Χαλάω τον κινητήρα του αυτοκινήτου αν οδηγώ σε χαμηλές στροφές;

Χαλάω τον κινητήρα του αυτοκινήτου αν οδηγώ σε χαμηλές στροφές;

Κινητήρας αυτοκινήτου και οδήγηση σε χαμηλές στροφές: Τα κρυφά προβλήματα που θα βγάλει στο μοτέρ σου, αν έχεις κάνει συνήθεια το να οδηγείς το αυτοκίνητο σου σε χαμηλό εύρος στροφών.

Όταν μιλάμε για οδηγικές συνήθειες, συνήθως ακούμε για τους κινδύνους που προκύπτουν όταν πιέζεις το αυτοκίνητό σου στις υψηλές στροφές. Ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι, (και παρά τους πολλούς μύθους που ακούγονται) και το ρίσκο που φέρνει η οδήγηση σε χαμηλές στροφές.

Παρόλο που πολλοί ακολουθούν τη λογική ότι  το συγκεκριμένο στιλ οδήγησης είναι πιο οικονομικό αφού πατάς λιγότερο το γκάζι άρα καις λιγότερο καύσιμο, μακροπρόθεσμα θα χρειαστείς σίγουρα περισσότερα χρήματα αν ακολουθείς αυτή την «τακτική» στην οδήγηση. Και αυτό γιατί η οδήγηση στις χαμηλές στροφές μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στον κινητήρα, ζημίες που θα χρειαστούν αρκετά χρήματα σε συνεργεία, service και αντικαταστάσεις.

Ο μύθος της οικονομίας στις χαμηλές στροφές

Η οδήγηση σε χαμηλές στροφές συνδέεται συχνά με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως στην οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, εκεί δηλαδή που το αυτοκίνητο έχει ήδη χτίσει ταχύτητα,  αυτό μπορεί να ισχύει. Ωστόσο, η συνεχής χρήση χαμηλών στροφών, ακόμα και στα ξεκινήματα ή σε χαμηλές ταχύτητες,  μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα που ακυρώνουν τα οφέλη.

Γιατί, όμως;

Οι κινητήρες έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν αποτελεσματικά μέσα σε ένα συγκεκριμένο εύρος στροφών. Η απόκλιση, είτε προς τις υψηλές είτε προς τις χαμηλές στροφές, προκαλεί φθορά και μεγάλες ζημιές σε αναλώσιμα και εξαρτήματα.

Τα κύρια προβλήματα της οδήγησης σε χαμηλές στροφές

Για να δούμε αναλυτικά τα κυριότερα προβλήματα που φέρνει η οδήγηση στις χαμηλές στροφές:

Φθορά στα μηχανικά μέρη

Στις χαμηλές στροφές, η καύση δεν είναι τόσο αποτελεσματική. Η δύναμη που παράγεται κατά την καύση πιέζει το έμβολο σε λάθος χρονισμό, επιβαρύνοντας εξαρτήματα όπως τα ελατήρια εμβόλου, τις μπιέλες και τα τοιχώματα των κυλίνδρων.
Αυτό το φαινόμενο μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη κατανάλωση λαδιού και φθορά των εξαρτημάτων.

Έλλειψη λίπανσης

Η πίεση του λαδιού εξαρτάται από τις στροφές του κινητήρα. Σε χαμηλές στροφές, η αντλία λαδιού λειτουργεί λιγότερο αποτελεσματικά, μειώνοντας τη λίπανση των κρίσιμων εξαρτημάτων του κινητήρα.
Οι κινητήρες με αντλίες λαδιού μεταβλητής ροής είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε αυτή την κατάσταση, ειδικά αν οδηγούνται αποκλειστικά σε χαμηλές στροφές.

Αύξηση εναποθέσεων άνθρακα

Η καύση στις χαμηλές στροφές είναι συχνά ελλιπής, με αποτέλεσμα την παραγωγή αιθάλης και εναποθέσεων άνθρακα. Αυτές οι εναποθέσεις μπορούν να φράξουν εξαρτήματα όπως τις  βαλβίδες εισαγωγής, τους καταλυτικούς μετατροπείς και τα φίλτρα σωματιδίων, μειώνοντας την απόδοση και τη διάρκεια ζωής του κινητήρα.

Ανεπαρκής ψύξη

Στις χαμηλές στροφές, η αντλία νερού και ο ανεμιστήρας του ψυγείου (αν είναι μηχανικά συνδεδεμένος) λειτουργούν με μειωμένη αποτελεσματικότητα, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση, προκαλώντας ζημιές όπως καμένη φλάντζα και κόπωση μετάλλων.

Κινητήρες turbo και χαμηλές στροφές

Οι κινητήρες με turbo έχουν έναν επιπλέον κίνδυνο: την προανάφλεξη χαμηλών στροφών. Αυτή η κατάσταση μπορεί να προκαλέσει σοβαρές εσωτερικές ζημιές, ειδικά αν πιέσεις απότομα το γκάζι όταν το μοτέρ είναι σε χαμηλές στροφές. Αν και οι σύγχρονοι κινητήρες διαθέτουν συστήματα προστασίας, οι παλαιότεροι ή λιγότερο εξελιγμένοι κινητήρες είναι πιο ευάλωτοι.

Η σημασία του να οδηγείς σε όλο το εύρος στροφών

Οι κινητήρες λειτουργούν καλύτερα όταν χρησιμοποιούνται σε ευρύ φάσμα στροφών. Αυτό βοηθά στο:

  • κάψιμο εναποθέσεων: οι υψηλότερες στροφές παράγουν περισσότερη θερμότητα, καίγοντας τις εναποθέσεις άνθρακα.
  • βελτιστοποίηση απόδοσης: οι μοντέρνοι εγκέφαλοι αποδίδουν καλύτερα με οδήγηση σε ένα μεγάλο φάσμα στροφών, εξασφαλίζοντας ακρίβεια στον χρονισμό καυσίμου και ανάφλεξης.
  • βελτίωση λίπανσης και ψύξης: οι υψηλότερες στροφές αυξάνουν την κυκλοφορία λαδιού και ψυκτικού υγρού, προστατεύοντας τον κινητήρα.

 

Συμβουλές για διατήρηση της υγείας του κινητήρα

  • οδήγηση και χαμηλά και υψηλά: Για τους λόγους που είπαμε πάνω, απέφυγε την οδήγηση σε χαμηλές, μόνο, στροφές. Χρησιμοποίησε όλο το εύρος του κινητήρα.
  • σωστή επιλογή ταχύτητας: Επίλεξε ταχύτητες που κρατούν τον κινητήρα στο ιδανικό εύρος στροφών, ειδικά κατά την επιτάχυνση.
  • τακτική συντήρηση: Φρόντισε να καθαρίζεις το σύστημα εισαγωγής και να αλλάζεις τα λάδια και τα φίλτρα τακτικά.
  • απόφυγε απότομο γκάζι σε χαμηλές στροφές: Αν χρειάζεσαι περισσότερη δύναμη κατά την επιτάχυνση, κατέβασε ταχύτητα αντί να πιέζεις το γκάζι.

Συμπέρασμα: η ισορροπία είναι το κλειδί

Η οδήγηση σε χαμηλές στροφές μπορεί να βελτιώσει την κατανάλωση καυσίμου σε μικρές δόσεις, αλλά η αποκλειστική χρήση αυτής της τακτικής μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στον κινητήρα σου. Η καλύτερη σου επιλογή είναι να επιλέξεις την ισορροπία. Να δουλεύεις, δηλαδή, τον κινητήρα στο πλήρες εύρος στροφών του, ώστε όχι μόνο για να βελτιώσεις την απόδοση του αυτοκινήτου σου, αλλά να παρατείνεις και τη διάρκεια ζωής του.

 

Δείτε επίσης

F1: Ο πρώτος γύρος του Hamilton με μονοθέσιο της Ferrari – «Τρελαμένοι» οι Tifosi(video)

F1: Ο πρώτος γύρος του Hamilton με μονοθέσιο της Ferrari – «Τρελαμένοι» οι Tifosi(video)

Υβριδικό: Πώς το οδηγώ για να κρατήσω την κατανάλωση κοντά στο «μηδέν»;

Υβριδικό: Πώς το οδηγώ για να κρατήσω την κατανάλωση κοντά στο «μηδέν»;

F1: «Αφού ο Leclerc κέρδισε τον Vettel, μπορεί να κερδίσει και τον Hamilton»

F1: «Αφού ο Leclerc κέρδισε τον Vettel, μπορεί να κερδίσει και τον Hamilton»

F1: Θα δούμε το 2026 τον Max Verstappen στην Mercedes;

F1: Θα δούμε το 2026 τον Max Verstappen στην Mercedes;

Trump και ηλεκτρικά: Παγώνει τα κονδύλια για φορτιστές και ακυρώνει το 50% ηλεκτρικά μέχρι το 2030

Trump και ηλεκτρικά: Παγώνει τα κονδύλια για φορτιστές και ακυρώνει το 50% ηλεκτρικά μέχρι το 2030

Οδηγείς με άδειο ρεζερβουάρ και αναμμένο λαμπάκι της βενζίνης; Διαλύεις το αμάξι σου

Οδηγείς με άδειο ρεζερβουάρ και αναμμένο λαμπάκι της βενζίνης; Διαλύεις το αμάξι σου