Τα τακάκια των φρένων αποτελούν μέρος του συστήματος πέδησης. Ουσιαστικά, καθορίζουν πόσο γρήγορα θα σταματήσει το όχημα.
Όταν το πεντάλ είναι πατημένο, το τακάκι πιέζεται επάνω στο δίσκο, πίεση η οποία οδηγεί στην πέδηση του οχήματος.
Τύποι τακακιών φρένων
Ημι-μεταλλικά.
Τα τακάκια γίνονται από σίδηρο, χαλκό και πούδρες γραφίτη. Το πλεονέκτημά τους, είναι η καλή μεταφορά της θερμότητας και τα μειονεκτήματά τους, είναι η ταχεία φθορά, η απώλεια των ιδιοτήτων τους όταν η θερμοκρασία πέφτει, και η παρουσία θορύβου κατά το φρενάρισμα.
Χαμηλά σε μέταλλο.
Αυτό είναι ένα από τα καλύτερα είδη συστατικών. Η σύνθεσή τους είναι η ίδια με εκείνη των οργανικών και η βελτίωση των ιδιοτήτων, επιτυγχάνεται με την προσθήκη χαλκού ή χάλυβα, που επιτρέπει την καλύτερη απομάκρυνση της θερμότητας. Το μόνο μειονέκτημα είναι η ταχεία φθορά του δίσκου του φρένου.
Κεραμικά
Ουσιαστικά, δεν υπάρχουν μειονεκτήματα: η είσοδος του νερού δεν επηρεάζει την απόδοση, η φθορά στα δισκόφρενα είναι ελάχιστη, και η σκόνη και η θερμότητα απελευθερώνονται σε πολύ μικρότερο βαθμό, από ό, τι στα προαναφερθέντα.
Από τί αποτελούνται τα τακάκια των φρένων
Η βάση τους είναι μια μεταλλική πλάκα με ένα σταθερό επίθεμα τριβής. Τα επιθέματα επαναλαμβάνουν τη μορφή του δίσκου ή του ταμπούρου. Ένα επίθεμα είναι προσαρτημένο στη βάση, με καρφιά και ειδική κόλλα. Πολλά τακάκια έχουν αισθητήρα φθοράς.
Ποιος είναι ο χρόνος ζωής των τακακιών
Η διάρκεια ζωής των τακακιών των φρένων, εξαρτάται από το στυλ οδήγησης και τα χιλιόμετρα. Η ξαφνική επιτάχυνση και επιβράδυνση, τα φθείρουν γρηγορότερα. Κατά μέσο όρο, η διάρκεια ζωής τους είναι 15.000 – 20.000 χιλιόμετρα. Δεν συνιστάται να κρατάτε τα τακάκια αν το πάχος του επιθέματος μειώνεται στα 2-3 χιλιοστά, καθώς υπάρχει κίνδυνος βλάβης στο δίσκο του φρένου και βρασμού του υγρού των φρένων.
Δυσλειτουργίες των τακακιών των φρένων
- Παραμόρφωση
- Κούνημα του τακακιού στη βάση του
- Βλάβη ή ρήξη της επιφάνειας τριβής
- Σημαντική φθορά
Συμπτώματα ανεπάρκειας των τακακιών των φρένων
- Ανομοιόμορφη φθορά
- Ενδείξεις φθοράς τακακιών στο ταμπλό
- Εμφάνιση κουδουνίσματος ή τριξίματος στον τροχό κατά το φρενάρισμα
- Αύξηση της ισχύος που απαιτείται για το πάτημα του πεντάλ του φρένου
- Το πεντάλ δεν επιστρέφει στην αρχική του θέση μετά την απελευθέρωση
- Υποβάθμιση της αποτελεσματικότητας της πέδησης
Αιτίες δυσλειτουργίας των τακακιών των φρένων
- Μη κατάλληλη ασφάλιση
- Φθορά του δίσκου του φρένου
- Σκόνη, βρωμιά και ξένα αντικείμενα στο επίθεμα
- Ακατάλληλη εγκατάσταση
- Επιθετική οδήγηση
- Βλάβη στα κυλινδράκια των φρένων
Πώς να αντικαταστήσω τα τακάκια των φρένων
Η επισκευή και η αποκατάσταση των τακακιών δεν συνιστάται. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας, θα πρέπει να αντικατασταθούν, ειδικά επειδή το κόστος τους είναι σχετικά χαμηλό. Τα καινούργια, θα παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του δίσκου του φρένου και ολόκληρου του συστήματος πέδησης. Μπορείτε να αντικαταστήσετε τα τακάκια μόνοι σας, με ένα ελάχιστο σύνολο εργαλείων. Για να το κάνετε αυτό, ακολουθήστε τα εξής βήματα:
- «Δέστε» το αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας το χειρόφρενο και σηκώστε το
- Αφαιρέστε τον τροχό
- Αφαιρέστε τους πύρρους συγκράτησης και τον οδηγό
- Χρησιμοποιώντας πένσα ή ένα κατσαβίδι, πιέστε τα έμβολα στον κύλινδρο της δαγκάνας και αφαιρέστε τα παλιά τακάκια
- Επαλείψτε με λάδι τους πύρρους και τον οδηγό, και εκτελέστε τα παραπάνω βήματα με την αντίστροφη σειρά