Ευρωπαική Ένωση: Υπό πίεση να ανατρέψουν την απαγόρευση να βγαίνουν νέα αυτοκίνητα με κινητήρες καύσης το 2035 τα στελέχη των Βρυξελλών
Τα τελευταία χρόνια, κυβερνήσεις και θέσμοι έχουν βάλει ως εναν από τους πιο κύριους στόχους την την απανθρακοποιήση της αυτοκίνησης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μάλιστα, έχει ανακοινώσει την απαγόρευση της πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε όλες τις χώρες της, ήδη από το 2035.
Στοχεύει, δηλαδή, όλες οι νέες ταξινομήσεις που θα γίνονται στην Ευρώπη να αφορούν αυτοκίνητα με εκπομπές μηδενικών ρύπων.
Όλα αυτά, στο πλαίσιο του πλάνου για μείωση των εκπομπών από τα αυτοκίνητα κατά 55% και από τα φορτηγά κατά 50% έως το 2030, σε σύγκριση με το 2021, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος των μηδενικών εκπομπών από νέα αυτοκίνητα και φορτηγά έως το 2035.
Ως άμεσο αποτελέσμα, βλέπουμε μια τέραστια προσπάθεια από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να βελτιώσουν και να κυκλοφορήσουν όλο και πιο εξελιγμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά.
Ωστόσο, όπως φαίνεται από τις τελευταίες εξελίξεις, οι αντιδράσεις δεν περιορίζονται μόνο στις φώνες του απλού κόσμου που φαίνεται να διαφωνεί με αυτές τις κινήσεις, άλλα και από την Ευρωβούλη.
Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα διαφώνει με την απαγορεύση και καλεί την Ευρωπαική Ένωση να λάβει πίσω την απόφαση της για κινητήρες καύσης.
Πιέσεις στην Ευρωπαική Ένωση να αναστείλει την απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035
Tο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP), η μεγαλύτερη πολιτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δίνει μάχη για να διασφαλίσει τη συνέχιση της παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα και μετά το 2035.
Επιπλέον, το EPP επιδιώκει να επιτρέψει στους κατασκευαστές να συνεχίσουν την πώληση plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV) ακόμη και μετά το 2035.
Αυτή η κίνηση έρχεται σε μια περίοδο όπου πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αρχίζζουν αναθεωρούν τους φιλόδοξους στόχους τους για ηλεκτροκίνηση. Ακόμη και η Volvo, μια από τις πιο «πράσινες» αυτοκινητοβιομηχανίες, παραδέχεται ότι πιθανότατα θα συνεχίσει να πουλάει αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2030.
Με τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα (EV) να μειώνεται, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Η μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα έχει υψηλό κόστος, και χωρίς την αντίστοιχη στήριξη της αγοράς, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις.
Την ίδια ώρα, και παρά το γεγόνος πως τα ηλεκτρικά έχουν αρχίσει να κερδίζουν μερίδιο στην αγορά, ο περισσότερος κόσμος δεν είναι έτοιμος να αφήσει τους κινητήρες καύσης.
Αν η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τότε πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν να χάσουν την πρόσβαση σε μια τεράστια αγορά 27 χωρών, γεγονός που θα διαταράξει τις οικονομίες κλίμακας και θα αυξήσει το κόστος παραγωγής.
Καθυστέρηση των αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών CO₂ ζητάει το Λαικό Κόμμα
Μια άλλη σημαντική πρόταση του EPP είναι η καθυστέρηση της εφαρμογής των νέων αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών, που είχαν προγραμματιστεί για το 2024, με στόχο να τεθούν σε ισχύ το 2027.
Οι νέοι κανονισμοί θα μείωναν το μέσο όρο εκπομπών στόλου από 115,1 g/km σε 93,6 g/km (με βάση τον κύκλο WLTP), γεγονός που θα έβαζε επιπλέον πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι ποινές για τους ρύπους
Για κάθε 1 γραμμάριο CO₂ πάνω από το στόχο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πληρώνουν πρόστιμο €95 ( ανά αυτοκίνητο. Αυτό σημαίνει ότι για μεγάλες εταιρείες όπως η Volkswagen Group, το συνολικό πρόστιμο μπορεί να φτάσει δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο Luca de Meo, Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, υπολογίζει ότι η βιομηχανία μπορεί να κληθεί να πληρώσει έως και €15 δισεκατομμύρια ($15,7 δισ.) σε πρόστιμα μόνο το 2024.
Από την άλλη πλευρά, ο Oliver Zipse, Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, αντιτίθεται στην καθυστέρηση, υποστηρίζοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν πέντε χρόνια για να προετοιμαστούν.
Τι διακυβεύεται;
Οι αποφάσεις που θα ληφθούν στην Ευρώπη θα έχουν παγκόσμιες επιπτώσεις.
Αν μια αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να πουλήσει τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητά της στην ΕΕ, η οικονομική της βιωσιμότητα κινδυνεύει. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βασίζονται στις οικονομίες κλίμακας (παραγωγή μεγάλου αριθμού αυτοκινήτων με χαμηλότερο κόστος ανά μονάδα) για να διατηρούν χαμηλές τις τιμές.
Χωρίς πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά των 27 χωρών, το κόστος παραγωγής αυξάνεται, επηρεάζοντας τόσο τις τιμές όσο και τη διαθεσιμότητα ορισμένων μοντέλων.
Παγκόσμιες επιπτώσεις
Η ΕΕ αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο και οι αλλαγές στις πολιτικές της συχνά επηρεάζουν και τις υπόλοιπες αγορές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ και την Ασία, εφόσον η ΕΕ προχωρήσει σε πιο αυστηρούς κανονισμούς.
Οι πιθανές επιπτώσεις είναι οι εξής:
- Αύξηση του κόστους παραγωγής: Οι εταιρείες που παράγουν βενζινοκίνητα αυτοκίνητα ειδικά για την ΕΕ ενδέχεται να αυξήσουν τις τιμές των μοντέλων τους.
- Αλλαγή των στρατηγικών παραγωγής: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να μειώσουν την παραγωγή αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης και να επενδύσουν περισσότερο στην ηλεκτροκίνηση.
- Επιτάχυνση της Μετάβασης στα Ηλεκτρικά Οχήματα (EVs): Εταιρείες όπως η BMW, Volkswagen και Renault μπορεί να αναγκαστούν να επενδύσουν περισσότερα σε ηλεκτρικά μοντέλα για να αποφύγουν τα πρόστιμα της ΕΕ.
Τι να περιμένουμε στο μέλλον;
Το επόμενο διάστημα θα είναι κρίσιμο για τη μελλοντική πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι αποφάσεις της ΕΕ σχετικά με τις εκπομπές CO₂, τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τα plug-in υβριδικά θα επηρεάσουν την παγκόσμια αγορά.
Αυτά που πρέπει να προσέχουμε:
- Θα υπάρξει παράταση της προθεσμίας για τις εκπομπές; Η πρόταση του EPP για καθυστέρηση έως το 2027 θα μπορούσε να δώσει “ανάσα” στους κατασκευαστές.
- Θα επιτραπούν τα εναλλακτικά καύσιμα; Η πιθανότητα να επιτρέπεται η χρήση εναλλακτικών καυσίμων (π.χ. συνθετικά καύσιμα) μετά το 2035 θα μπορούσε να διατηρήσει τη ζωή των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
- Ποια εταιρεία θα προσαρμοστεί πρώτη; Κατασκευαστές όπως η Tesla έχουν ήδη μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών, αλλά παραδοσιακές εταιρείες όπως η Volkswagen, Toyota και BMW ενδέχεται να βρεθούν υπό πίεση.