Η εξοικονόμηση καυσίμου αποτελεί μια μόνιμη σκέψη στο πίσω μέρος του μυαλού των περισσότερων οδηγών κάθε φορά που μπαίνουν στο αυτοκίνητο τους.
Πολλές φορές ακούμε ότι ένας από τους καλύτερούς τρόπους να καις λιγότερο καύσιμο όταν οδηγείς και βρίσκεσαι σε μια κατηφόρα π.χ. ,είναι να βάζεις το αυτοκίνητο σε νεκρά και να το αφήσεις να «ρολάρει» μόνο του στον δρόμο, με την ταχύτητα που έχει ήδη αναπτύξει.
Και αν και αυτό μπορεί να ισχύει ως ένα βαθμό, ήξερες ότι υπάρχει ένας πιο οικονομικός και ασφαλής τρόπος να εξοικονομήσεις ακόμα περισσότερο καύσιμο και να μειώσεις ταυτόχρονα τη φθορά σε φρένα και τακάκια;
Τι είναι το «ρολάρισμα» σε νεκρά και η επιβράδυνση με τον κινητήρα;
Το «ρολάρισμα» είναι όταν βάζεις στο κιβώτιο νεκρά ταχύτητα , ή όταν, πολύ απλά κρατάς πατημένο τον συμπλέκτη, αποσυνδέοντας τον κινητήρα από τους τροχούς και αφήνοντας το αυτοκίνητο να ρολάρει στον δρόμο μόνο του.
Σε αυτή την κατάσταση, το όχημα συνεχίζει την πορεία χρησιμοποιώντας την ενέργεια της αδράνειάς που έχει αναπτύξει από την οδήγηση, αλλά η κατανάλωση καυσίμου εξακολουθεί να υπάρχει (θα δείτε τιμές από 0.8 έως 1.5λτ/100χλμ στην στιγμιαία κατανάλωση) καθώς ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί.
Από την άλλη, η επιβράδυνση με τον κινητήρα συμβαίνει όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι ενώ το αυτοκίνητο παραμένει σε ταχύτητα . Έτσι, ο κινητήρας συνεχίζει να είναι συνδεδεμένος στους τροχούς και ελέγχει την ταχύτητα μέσω της φυσικής αντίστασής του, ανάλογα βέβαια σε ποια σχέση του κιβωτίου βρίσκεται.
Όσο αφήνουμε το πόδι από το γκάζι χωρίς να πατάμε τον συμπλέκτη, η παροχή του καυσίμου διακόπτεται, καθιστώντας την επιβράδυνση με τον κινητήρα πιο οικονομική από το «ρολάρισμα». Επίσης, με το να φρενάρεις το αμάξι σου με τον κινητήρα καταφέρνεις να μειώνεις και τη φθορά σε φρένα και τακάκια, για να έχεις μια λιγότερη ανησυχία στο επόμενο σου σέρβις.
Γιατί το «ρολάρισμα» δεν είναι μόνο αναποτελεσματικό αλλά και επικίνδυνο
Μπορεί το «ρολάρισμα» να φαίνεται σαν ένας εύκολος τρόπος εξοικονόμησης καυσίμου, αλλά σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μπορεί να κρύβει και κινδύνους. Επειδή το αυτοκίνητο είναι εκτός ταχύτητας, ο οδηγός δεν έχει τον ίδιο έλεγχο, ιδιαίτερα σε κατηφόρες ή απότομες στροφές. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, αυτή η καθυστέρηση επαναφοράς σε ταχύτητα μπορεί να κάνει την… αρνητική διαφορά. Οι περισσότεροι κατασκευαστές οχημάτων, λοιπόν, συμβουλεύουν κατά του «ρολαρίσματος» για ακριβώς αυτό τον λόγο: Την ασφάλεια.
Πώς να χρησιμοποιείτε αποτελεσματικά την επιβράδυνση με τον κινητήρα
Πότε λοιπόν είναι ασφαλές άλλα και οικονομικό αν αφήσουμε το πόδι από γκάζι και συμπλέκτη; Η επιβράδυνση με τον κινητήρα είναι ιδανική για μεγάλες κατηφόρες ή καθώς πλησιάζετε σε φανάρια και διασταυρώσεις, που έτσι και αλλιώς πρόκειται σταματήσετε. Σημαντικό για την μεγιστοποίηση της εξοικονόμησης καυσίμου με αυτόν τον τρόπο είναι η σωστή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Η επιλογή της σωστής ταχύτητας ενισχύει την αντίσταση του κινητήρα και περιορίζει την ανάγκη για φρένα, γλυτώνοντας από αχρείαστή φθορά στο συστήματα ακινητοποίησης του οχήματος σας. Για αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο, αναζητήστε λειτουργίες όπως «L» (Low) ή «S» (Sport), που ενισχύουν την επιβράδυνση με τον κινητήρα σε κατηφόρες.
Άλλες συμβουλές εξοικονόμησης καυσίμου
- Αποφύγετε την επιθετική οδήγηση: Επιταχύνετε ομαλά και κρατήστε σταθερή ταχύτητα για να αποφύγετε την σπατάλη καυσίμου.
- Ελέγξτε την πίεση των ελαστικών: Τα ελαστικά με χαμηλή πίεση αυξάνουν την αντίσταση κύλισης και την κατανάλωση καυσίμου.
- Χρησιμοποιήστε το κλιματιστικό συνετά: Σε ταχύτητες πάνω από 80 χλμ./ώρα, το κλιματιστικό είναι πιο οικονομικό από το να ανοίγετε τα παράθυρα, που αυξάνουν την αντίσταση του αέρα.