Τώρα που τα επίσημα στοιχεία του τρίτου τριμήνου του 2023 από τις πωλήσεις και τα κέρδη των κατασκευαστών αυτοκινήτων αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV), δείχνουν ότι οι περισσότερες προβλέψεις δεν επαληθεύτηκαν, επιβεβαιώνονται όσοι εκτίμησαν ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βιάστηκε να υιοθετήσει σαν μοναδική λύση, για την μείωση των εκπομπών του CO2 που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, την ηλεκτροκίνηση.
Ενώ οι κολοσσιαίες εταιρείες δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις τεράστιες απώλειες, ήρθε στην επικαιρότητα και ένα ακόμη πρόβλημα, η κατάσταση της μπαταρίας των μεταχειρισμένων EV. Οι έρευνες στα μεταχειρισμένα EV άνω ηλικίας άνω των δυο ετών, δείχνουν ότι σε μεγάλο ποσοστό των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων, η μπαταρία έχει υποστεί ανεπανόρθωτες φθορές και βλάβες με άμεσο αντίκτυπο στην αυτονομία. Πλέον τα μεταχειρισμένα EV έχουν μικρότερη υπολειμματική αξία από τα αντίστοιχα μοντέλα της ίδιας μάρκας με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Να τονίσω ότι το EV όταν είναι καινούργιο έχει σημαντικά ακριβότερη τιμή πώλησης από το ίδιο μοντέλο με θερμικό κινητήρα και μόλις καταλήξει στην αγορά των μεταχειρισμένων έχει χαμηλότερη τιμή από το ίδιο μοντέλο με θερμικό κινητήρα. Αυτή η εξέλιξη είναι μια ακόμη νίκη των κινητήρων εσωτερικής καύσης, που αναμφισβήτητα επιβαρύνουν το περιβάλλον με επικίνδυνους ρύπους.
Οι υποψήφιοι αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δεν προτιμούν τα EV αν και είναι φθηνότερα γιατί ανησυχούν για την κατάσταση της μπαταρίας τους. Οι αλυσιδωτές αντιδράσεις από την υπολειμματική αξία φθάνουν σε όλα τα επίπεδα: Αναθεώρηση των τιμών πώλησης των καινούργιών EV, των τιμών για την μίσθωση μέσω leasing, του κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών και της ωφέλειας από την ανακύκλωση. Είμαι υπέρμαχος της ηλεκτροκίνησης, αλλά εκτιμώ ότι οι μάρκες ανέβασαν ταχύτητα σε δρόμο με πολλές στροφές και χωρίς την κατάλληλη υποδομή.