Τι αυτοκίνητο να πάρω: Βενζίνη ή Πετρέλαιο. Τί αυτοκίνητο σε συμφέρει περισσότερο αν δεν θέλεις να πάρεις ηλεκτρικό ή υβριδικό. Αναλύουμε τα θετικά και τα αρνητικά και σας παρουσιάζουμε τα συμπεράσματα.
Μπορεί η συζήτηση γύρω από το αυτοκίνητο στην σήμερον ημέρα -και σε θεσμικό τουλάχιστον επίπεδο- να επικεντρώνεται στα ηλεκτρικά ή εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα(υβριδικά), ωστόσο για πολύ μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού, τα παραδοσιακά καύσιμα παραμένουν η πιο δημοφιλής επιλογή.
Η βενζίνη και το diesel έχουν αποδείξει εδώ και χρόνια ότι αποτελούν δύο πολύ αποδοτικά καύσιμα για τα αυτοκίνητα, σίγουρα υπάρχουν στην Ελλάδα οι υποδομές να τα υποστηρίξουν(βάζεις καύσιμο σχεδόν όπου θες, αφού έχει κυριολεκτικά παντού βενζινάδικά) και για πολλούς το συναίσθημα της οδήγησης αυτοκινήτου κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι κάτι το οποίο έχουν ερωτευτεί δεν θέλουν με τίποτα να το αφήσουν.
Βάλε στην εξίσωση ότι υπάρχει και η καχυποψία για τα ηλεκτρικά, τα ερωτηματικά για τις μπαταρίες τους και το κόστος αντικατάστασης της, η αρνητική άποψη πολλών για την οδηγική εμπειρία (ο κινητήρας δεν κάνει ήχο, δεν υπάρχει εξάτμιση, αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου λόγω της μπαταρίας) ή το ότι αρκετός κόσμος δεν διαθέτει το ποσό για ένα καινούριο ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο, είναι εύκολο να δει κανείς γιατί κάποιος προτιμάει και το 2025 αυτοκίνητο με βενζίνη και πετρέλαιο.
Η βενζίνη αποτελεί ακόμη το πιο ασφαλές καύσιμο για πολλούς, ενώ παρόλο που φθηνή δεν τη λες σε καμία περίπτωση, η τιμή της τον τελευταίο καιρό είναι πάνω-κάτω σταθερή και δεν φτάνει τα τρομακτικά νούμερα των 2€/λτ. + που βλέπαμε μερικά χρόνια πριν.
Και το diesel, από τότε που απελευθερώθηκε, αγαπήθηκε από τους Έλληνες οδηγούς και ειδικά από όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο ή για οδηγούς που κατοικούν στην επαρχία.
Μην ξεχνάμε και ότι σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά, τα αυτοκίνητα με συμβατικό καύσιμο κυκλοφορούν καιρό στις αγορές, αρά υπάρχει και μεγάλη αγορά μεταχειρισμένων σε φυσιολογικές τιμές (αν και στο μεταχειρισμένο έχουμε δει τεράστιες αυξήσεις).
Παρόλα αυτά, βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης είναι δυο διαφορετικά καύσιμα. Αν θες να διαπιστώσεις ποιο ταιριάζει περισσότερο σε σένα και αν συμφέρει περισσότερο να πάρεις αυτοκίνητο με βενζίνη ή αυτοκίνητο με diesel, έχουμε τον κατάλληλο οδηγό.
Τι αυτοκίνητο να πάρω: Βενζίνη ή Πετρέλαιο
Αγοραστικό κόστος
Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα είναι γενικά πιο ακριβά από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. Το αυξημένο κόστος οφείλεται σε ενισχυμένους κινητήρες, φίλτρα σωματιδίων και συστήματα μείωσης εκπομπών όπως το AdBlue. Ας πάρουμε για παράδειγμα το Renault Clio, το οποίο προσφέρεται σε μια πλήρη γκάμα κινητήρων(βενζίνη-diesel άλλα και lpg και υβριδικό). Η εισαγωγική έκδοση Evolution με τον diesel κινητήρα Blue dCi 100 ξεκινάει από τα 23.970 € ενώ η αντίστοιχη έκδοση με τον κινητήρα βενζίνης είναι στα 20.570 €.
Και στην αγορά μεταχειρισμένων θα βρεις αντίστοιχη απόκλιση. Οι πωλητές, είτε είναι έμποροί είτε ιδιώτες, γνωρίζουν ότι τα diesel είναι πιο οικονομικά και μπορεί να προτιμούνται από κάποιους πιθανούς αγοραστές, επομένως ανεβάζουν τις τιμές των πετρελαιοκίνητων οχημάτων με τη λογική ότι ο μελλοντικός κάτοχος θα έχει απόσβεση των χρημάτων λόγω της οικονομίας του καυσίμου.
Κόστη Χρήσης
Ασφάλεια & Σέρβις
Τα πετρελαιοκίνητα έχουν ελαφρώς υψηλότερα ασφάλιστρα λόγω πιθανών ακριβότερων επισκευών. Ωστόσο, αυτό μπορεί να διαφέρει από ασφαλιστική σε ασφαλιστική και από μοντέλο σε μοντέλο (και η ηλικία παίζει μεγάλο ρόλο). Επιπλέον, απαιτούν περισσότερη συντήρηση εξαιτίας των έξτρα συστημάτων μείωσης εκπομπών, αν και οι διαφορές δεν είναι μεγάλες και είναι κάτι που επίσης διαφοροποιείται στο κάθε αμάξι.
Πάντως, τα αυτοκίνητα με πετρέλαια έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και αν σκεφτείς ότι πάνω είπαμε ότι τα μεταχειρισμένα είναι πιο ακριβά, έχουν και το θετικό ότι διατηρούν την μεταπωλητική τους αξία.
Καύσιμα & οικονομία
Τα πετρελαιοκίνητα είναι σαφώς πιο οικονομικά στην κατανάλωση. Ειδικά σε ανοικτό δρόμο, τα diesel οχήματα βρίσκονται στο στοιχείο τους και καίνε ελάχιστα. Για αυτό και αγαπήθηκαν στην επαρχία ή από «χιλιομετροφάγους» που η καθημερινότητα τους περιλαμβάνει μεσαίας ή μεγάλης απόστασης ταξίδια. Ας το δούμε, όμως, στην πράξη και με νούμερα. Θα πάρουμε και πάλι το παράδειγμα του Renault Clio. Η έκδοση με τη βενζίνη καίει σε μικτό κύκλο 5,2 λτ./100 χλμ. (συνθήκες WLTP), ενώ η έκδοση με το Diesel 4,2 λτ/100 χλμ.(παρά το μεγαλύτερο του κινητήρα και τα 10 παραπάνω άλογα).
Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων να βρίσκεται την ημέρα που γράφεται το άρθρο στα 1,814 €/λτ. και μέση τιμή πετρελαίου κίνησης στα 1,576 €. λτ., όχι μόνο το αμάξι με το diesel καίει λιγότερο άλλα θέλει και λιγότερα χρήματα να γεμίσει. Αναλυτικά:
- Renault Clio με βενζίνη: Για 100 χλμ. θέλεις 9,4 €. Ένας οδηγός που κάνει 15.000 χλμ. το χρόνο, θέλει 1.410 €.
- Renault Clio με πετρέλαιο: Για 100 χλμ., θέλεις 6,6 €. Ένας οδηγός που κάνει 15.000 χλμ. το χρόνο, θα χρειαστεί 990 €.
Δηλαδή μέσα σε ένα χρόνο, με την diesel έκδοση έχεις όφελος 420 ευρώ. Σε βάθος 5ετίας, το όφελος είναι στα 2.080 € και στα δέκα έτη 4.160 €.
Σημείωση: Οι μετρήσεις της κατανάλωσης που μας δίνει η Renault γίνονται και για τα δύο καύσιμα σε συνθήκες WLTP, δηλαδή πλήρως ελεγχόμενες συνθήκες, που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες που αντιμετωπίζεις στον δρόμο. Ωστόσο, οι αριθμοί δείχνουν την διαφορά στην κατανάλωση και τα περιθώρια οφέλους με το diesel (αφού οι αποκλίσεις από τις πραγματικές συνθήκες ισχύουν και για τα 2 αυτοκίνητα).
Οδηγική εμπειρία
Τα πετρελαιοκίνητα προσφέρουν περισσότερη ροπή (ιδανικά για ρυμούλκηση & ταξίδια αφού έχουν ροπή στα χαμηλά), αλλά είναι θορυβώδη και έχουν χαμηλότερες στροφές κινητήρα . Επίσης, διαθέτουν φίλτρα σωματιδίων DPF, τα οποία μπορεί να βουλώσουν αν το αυτοκίνητο δεν χρησιμοποιείται συχνά σε υψηλές ταχύτητες.
Τα βενζινοκίνητα από την άλλη λειτουργούν σε υψηλότερο εύρος στροφών, ωστόσο υπάρχουν διαφορές ανάλογα το μοντέλο. Ένα σπορ πολυτελές αυτοκίνητο εμφανίζει, προφανώς, διαφορετική οδηγική συμπεριφορά από ένα συμβατικό μοντέλο, ανεξαρτήτως καυσίμου.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα βενζίνη και diesel
✅ Βενζινοκίνητα
+ Φθηνότερα στην αγορά
+ Πιο αθόρυβα
+ Χαμηλότερο κόστος service
– Υψηλότερη κατανάλωση
✅ Πετρελαιοκίνητα
+ Καλύτερη οικονομία καυσίμου
+ Μεγαλύτερη αυτονομία
+ Ιδανικά για ταξίδια και ρυμούλκηση
– Ακριβότερα στην αγορά
🚨 Τι γίνεται μετά το 2035;
Η πώληση νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων θα απαγορευτεί αλλά μόνο για καινούργια αυτοκίνητα. Τα μεταχειρισμένα θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν κανονικά.
Να σκεφτώ υβριδικό ή ηλεκτρικό;
Εάν διανύεις πολλές αποστάσεις και ειδικά αποστάσεις σε αυτοκινητόδρομο, ένα πετρελαιοκίνητο παραμένει ακόμη μια πολύ καλή επιλογή. Εάν οδηγείς κυρίως στην πόλη, ένα υβριδικό ή ηλεκτρικό μπορεί να σου σώσει ακόμα περισσότερα χρήματα στο καύσιμο. Τα υβριδικά, μάλιστα, αποτελούν την πιο ασφαλή και δημοφιλή επιλογή αφού δεν υπάρχει το άγχος της αυτονομίας ή αντικατάστασης της μπαταρίας.
Τελική απόφαση: Εξαρτάται από τις ανάγκες σου
Προφανώς, δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση αφού και τα δύο καύσιμα έχουν θετικά και αρνητικά. Η επιλογή εξαρτάται από τις ανάγκες και τα θέλω του οδηγού, το διαθέσιμο budget καθώς και τα προσφερούμενα οχήματα στην αγορά αν μιλάμε για μεταχειρισμένο.
Δείτε επίσης

Ελαστικά αυτοκίνητου: Τα σημάδια που σου λένε ότι έχεις απώλεια πίεσης που δεν έχεις καταλάβει

Η Ε.Ε. επιμένει στην απαγόρευση βενζίνη/diesel μετά το 2035

F1 – Επίσημο: «Έκλεισε» συμφωνία Max Verstappen και Aston Martin!

4 apps που πρέπει να έχεις στο κινητό σου αν οδηγείς

Μεταχειρισμένο: Τι είναι το πρώτο που κοιτάω στο ιστορικό συντήρησης αν ψάχνω αυτοκίνητο;
