Καρμπυρατέρ αυτοκινήτου: Τι είναι και πως ακριβώς λειτουργεί;

Καρμπυρατέρ αυτοκινήτου: Τι είναι και πως ακριβώς λειτουργεί;

Καρμπυρατέρ αυτοκινήτου: Ποιος είναι ο ρόλος του συγκεκριμένου εξαρτήματος στο αυτοκίνητο. Τι είναι και πως ακριβώς λειτουργεί.

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πλέον αντικαταστήσει τα καρμπυρατέρ με συστήματα ψεκασμού καυσίμου, τα οποία έχουν πολλά πλεονεκτήματα: δεν χρειάζονται ζέσταμα, είναι πιο αποδοτικά και αξιόπιστα.

Ωστόσο, η Ελλάδα, η χώρα με το γηραιότερο στόλο οχημάτων της Ευρώπης σύμφωνα με τις Διεθνείς έρευνες, είναι γεμάτη με αυτοκίνητα τα οποία διαθέτουν ακόμα καρμπυρατέρ, ως το σύστημα που είναι υπεύθυνο για να προκαλέσει την ανάφλεξη στον κινητήρα. Ουσιαστικά, μιλάμε για ένα εξάρτημα, καίριο για την κίνηση του οχήματος. 

Ποιος, όμως, είναι ο ρόλος και τι ακριβώς κάνει σε ένα αυτοκίνητο;

Πάμε να δούμε.

Πώς λειτουργεί το καρμπυρατέρ αυτοκινήτου;

Τα καρμπυρατέρ χρησιμοποιούνταν για δεκαετίες στη βιομηχανία αυτοκινήτων και εξακολουθούν να προτιμώνται σε muscle cars και άλλα κλασικά μοντέλα, επειδή είναι εύκολα στη συντήρηση, την επισκευή και την αντικατάσταση. Είναι μια πλήρως μηχανική συσκευή, χωρίς ηλεκτρονικά ή υπολογιστές, που τοποθετείται στην κορυφή του κινητήρα. Η λειτουργία του βασίζεται αποκλειστικά σε καλώδια και συστήματα κενού αέρος.

Το καρμπυρατέρ αναμιγνύει καύσιμο και αέρα πριν στείλει το μείγμα στους κυλίνδρους του κινητήρα για ανάφλεξη, ώστε να κινήσει το όχημα. Βρίσκεται πάνω από τον κινητήρα, κάτω από το φίλτρο αέρα, και λειτουργεί συνδυάζοντας την ισχύ κενού και τον έλεγχο καλωδίων.

Όταν πατάς το γκάζι, το καλώδιο του γκαζιού ανοίγει το καρμπυρατέρ, τραβώντας περισσότερο αέρα και καύσιμο, προσφέροντας έτσι περισσότερη ισχύ και ταχύτητα στον κινητήρα.

Πιο τεχνικά…

Ο αέρας τραβιέται μέσω ενός βεντούρι., του στενότερου σημείου στο καρμπυρατέρ που αυξάνει την ταχύτητα του αέρα και δημιουργεί κενό. Το κενό τραβά καύσιμο από έναν θάλαμο αποθήκευσης μέσα σε ένα ακροφύσιο, όπου αναμιγνύεται με τον αέρα. Το μείγμα αυτό μπαίνει στον κύλινδρο, όπου ένας σπινθήρας από το μπουζί προκαλεί ανάφλεξη, κάνοντας το αυτοκίνητο να κινείται.

 

Τύποι καρμπυρατέρ

  1. Μονής καδένας (Single Barrel): Έχουν μόνο ένα βεντούρι
  2. Διπλής καδένας (Double Barrel): Έχουν δύο βεντούρι που λειτουργούν ταυτόχρονα.
  3. Τετραπλής καδένας (Quad Carbs): Με τέσσερα βεντούρι, δύο εκ των οποίων λειτουργούν πάντα και τα υπόλοιπα ενεργοποιούνται σε υψηλότερες ταχύτητες για εξοικονόμηση καυσίμου.

Γιατί κάνει backfire ο κινητήρας;

Ο ήχος ενός δυνατού «μπαμ» από τον κινητήρα ή την εξάτμιση μπορεί να είναι τρομακτικός, ειδικά αν έχεις ένα κλασικό αυτοκίνητο. Συνήθως δείχνει πρόβλημα στο καρμπυρατέρ ή την ανάγκη για ρύθμιση.

Το backfire συμβαίνει όταν καύσιμο ή μείγμα καυσίμου-αέρα αναφλέγεται έξω από τους κυλίνδρους, είτε στο σύστημα εξάτμισης είτε στο σύστημα εισαγωγής.

Πιθανές αιτίες backfire:

  • Υπερβολικά φτωχό ή πλούσιο μείγμα καυσίμου-αέρα.
  • Προβλήματα με τις βαλβίδες του κινητήρα.
  • Λανθασμένος χρονισμός.
  • Εσφαλμένη καλωδίωση μπουζί.
  • Προβλήματα στην αντλία καυσίμου.

Αν το φαινόμενο είναι συχνό, συνιστάται έλεγχος από μηχανικό.

Με λίγη προσοχή και συντήρηση, τα καρμπυρατέρ μπορούν να λειτουργούν ομαλά και να χαρίζουν αξέχαστες εμπειρίες σε κάθε λάτρη των κλασικών αυτοκινήτων.

Δείτε επίσης

F1: Τί είπε ο Alonso για Verstappen στην Aston Martin

F1: Τί είπε ο Alonso για Verstappen στην Aston Martin

Diesel: Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε μπουζί πυράκτωσης και προθερμαντήρες;

Diesel: Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε μπουζί πυράκτωσης και προθερμαντήρες;

F1 – Grand Prix Σαουδικής Αραβίας: Ώρα και κανάλι

F1 – Grand Prix Σαουδικής Αραβίας: Ώρα και κανάλι

Γιατί η F1 σταμάτησε να χρησιμοποιεί κινητήρες V10;

Γιατί η F1 σταμάτησε να χρησιμοποιεί κινητήρες V10;

F1: «Έχασε την superpower που τον έκανε ξεχωριστό ο Hamilton»

F1: «Έχασε την superpower που τον έκανε ξεχωριστό ο Hamilton»

F1 – Montoya: «Η αρχή του τέλους για τον Verstappen στη Red Bull»

F1 – Montoya: «Η αρχή του τέλους για τον Verstappen στη Red Bull»