Τα αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτροκαύσιμα (e-fuels) θα εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από τα ηλεκτρικά οχήματα, εάν η ΕΕ δεχτεί τα εν λόγω καύσιμα να μην είναι ανθρακικά ουδέτερα σε ποσοστό 100%, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση.
Όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ από το 2035 πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2, αλλά το μπλοκ πρόκειται να κάνει μια εξαίρεση για τα οχήματα που κινούνται με συνθετικό καύσιμο. Ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει ότι μόνο τα ηλεκτροκαύσιμα που είναι 100% ουδέτερα ως προς τον άνθρακα θα πληρούν αυτή την προϋπόθεση, η βιομηχανία πετρελαίου επιθυμεί τη χαλάρωση του εν λόγω κριτηρίου.
Η T&E υπολόγισε τις πραγματικές εκπομπές CO2 των e-fuels στο σύνολό τους. Δηλαδή εκείνες που προκύπτουν από την παραγωγή, τη διανομή και τη χρήση τους.
Η ανάλυση δείχνει ότι τα αυτοκίνητα με συνθετική βενζίνη θα εκπέμπουν 61 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο το 2035 στην περίπτωση που οι νομοθέτες εφαρμόσουν τα ασθενέστερα κριτήρια ουδετερότητας του άνθρακα που ορίζονται στο 70%, τα οποία απαιτούνται από την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά οχήματα που θα εκπέμπουν μόνο 13 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, όταν φορτίζονται με ηλεκτρική ενέργεια από το μέσο δίκτυο της ΕΕ από το 2035. Για να είναι πλήρως ουδέτερα ως προς τον άνθρακα, τα ηλεκτροκαύσιμα θα πρέπει να παράγονται με την χρήση Co2 που συλλέγεται από την ατμόσφαιρα, το οποίο αντισταθμίζει το διοξείδιο του άνθρακα που εκλύεται από την καύση σε κινητήρα.
Ενώ τα συνθετικά καύσιμα θα είναι ουδέτερα ως προς τον άνθρακα σύμφωνα με το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα εξακολουθούν να εκπέμπουν ατμοσφαιρικούς ρύπους, ιδίως τοξικό διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) και καρκινογόνα σωματίδια, όταν καίγονται σε μηχανές εσωτερικής καύσης. Οι δοκιμές T&E έχουν δείξει ότι τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuels εκπέμπουν τόσα οξείδια του αζώτου (NOx) όσο και οι θερμικοί κινητήρες (περίπου 22 mg/km) και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία, με αποτέλεσμα να μην συμβάλλουν στην ανακούφιση των προβλημάτων ποιότητας του αέρα στις πόλεις μας.
Τα ηλεκτροκαύσιμα είναι επίσης ακριβά στην παραγωγή τους και ο ανεφοδιασμός των αυτοκινήτων με συνθετική βενζίνη θα κοστίζει στους οδηγούς πολύ περισσότερο από τη λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία ή ακόμη και ενός αυτοκινήτου με συμβατική βενζίνη.
Η παραγωγή των e-fuels είναι επίσης πολύ λιγότερο αποδοτική από την τροφοδοσία των EVs με ηλεκτρική ενέργεια. Η προμήθεια μόνο ενός μικρού ποσοστού των νέων αυτοκινήτων με ηλεκτροκαύσιμα αντί του πλήρους εξηλεκτρισμού τους θα απαιτούσε σημαντικά μεγαλύτερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρώπη.
Η Επιτροπή ζήτησε από τα κράτη μέλη σχόλια σχετικά με την πρότασή της να επιτραπούν μόνο 100% ουδέτερα ως προς άνθρακα ηλεκτροκαύσιμα στα νέα αυτοκίνητα μετά το 2035. Οι κυβερνήσεις της ΕΕ αναμένεται να λάβουν την τελική τους απόφαση σχετικά με τα κριτήρια πριν από το τέλος του έτους.