Ανακαλεί πάνω από 2.000.000 αυτοκίνητα λόγω προβλημάτων στο Autopilot
H Tesla, υποχρεώθηκε να ανακαλέσει πάνω από 2.000.000 οχήματα εξαιτίας προβλημάτων ασφαλείας του συστήματος αυτόνομης οδήγησης Autopilot.
Η υποχρεωτική ανάκληση που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητα του συστήματος αυτόνομης οδήγησης γίνεται μετά από πολυετή έρευνα της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA). Η έρευνα της NHTSA, δεν ολοκληρώθηκε πλήρως και ανακοινώθηκε ότι θα παραμείνει ανοιχτή καθώς η υπηρεσία παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα των διορθωτικών μέτρων της Tesla για το σύστημα Autopilot.
Η Tesla ανακαλεί περισσότερα από 2 εκατομμύρια οχήματα, αφού η κορυφαία ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ για την ασφάλεια των αυτοκινήτων (NHTSA) διαπίστωσε ότι το σύστημα Autopilot δεν κάνει όσα υπόσχεται για να αποτρέψει την «κακή χρήση» του.
Ανεπαρκή
Η NHTSA αναφέρει ότι στην έρευνά της διαπίστωσε ότι τα «οι διατάξεις και τα συστήματα» που χρησιμοποιεί η Tesla στα μοντέλα της ώστε οι οδηγοί των οχημάτων με τα σήματα της, να μην παραμένουν προσηλωμένοι στην οδήγηση και το αυτοκίνητο να κινείται αυτόνομα ήταν ανεπαρκή και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε «κακή χρήση» του συστήματος.
Σε ανεξάρτητες έρευνες έχει βρεθεί ότι το σύστημα αυτόνομης οδήγησης και παρακολούθησης της κίνησης είναι εύκολο να ξεγελαστεί, από διάφορους παράγοντες στο δρόμο – όπως ένας τοίχος βαμμένος σε χρώμα άσπρο, είτε ένα φορτηγό βαμμένο σε χρώμα άσπρο – και πως έχουν προξενήσει δυστυχήματα από την χρήση του. Οδηγοί έχουν συλληφθεί ενώ οδηγούσαν μεθυσμένοι ή ακόμη και καθισμένοι στο πίσω κάθισμα, αναθέτοντας στην αυτόματη λειτουργία της αυτόνομης κίνησης. Μερίδα οδηγών έχει την λανθασμένη εκτίμηση ότι το σύστημα Autopilot έχει την ικανότητα να αντικαταστήσει πλήρως τον οδηγό σε κάθε συνθήκη κυκλοφορίας.
Υπευθυνότητα
«Η αυτοματοποιημένη τεχνολογία οδήγησης υπόσχεται πολλά για τη βελτίωση της ασφάλειας, αλλά μόνο όταν χρησιμοποιείται με υπευθυνότητα» δήλωσε η NHTSA. «Η απόφαση μας έχει στόχο να βελτιωθεί το αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης δίνοντας προτεραιότητα στην ασφάλεια».
Η ανάκληση είναι η δεύτερη φέτος που αφορά τα συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης της Tesla, τα οποία έχουν τεθεί υπό αυξανόμενο έλεγχο μετά από εκατοντάδες ατυχήματα, ορισμένα από τα οποία ήταν θανατηφόρα. Ενώ ο Έλον Μασκ έχει προβλέψει εδώ και χρόνια ότι η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ένα βήμα πριν μπορέσει να προσφέρει συστήματα πλήρως αυτόνομης οδήγησης, τόσο το Autopilot όσο και οι beta λειτουργίες τις οποίες η Tesla λανσάρει ως «πλήρως αυτοματοποιημένες» απαιτούν ο οδηγός να είναι απόλυτα προσεκτικός και να έχει τα χέρια του στο τιμόνι.
Κάμερες
Το Autopilot προσφέρεται ως στάνταρ εξοπλισμός σε κάθε νέο μοντέλο της Tesla. Χρησιμοποιεί κάμερες για την προσαρμογή της ταχύτητας του οχήματος με βάση την τρέχουσα κυκλοφορία και βοηθά τους οδηγούς μέσω της άσκησης ροπής στο τιμόνι να παραμένει το αυτοκίνητο στις οριοθετημένες λωρίδες του δρόμου.
Η Tesla διαθέτει στην αγορά ανώτερου επιπέδου λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης, οι οποίες προσφέρονται υπό την ονομασία «Full Self-Driving» από τα τέλη του 2016. Αυτή η σουίτα λειτουργιών ανακλήθηκε τον Φεβρουάριο, αφού η NHTSA εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσαν το σύστημα και κινούνταν με παράνομους ή απρόβλεπτους τρόπους, υπερβαίνοντας τα όρια ταχύτητας, συνεχίζοντας να κινούνται ευθεία σε διασταυρώσεις ενώ βρίσκονταν σε λωρίδες που επιβάλουν υποχρεωτική στροφή και μη καταφέρνοντας να ακινητοποιήσουν πλήρως το όχημα.
Θανατηφόρο ατύχημα
Το Autopilot βρέθηκε για πρώτη φορά στο στόχαστρο της NHTSA το 2016 μετά από ένα θανατηφόρο ατύχημα. Ωστόσο, ένα χρόνο αργότερα δόθηκε το πράσινο φως για τη διάθεσή του. Οι δύο εκκρεμείς έρευνες – που ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2021 και τον Φεβρουάριο του 2022 – επισπεύσθηκαν από περιστατικά που είδαν το φως τη δημοσιότητας, όπως συγκρούσεις με οχήματα ταχείας ανταπόκρισης και ξαφνικό φρενάρισμα σε αυτοκινητόδρομους.
Η ρυθμιστική αρχή έχει ξεκινήσει περισσότερες από 50 ειδικές έρευνες για ατυχήματα που αφορούν αυτοκίνητα της Tesla, τα οποία πιθανολογείται ότι συνδέονται με το Autopilot, με τον ρυθμό των ερευνών να επιταχύνεται από την κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν.
Το Tesla Autopilot είναι ένα προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) που αναπτύχθηκε από την Tesla. Ισοδυναμεί με μερική αυτοματοποίηση οχημάτων (Επίπεδο 2), όπως ορίζεται από και τη δυνατότητα κλήσης του αυτοκινήτου από γκαράζ ή σημείο στάθμευσης. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι τα χαρακτηριστικά μειώνουν τα ατυχήματα που προκαλούνται από αμέλεια του οδηγού και κούραση.
Το Full Self-Driving (FSD) είναι η επωνυμία της Tesla για τη δοκιμή του πρoγράμματος beta για την επίτευξη πλήρως αυτόνομης οδήγησης (Επίπεδο 5). Η ονομασία είναι αμφιλεγόμενη, επειδή τα οχήματα που λειτουργούν υπό FSD παραμένουν στον Επιπέδο 2 και επομένως δεν είναι “πλήρως αυτοοδηγούμενα” και απαιτούν ενεργή επίβλεψη οδηγού.
Το FSD προσθέτει ημιαυτόνομη πλοήγηση στους δρόμους της πόλης και τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε ορατά φανάρια ή σήμα υποχρεωτικής στάσης STOP. Από τον Φεβρουάριο 2023, η Tesla έχει περίπου 360.000 συμμετέχοντες οδηγούς στο πρόγραμμα FSD. Παρατηρητές του κλάδου και ακαδημαϊκοί που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα FSD, επέκριναν την απόφαση της Tesla να χρησιμοποιήσει μη εκπαιδευμένους οδηγούς για την επικύρωση των λειτουργιών beta και θεωρούν την ενέργεια της επικίνδυνη και ανεύθυνη.
Η δηλωμένη πρόθεση της εταιρείας είναι να προσφέρει πλήρως αυτόνομη οδήγηση στο μέλλον, αναγνωρίζοντας ότι τα τεχνικά και κανονιστικά εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Από το 2013, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla Eλον Μασκ έχει κάνει επανειλημμένες ανακριβείς προβλέψεις για το πότε η Tesla θα επιτύχει αυτονομία στο Επίπεδο 5. Πρόσφατα προέβλεψε ότι θα λανσάρει το αυτόνομο σύστημα κίνησης των αυτοκινήτων στο Επίπεδο 5, στο τέλος του 2023.
Πηγή: AUTOMOTIVE NEWS