Αερόσακοι: Πως μας προστατεύουν σε περίπτωση σύγκρουσης και πως ακριβώς λειτουργούν
Οι αερόσακοι είναι από τα πιο σημαντικά συστήματα ασφαλείας στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών σε περίπτωση σύγκρουση. Μάλιστα, οι μελέτες δείχνουν ότι οι εμπρόσθιοι αερόσακοι μειώνουν τις πιθανότητες θανάτου σε μετωπικές συγκρούσεις κατά περίπου 30%.
Σήμερα, τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν πολλαπλούς αερόσακους. Οι αεροσάκοι δεν είναι απλώς μαξιλάρια που φουσκώνουν για να σε προστατεύσουν. Είναι ένα προηγμένο σύστημα που λειτουργεί σε κλάσματα του δευτερολέπτου για να σώσει ζωές.
Τι ακριβώς είναι το σύστημα αερόσακων;
Οι αερόσακοι είναι σάκοι που φουσκώνουν ταχύτατα σε περίπτωση σύγκρουσης, δημιουργώντας ένα προστατευτικό στρώμα ανάμεσα σε εσένα και το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Είναι σχεδιασμένοι να σε προστατεύουν από σκληρές επιφάνειες, όπως το ταμπλό, το τιμόνι και τα πλαϊνά πάνελ.
Η ενεργοποίηση του αερόσακου γίνεται μέσα σε λίγα κλάσματα του δευτερολέπτου, πριν καν προλάβεις να κινηθείς μπροστά λόγω της δύναμης της σύγκρουσης. Στους περισσότερους σύγχρονους τύπους αυτοκινήτων, οι αερόσακοι βρίσκονται διακριτικά ενσωματωμένοι σε διάφορα σημεία της καμπίνας, έτοιμοι να αναπτυχθούν όταν χρειαστεί.
Πώς λειτουργούν οι αερόσακοι;
Η ενεργοποίηση των αερόσακων βασίζεται σε ένα προηγμένο σύστημα αισθητήρων που ανιχνεύει τη σύγκρουση. Όταν το σύστημα κρίνει ότι η σύγκρουση ξεπερνά ένα συγκεκριμένο όριο, στέλνει ηλεκτρικό παλμό που προκαλεί ανάφλεξη χημικής ουσίας, δημιουργώντας άμεσα αέριο αζώτου που φουσκώνει τον αερόσακο μέσα σε λιγότερο από 30 κλάσματα του δευτερολέπτου.
Ορισμένοι αερόσακοι ενεργοποιούνται με διαφορετική ένταση, ανάλογα με τη σφοδρότητα της σύγκρουσης, ενώ άλλοι αναπτύσσονται μόνο αν το κάθισμα ανιχνεύσει την παρουσία επιβάτη, ώστε να μην ενεργοποιούνται χωρίς λόγο.
Τύποιαερόσακων
Τα περισσότερα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν διαφορετικούς τύπους αερόσακων, τοποθετημένους σε στρατηγικά σημεία για τη μέγιστη προστασία των επιβατών:
- Εμπρόσθιοι – Τοποθετημένοι στο τιμόνι και το ταμπλό, προστατεύουν τον οδηγό και τον συνοδηγό σε μετωπική σύγκρουση.
- Πλευρικοί – Βρίσκονται στις πλάτες των καθισμάτων, στις πόρτες ή στις κολόνες του αυτοκινήτου και προστατεύουν από πλευρικές συγκρούσεις.
- Αερόσακοι κουρτίνας – Εκτείνονται από την οροφή και προστατεύουν το κεφάλι των επιβατών από πλευρικά χτυπήματα και θραύσματα γυαλιών.
- Αερόσακοι γονάτων – Τοποθετημένοι κάτω από το ταμπλό, προστατεύουν τα γόνατα του οδηγού και του συνοδηγού από τραυματισμούς.
- Κεντρικοί – Αναπτύσσονται ανάμεσα στα εμπρόσθια καθίσματα για να αποτρέψουν τη σύγκρουση των επιβατών μεταξύ τους σε μια σύγκρουση.
- Αερόσακοι ζώνης ασφαλείας – Ορισμένα οχήματα διαθέτουν φουσκωτούς ιμάντες ασφαλείας που μειώνουν την πίεση στο στήθος σε μετωπικές συγκρούσεις.
- Αερόσακοι πεζών – Τοποθετημένοι κοντά στο παρμπρίζ, αναπτύσσονται για να μειώσουν τους τραυματισμούς σε περίπτωση πρόσκρουσης με πεζό.
Πλεονεκτήματα και κίνδυνοι των αερόσακων
Οι αερόσακοι είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια των επιβατών, αλλά όπως κάθε σύστημα, έχουν τόσο θετικά όσο και πιθανά μειονεκτήματα:
Πλεονεκτήματα:
- Μειώνουν τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών.
- Συμπληρώνουν τη λειτουργία της ζώνης ασφαλείας για καλύτερη προστασία.
- Απορροφούν την ένταση της πρόσκρουσης, μειώνοντας τη δύναμη που δέχεται το σώμα σου.
Πιθανοί Κίνδυνοι:
- Μπορούν να προκαλέσουν μικροτραυματισμούς λόγω της υψηλής ταχύτητας ανάπτυξης.
- Δεν είναι ασφαλείς για μικρά παιδιά που κάθονται στο μπροστινό κάθισμα.
- Αν είσαι πολύ κοντά στο ταμπλό, η δύναμη του αερόσακου μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό.
Πώς απενεργοποιούνται
Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να χρειαστεί να απενεργοποιήσεις τον αερόσακο του συνοδηγού, ιδιαίτερα αν τοποθετείς παιδικό κάθισμα με φορά προς τα πίσω. Οι περισσότεροι κατασκευαστές προσφέρουν τη δυνατότητα απενεργοποίησης μέσω ενός κλειδιού, το οποίο εισάγεις σε μια ειδική υποδοχή στο πλάι του ταμπλό.
Ωστόσο, η απενεργοποίηση των αερόσακων δεν συνιστάται, εκτός αν είναι απολύτως απαραίτητη. Είναι πάντα πιο ασφαλές να τοποθετείς τα παιδικά καθίσματα στα πίσω καθίσματα, αντί να απενεργοποιείς έναν κρίσιμο μηχανισμό ασφαλείας.
Δείτε επίσης

F1: Ο Hamilton αποκαλύπτει τα τεχνικά προβλήματα και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στην Ferrari

F1- Horner:«Έστρωσαν το κρεβάτι τους και τώρα κοιμούνται σε αυτό στην McLaren»

Πώς ένα Honda μας έφερε πιο κοντά στους εξωγήινους

Φίλτρο κινητήρα vs. φίλτρο αέρα καμπίνας: Ποια είναι η διαφορά;

F1 – Lando Norris:«Ο Verstappen δεν αφήνει χώρο»
