρίξουν μια μεγάλη μετάβαση στον ηλεκτρισμό.

Το δίκτυο φόρτισης αποτελεί ακόμη εμπόδιο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Παρά τη σαφή ανάπτυξη των υποδομών τα τελευταία χρόνια και την παρουσία ισχυρών παικτών στο παιχνίδι της φόρτισης, τα δίκτυο παραμένει ακόμα περιορισμένο.

Σίγουρα όχι στην πόλη, ειδικά αν μιλάμε για την Αθήνα που η αλήθεια είναι πως βρίσκεις αρκετά εύκολα φορτιστές, άλλα κυρίως όταν μιλάμε για τις υποδoμές που μπορούν να υποστηρίξουν ένα ταξίδι. Φυσικά και ένα ταξίδι μπορεί να γίνει, πολύ πιο εύκολα από ότι τα προηγούμενα έτη(κάτι που δείχνει ότι το δίκτυο φόρτισης συνεχώς αναπτύσσεται), ωστόσο δεν είναι όσο εύκολο όσο με ένα αυτοκίνητο που καίει diesel/βενζίνη.

Άλλωστε, σε ένα ταξίδι το νόημα δεν είναι απαραίτητα απλώς να μπορεί να πραγματοποιηθεί, άλλα να γίνει ακούραστα και εύκολα, χωρίς το άγχος της αυτονομίας(να προσέχω το πόδι στο γκάζι) ή τον προγραμματισμό του ταξιδιού ανάλογα με το που υπάρχουν φορτιστές.

Πέρα από αυτό, ακόμη και με την οικιακή φόρτιση, μπορεί να υπάρχει θέμα στο αστικό περιβάλλον, αφού πολλοί από τους Αθηναίους κατοικούν σε διαμερίσματα και ενδέχεται να μην έχουν πρόσβαση σε parking ή γκαράζ που επιτρέπει εύκολα την φόρτιση.

 

Άγχος αυτονομίας

Αναφερθήκαμε και σε αυτό παραπάνω, το άγχος της αυτονομίας είναι ένα ψυχολογικό και πρακτικό εμπόδιο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αν και σήμερα υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προσφέρουν αρκετά μεγάλη αυτονομία με μία μόνο φόρτιση, τα μοντέλα που διαθέτουν μεγαλύτερες μπαταρίες και μεγάλες αυτονομίες «ξεφεύγουν» σε κόστος.

Παράλληλα, οι αυτονομίες που δίνουν οι μάρκες δεν είναι πάντα αξιόπιστες καθώς η κατανάλωση της μπαταρίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το στυλ οδήγησης, τη χρήση κλιματισμού καθώς και, υπό προϋποθέσεις, τις εξωτερικές συνθήκες.

Όπως είπαμε, μπορεί το δίκτυο φόρτισης να αναπτύσσεται συνεχώς και να παρέχει λύσεις, ωστόσο κανείς δεν θέλει να έχει συνεχώς το μυαλό του στο ρεζερβουάρ ή στην μπαταρία, όταν οδηγεί. Άλλωστε, παρά το γεγονός πως ακόμα και αν μένεις από μπαταρία, μπορείς να πας σε έναν ταχυφορτιστή και να φορτίσεις, ο αυξημένος χρόνος φόρτισης που θα σε αναγκάσει να περιμένεις είναι ζήτημα στην καθημερινότητα.

 

 

 Αργοί χρόνοι φόρτισης

Όσο ανεπτυγμένο και να είναι το δίκτυο φόρτισης, οι χρόνοι που απαιτούνται για να πληρώσει σε ενέργεια ένα EV παραμένουν σημαντικά μεγαλύτεροι από το χρόνο που θες για να γεμίσεις ένα ρεζερβουάρ βενζίνης. Οι ταχύτεροι φορτιστές (επιπέδου Level 3) μπορούν να προσφέρουν 150+χιλιόμετρα αυτονομίας σε 10-20 λεπτά, αλλά δεν μπορούν να εγκατασταθούν σε σπίτια.

Επιπλέον, κάθε μοντέλο EV υποστηρίζει διαφορετικά επίπεδα ταχείας φόρτισης. Έτσι, ακόμα και αν έχεις πρόσβαση σε έναν γρήγορο φορτιστή, μπορεί το αυτοκίνητό σου να μην είναι συμβατό.

 

 

Υψηλότερο κόστος αγοράς

Παρόλο που το κόστος των EVs έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, εξακολουθούν να είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.

Η πανδημία και οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα αύξησαν τις τιμές, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επικεντρώνονται σε πολυτελή μοντέλα για υψηλότερο κέρδος. Αυτό αφήνει τους αγοραστές που στοχεύουν σε αυτοκίνητα με μικρότερο budget με περιορισμένες επιλογές (αν και οι εταιρείες αρχίζουν να φέρνουν μερικές αξιόλογες προτάσεις ηλεκτρικών κάτω από τα 20.000 €).

 

Φθορά και διάρκεια ζωής μπαταρίας

Οι μπαταρίες των EVs αποτελούν έναν άγνωστο παράγοντα. Ενώ οι περισσότερες εταιρείες παρέχουν εγγυήσεις για 8-10 χρόνια, η φυσική φθορά τους προκαλεί ανησυχία.

Για παράδειγμα, η Tesla αναφέρει ότι οι μπαταρίες της χάνουν μόνο 12% της χωρητικότητάς τους μετά από τα 300.000 χλμ.. Ωστόσο, τα δεδομένα από άλλες εταιρείες είναι περιορισμένα, ενώ η μαζική παραγωγή των Solid State Batteries αργεί ακόμη.

 Εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα στην παραγωγή ενέργειας

Παρόλο που τα EVs δεν εκπέμπουν καυσαέρια και αυτός είναι ο λόγος που έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της αυτοκίνησης, η ενέργεια που χρησιμοποιούν παράγεται σε μεγάλο βαθμό από φυσικό αέριο και άνθρακα. Επίσης, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών κατασκευάζονται από λίθιο και κοβάλτιο, φυσικά στοιχεία που χρειάζονται εξόρυξη, μια διαδικασία που έχει τις δικές αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον.

 

 

Κόστος επισκευής και ανακύκλωσης μπαταριών

Οι επισκευές στις μπαταρίες μπορεί να είναι εξαιρετικά δαπανηρές. Αν μια μπαταρία υποστεί βλάβη, το κόστος αντικατάστασης μπορεί να φτάσει το κόστος αγοράς ενός νέου αυτοκίνητου.

Επιπλέον, η ανακύκλωση των μπαταριών είναι μια πρόκληση. Η κατασκευή τους δεν έχει σχεδιαστεί για εύκολη ανακύκλωση(είναι περισσότερο προσανατολισμένη στο να κόψει χρήματα από τα κόστη παραγωγής ώστε να πέσει και η τιμή προσφοράς του μοντέλου), κάτι που απαιτεί περαιτέρω επενδύσεις.

Καταλήγοντας

Παρά τα «παράπονα» και τις ανησυχίες των καταναλωτών, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αδιαμφισβήτητα πολλά θετικά, όπως η μείωση της ρύπανσης και η εξοικονόμηση ενέργειας, με δυνατότητες που ανταγωνίζονται τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Παρά την σαφή πρόοδο που έχει γίνει τα τελευταία έτη, όμως, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετά προβλήματα που καθιστούν τη μετάβαση σε πλήρη υιοθέτηση του ηλεκτρισμού αρκετά δύσκολη για πολλούς οδηγούς.

Όπως είπαμε οι περιορισμένοι σταθμοί φόρτισης εκτός αστικού περιβάλλοντος, το άγχος αυτονομίας, οι αργοί χρόνοι φόρτισης, το υψηλότερο κόστος αγοράς, οι ανησυχίες για τη διάρκεια ζωής των μπαταριών και η εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα για την παραγωγή ενέργειας, δεν επιτρέπουν σε πολλούς ούτε καν να σκεφτούν την αγορά ηλεκτρικού. Φυσικά και η αγορά μεταχειρισμένων παραμένει περιορισμένη και ακριβή, αφού τα ηλεκτρικά δεν κυκλοφορούν στους δρόμους αρκετό καιρό για να αναπτυχθεί επαρκώς.

Μπορεί τα μοντέλα και οι υποδομές να βελτιώνονται συνεχώς, ωστόσο η εξάρτηση σε υποδομές, οι χρόνοι φόρτισης και η σημερινή τεχνολογία των μπαταριών δείχνει ότι οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν με αργά και σταθερά βήματα.

 

Exit mobile version