Μετά από χρόνια επιταχυνόμενης ανάπτυξης, παρατηρείται τώρα μία ύφεση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, με τη ζήτηση να επιβραδύνεται, καθώς οι οδηγοί περιμένουν καλύτερα και φθηνότερα μοντέλα που θα αργήσουν δύο έως τρία χρόνια.
Οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 47% τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, ωστόσο οι προβλέψεις κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Tesla, το Volkswagen Group και η Mercedes-Benz, είναι μάλλον ζοφερές, κατονομάζοντας τα υψηλά επιτόκια και την υποτονική αγορά ως βασικές αιτίες. Για του λόγου το αληθές, η παραγγελιοληψία ηλεκτρικών οχημάτων της VW είναι η μισή σε σχέση με πέρσι.
Από την άλλη, οι Γερμανοί και Ιταλοί αντιπρόσωποι συντάσσονται με την άποψη ότι πίσω από την επιβράδυνση αυτή κρύβεται κάτι περισσότερο από την οικονομική αβεβαιότητα, καθώς οι καταναλωτές δεν έχουν πειστεί ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καλύπτουν τις ανάγκες τους σε θέματα ασφάλειας, αυτονομίας και τιμής, όπως προκύπτει και από έρευνες αγοράς.
Μένουν πίσω
Δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν προειδοποιήσει ότι η έλλειψη προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων θα ανακόψει τελικά την απότομη αύξηση των πωλήσεων των εν λόγω αυτοκινήτων που ενισχύθηκε από τους πρώιμους οπαδούς της ηλεκτροκίνησης και τους εταιρικούς στόλους.
Οι ασθενέστερες επιδόσεις του Σεπτεμβρίου, οι έρευνες καταναλωτικής πίστης και τα δυσοίωνα σχόλια των κατασκευαστών και των εμπόρων δείχνουν ότι η εποχή της βραδείας ανάπτυξης μπορεί να έχει φτάσει.
Παρά το γεγονός ότι βρίσκονται πιο πίσω στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνονται επίσης την πίεση. Η Ford και η GM προειδοποίησαν πρόσφατα ότι καθυστερούν το λανσάρισμα φθηνότερων μοντέλων EV και περιορίζουν τις δαπάνες λόγω της μειωμένης ζήτησης και του υψηλότερου κόστους.
Φαύλος κύκλος
Η ζήτηση θα παραμείνει χαμηλή για όσο διάστημα δεν διατίθενται φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δήλωσε ο Felipe Munoz της JATO Dynamics.
Η πρόθεση αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος παρέμεινε σταθερή στη Γερμανία κατά το τελευταίο έτος, όπως έδειξε δημοσκόπηση της εταιρείας έρευνας καταναλωτών The Langston – που σημαίνει ότι παρά την αύξηση των πωλήσεων, ο αριθμός εκείνων που θέλουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν αυξάνεται.
Όλα δείχνουν ότι η αύξηση των πωλήσεων της τελευταίας περιόδου σχετίζεται πολύ περισσότερο με τη δυνατότητα των κατασκευαστών να ανταποκρίνονται στις συσσωρευμένες παραγγελίες του παρελθόντος έχοντας πλέον ξεπεράσει τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και λιγότερο με μια πραγματική αύξηση της ζήτησης.