Τι κάνω αν ο συμπλέκτης μου είναι ελαττωματικός

Τι κάνω αν ο συμπλέκτης μου είναι ελαττωματικός

Συμπλέκτης αυτοκίνητου: Τι κάνω αν διαπιστώσω πως είναι ελαττωματικός, πώς το αναγνωρίζω και πότε πρέπει να τον αντικαταστήσω. Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις.

Για την αλλαγή του συμπλέκτη, συνήθως απαιτείται η αφαίρεση όλου του κιβωτίου ταχυτήτων. Ανάλογα με το όχημα, ένα συνεργείο χρειάζεται περίπου τέσσερις ώρες για την εργασία αυτή. Σε ορισμένα μοντέλα, ο κινητήρας και το κιβώτιο πρέπει να αφαιρεθούν μαζί. Σε συνδυασμό με το κόστος των ανταλλακτικών, η συνολική δαπάνη μπορεί να γίνει μια αρκετά ακριβή διαδικασία.

Αξίζει να επιχειρήσει κάποιος την αλλαγή μόνος του; Τα περισσότερα αυτοκίνητα από το 1997 και μετά διαθέτουν αυτόματα ρυθμιζόμενους συμπλέκτες (SAC – self-adjusting clutch). Η εγκατάστασή τους απαιτεί ειδικά εργαλεία, καθώς έρχονται προρυθμισμένοι από το εργοστάσιο και πρέπει να τοποθετηθούν με συγκεκριμένο τρόπο.

Αν γίνει λάθος, ο μηχανισμός αυτόματης ρύθμισης μπορεί να καταστραφεί, οδηγώντας σε πρόωρη βλάβη του συμπλέκτη, χωρίς δυνατότητα επιστροφής του ανταλλακτικού.

Συμπέρασμα: η αλλαγή συμπλέκτη είναι δουλειά για το συνεργείο.

Συμπλέκτης και διάρκεια ζωής

Τα περισσότερα σύγχρονα συμπλέκτες έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Ο δίσκος μετάδοσης δέχεται τη μεγαλύτερη καταπόνηση, αλλά ο κανόνας είναι ότι το συγκεκριμένο μέρος είναι σχεδιασμένο έτσι για να αντέξει τουλάχιστον 100.000 χιλιόμετρα. Αν χρειαστεί αλλαγή νωρίτερα, αυτό οφείλεται είτε σε κατασκευαστικό ελάττωμα είτε σε λάθος τρόπο οδήγησης που οδηγεί σε αυξημένη καταπόνηση.

Πάμε τώρα στα υλικά: Στις πρώτες δεκαετίες της αυτοκίνησης, οι συμπλέκτες κατασκευάζονταν από ξύλο και δέρμα, και είχαν περιορισμένη αντοχή. Σήμερα, το υλικό τους αποτελείται από οργανικές ίνες και σύνθετα υλικά, κάνοντας τα αρκετά πιο ανθεκτικά σε καταπονήσεις και αυξάνοντας την διάρκεια ζωής. Παρόλα αυτά, είναι ευαίσθητοι στη θερμοκρασία: στους 320°C αρχίζουν να αλλοιώνονται, ενώ στους 450°C καταστρέφονται εντελώς.

Τι βλάπτει τον συμπλέκτη

  • Συνεχές «παίξιμο» του συμπλέκτη σε φανάρια: Οι οδηγοί που διατηρούν το αυτοκίνητο σε ελαφριά κίνηση με τον συμπλέκτη πατημένο, φθείρουν υπερβολικά τον δίσκο.
  • Συνεχές «σβήσιμο» και επανεκκίνηση: Η παρατεταμένη χρήση του συμπλέκτη σε ανηφόρες ή δύσκολες συνθήκες αυξάνει τη θερμοκρασία του, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής του.
  • Ρυμούλκηση βαρέων φορτίων: Η χρήση του συμπλέκτη για εκκίνηση με βαρύ τροχόσπιτο ή τρέιλερ αυξάνει κατακόρυφα τη φθορά του.

Πώς να προστατεύσεις τον συμπλέκτη

  • Αφαίρεσε το πόδι από το πεντάλ του συμπλέκτη μόλις ολοκληρωθεί η αλλαγή ταχύτητας.
  • Απόφυγε την παρατεταμένη χρήση του συμπλέκτη ως στήριγμα του ποδιού, καθώς μπορεί να ενεργοποιείται ελαφρώς με κάθε ανωμαλία του δρόμου.
  • Σε φανάρια και διασταυρώσεις, μην διατηρείς το όχημα με τον συμπλέκτη πατημένο. Επίλεξε νεκρά ταχύτητα και περίμενε μέχρι να αλλάξει το φανάρι..

Η λειτουργία του

Ο συμπλέκτης βρίσκεται μεταξύ του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων και αποτελείται κυρίως από τρία μέρη:

  1. Σφόνδυλος (ενωμένος με την έξοδο του κινητήρα)
  2. Δίσκος συμπλέκτη (μεταφέρει την κίνηση στο κιβώτιο)
  3. Πλατό (πιεστική πλάκα) (εφαρμόζει δύναμη στον δίσκο)

Όταν ο οδηγός πατάει το πεντάλ, η πιεστική πλάκα απομακρύνεται, διακόπτοντας τη μετάδοση της κίνησης. Όταν αφήνει το πεντάλ, ο δίσκος συμπλέκτη έρχεται σε επαφή με τον σφόνδυλο και μεταδίδει την κίνηση στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Για να εξασφαλιστεί η σωστή λειτουργία, οι περισσότεροι σύγχρονοι συμπλέκτες λειτουργούν υδραυλικά, με τη βοήθεια κυκλώματος υγρού (συνήθως από το δοχείο των φρένων). Σε ορισμένα αυτοκίνητα, το σύστημα υποβοηθάται από ηλεκτροκινητήρες ή υδραυλικές αντλίες, όπως συμβαίνει στα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη (DSG, DCT).

Δείτε επίσης

F1 – Επίσημο: «Έκλεισε» συμφωνία Max Verstappen και Aston Martin!

F1 – Επίσημο: «Έκλεισε» συμφωνία Max Verstappen και Aston Martin!

4 apps που πρέπει να έχεις στο κινητό σου αν οδηγείς 

4 apps που πρέπει να έχεις στο κινητό σου αν οδηγείς 

Μεταχειρισμένο: Τι είναι το πρώτο που κοιτάω στο ιστορικό συντήρησης αν ψάχνω αυτοκίνητο;

Μεταχειρισμένο: Τι είναι το πρώτο που κοιτάω στο ιστορικό συντήρησης αν ψάχνω αυτοκίνητο;

Ελαστικό και πλευρικό τοίχωμα: Πώς καταλαβαίνω ότι έχει ζημιά;

Ελαστικό και πλευρικό τοίχωμα: Πώς καταλαβαίνω ότι έχει ζημιά;

F1-«Πύρα» από Mercedes: «Λυπηρή η μεταγραφή Hamilton στην Ferrari. Κλεμμένος ο τίτλος του 21’»

F1-«Πύρα» από Mercedes: «Λυπηρή η μεταγραφή Hamilton στην Ferrari. Κλεμμένος ο τίτλος του 21’»

4 συστήματα ασφαλείας που έφερε η Volvo και χρησιμοποιούμε όλοι σήμερα

4 συστήματα ασφαλείας που έφερε η Volvo και χρησιμοποιούμε όλοι σήμερα