Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη αποδείξει ότι μπορούν να στραφούν σε ηλεκτρικά συστήματα κίνησης αφήνοντας πίσω τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τώρα, πρέπει να δείξουν ότι μπορούν να καταστήσουν ανθρακικά ουδέτερη ολόκληρη την αξιακή αλυσίδα τους, από τους προμηθευτές μέχρι την παραγωγή και τον πλήρη κύκλο ζωής του οχήματος.
Στο πλαίσιο του στόχου της Ε.Ε. για πλήρη απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 – ένα αυστηρότερο πρότυπο από οποιαδήποτε άλλη περιοχή του κόσμου – οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν τρόπους μείωσης των εκπομπών ρύπων, με ιδέες προερχόμενες τόσο από τα εργοστάσια όσο και από τα προηγμένα εργαστήρια R&D.
«Το θέμα είναι πολύ πιο σοβαρό στην Ευρώπη», δήλωσε ο διευθυντής σχεδιασμού παραγωγής της Toyota Motor Europe, David Palmer, ο οποίος ηγείται των προσπαθειών της Toyota για την απαλλαγή από τις εκπομπές CO2 στα ευρωπαϊκά εργοστάσιά της, αναφερόμενος στους κανονισμούς και τις υψηλότερες από πλευράς νομοθεσίας προσδοκίες.
Η Toyota βρίσκεται ένα βήμα μπροστά σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα, λέει ο Palmer, αλλά παραδέχεται ότι ο οδικός χάρτης για την ανθρακική ουδετερότητα το 2025-30 είναι αβέβαιος και τα κεφάλαια δεν έχουν ακόμη διατεθεί για συγκεκριμένες τεχνολογίες.
Η Renault υιοθετεί επίσης μια επιθετική προσέγγιση απαλλαγής από τον άνθρακα στην Ευρώπη, και ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου έχει συγκεντρώσει εντός της χώρας την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων σε τέσσερις εγκαταστάσεις στο βορρά και σχεδιάζει να κατασκευάσει 500.000 ηλεκτρικά οχήματα ετησίως μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2020.
Η Audi έχει κινηθεί ταχύτερα στην Ευρώπη από ό,τι σε άλλες περιοχές για να προωθήσει την απεξάρτηση από τον άνθρακα. Όλες οι ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις της Audi χρησιμοποιούν πλέον 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ επιδιώκεται ένας ουδέτερος ως προς τον άνθρακα κύκλος ζωής των οχημάτων της.
Η BMW, όπως και η Renault, στρέφεται στον ήλιο προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στο χυτήριο μετάλλων στο Landshut της Γερμανίας, τη μοναδική εγκατάσταση χύτευσης ελαφρών μετάλλων στην Ευρώπη. Το εργοστάσιο άρχισε να προμηθεύεται αλουμίνιο που παράγεται με τη χρήση ηλιακής ενέργειας το 2021. Ταυτόχρονα, τα δύο τρίτα του αλουμινίου που χρησιμοποιεί προέρχονται από ανακύκλωση κλειστού βρόχου.
Το μέγεθος της πρόκλησης για τη μείωση και τελικά την εξάλειψη των εκπομπών σε όλο τον κύκλο ζωής του οχήματος μόλις τώρα γίνεται αντιληπτό, λένε οι ειδικοί.
Ένας τομέας ο οποίος μόλις αρχίζει να μπαίνει στο στόχαστρο είναι η αλυσίδα εφοδιασμού, με τους κατασκευαστές να ζητάνε από τους ίδιους τους προμηθευτές τους να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Στόχος της Polestar είναι όλη η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν οι προμηθευτές να μην περιέχει ορυκτά καύσιμα έως το 2025
Η Mercedes–Benz, από το 2020 ξεκίνησε να στέλνει ειδική επιστολή στους προμηθευτές υλικών, απαιτώντας δεσμεύσεις για προμήθεια προϊόντων που είναι ουδέτερα ως προς τον άνθρακα σε όλο τον κύκλο ζωής τους.
Τέλος, για την Stellantis το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των προϊόντων αποτελεί κριτήριο για τη σύναψη συμβάσεων με τους προμηθευτές.
Πηγή: Automotive News Europe