Λειτουργία start-stop: Μειώνει την κατανάλωση καυσίμου;

Λειτουργία start-stop: Μειώνει την κατανάλωση καυσίμου;

Η λειτουργία start-stop, χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα εδώ και δεκαετίες, αλλά μπορεί πραγματικά να εξοικονομήσει βενζίνη;

Είναι μία άποψη που ακούγεται περιστασιακά. Τα αυτοκίνητα σταματούν κάθε τόσο σε ένα φανάρι, «σβήνουν» και ο κινητήρας ενεργοποιείται ξανά, μόλις ο οδηγός πατήσει το γκάζι.

Παρόλο που φαίνεται σαν μια νέα εφεύρεση, το πρώτο αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε με λειτουργία start-stop, ήταν το Toyota Crown το 1974. Αυτό ήταν μια απάντηση στις προδιαγραφές για το μονοξείδιο του άνθρακα που άλλαζαν διαρκώς και την παγκόσμια κρίση έλλειψης καυσίμων του 1970.

Σύμφωνα με την Toyota, το Crown εξοικονομούσε έως και 10% καυσίμου. Η τεχνολογία παρέμεινε στο «ράφι» για μερικά χρόνια, μέχρι τα Fiat Regata και Volkswagen Polo να την επαναφέρουν κατά τη δεκαετία του 1980.

Στις μέρες μας, υπάρχει μια πληθώρα αυτοκινήτων, που έχουν ενσωματωμένη τη λειτουργία start-stop. Αλλά πόσο καύσιμο εξοικονομείτε πραγματικά;

Πόσο καύσιμο εξοικονομεί η λειτουργία start-stop;

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση, διότι η εξοικονόμηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το χρόνο που είστε στο ρελαντί.

Το 2020, μελέτη διαπίστωσε ότι οι οδηγοί στην Αυστραλία, παραμένουν στο ρελαντί περίπου το 20% του χρόνου που λειτουργεί το αυτοκίνητο, επομένως αυτή η πρόσθετη κατανάλωση καυσίμου, θα μπορούσε να αποτυπωθεί στο βενζινάδικο.

Εκτός από τον οικονομικό αντίκτυπο, η σπατάλη καυσίμου αυξάνει τις εκπομπές άνθρακα, των τοξικών αερίων και των αιωρούμενων σωματιδίων, τα οποία μειώνουν την ποιότητα του αέρα και μπορούν να βλάψουν την υγεία.

Μελέτες έχουν δείξει, ότι οι κινητήρες που βρίσκονται στο ρελαντί, χρησιμοποιούν περίπου 0,6L/ώρα ανά λίτρο χωρητικότητας κινητήρα. Έτσι, εάν έχετε έναν κινητήρα 2,0 λίτρων και είστε στο ρελαντί για μια ώρα, σπαταλάτε περίπου 1,2 λίτρα καυσίμου.

Επίσης πρέπει να έχουμε κατά νου ότι η επανεκκίνηση ενός κινητήρα χρειάζεται ελάχιστα περισσότερο καύσιμο. Ωστόσο, η επανεκκίνηση ενός βενζινοκινητήρα ή κινητήρα ντίζελ καταναλώνει κατά μέσο όρο, λιγότερο καύσιμο από όσο θα καταναλώσει  ένας κινητήρας που βρίσκεται στο ρελαντί για 10 δευτερόλεπτα.

Ας υποθέσουμε, ότι το σύστημα start-stop, λειτουργεί περίπου στο 10% της συνολικής διαδρομής και ο μέσος χρόνος μετακίνησης είναι 1 ώρα ημερησίως, δηλαδή 365 ώρες το χρόνο. Επίσης η μέση χωρητικότητα ενός κινητήρα είναι 2,3 λίτρα, με βάση τα στοιχεία πωλήσεων αυτοκινήτων για το 2023.

Το 10% του 365 είναι 36,5, και 0,6L επί με 2,3 μας κάνει 1,38L/ώρα καυσίμου. Ουσιαστικά, εξοικονομείτε 50,37 λίτρα καυσίμου το χρόνο εάν έχετε ενεργοποιημένη τη λειτουργία start – stop στο αυτοκίνητο, χωρίς να υπολογίζουμε τις ποσότητες βλαβερών αερίων που δεν εκπέμπονται.

Μπορεί το start-stop να κάνει ζημιά στον κινητήρα;

Είτε το πιστεύετε είτε όχι, η συνεχής διακοπή και εκκίνηση του κινητήρα, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα εξαρτήματά του. Αρχικά, εάν ο αναφλεκτήρας (μπουζί) δεν είναι σχεδιασμένος για να εκκινεί τόσο συχνά τον κινητήρα, μπορεί να καεί, η μπαταρία μπορεί να εξαντληθεί και ο κινητήρας μπορεί να αναπτύξει θερμά σημεία, διότι όταν ο κινητήρας είναι σβηστός, το ψυκτικό υγρό δεν κυκλοφορεί. Αυτό θα προκαλούσε προβλήματα τις τσιμούχες και τα ρουλεμάν του κινητήρα.

Επομένως, αποφύγετε να σταματάτε και να ξεκινάτε χειροκίνητα το αυτοκίνητο, όταν είστε στην κίνηση. Ωστόσο, τα παραπάνω προβλήματα αντιμετωπίζονται επιτυχώς, με τη λειτουργία start-stop.

Οι μπαταρίες των αυτοκινήτων που έχουν start-stop είναι συνήθως ειδικού τύπου, υποστηρίζουν έναν αυξημένο αριθμό κύκλων φόρτισης και μπορούν να χειριστούν το επιπλέον φορτίο που προκαλείται από τη διαρκή ενεργοποίηση και απενεργοποίηση του αυτοκινήτου.

Τα αυτοκίνητα με τη λειτουργία start-stop, έχουν εγκατεστημένη μια πρόσθετη «διαδρομή ψύξης», για να διασφαλιστεί ότι κυκλοφορεί ψυκτικό υγρό, όταν το αυτοκίνητο είναι σβηστό. Επίσης, μπορεί να υπάρχει μία ηλεκτρική αντλία νερού, που κυκλοφορεί το νερό στον κινητήρα, είτε ένας έξτρα ανεμιστήρας, ο οποίος «κοιτάει» στον κινητήρα.

Τέλος, οι αναφλεκτήρες, έχουν μία πιο στιβαρή κατασκευή και μπορούν να «αντέξουν» συνεχόμενο άναμμα και σβήσιμο του κινητήρα.

Δείτε επίσης

Τρόμπα βενζίνης: Συμπτώματα που δείχνουν πρόβλημα

Τρόμπα βενζίνης: Συμπτώματα που δείχνουν πρόβλημα

F1: Τέλος ο Perez από Red Bull- Η αντίδραση του Verstappen

F1: Τέλος ο Perez από Red Bull- Η αντίδραση του Verstappen

Γιατί τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και μεγαλύτερα

Γιατί τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και μεγαλύτερα

F1: Επιστροφή Bottas στην Mercedes

F1: Επιστροφή Bottas στην Mercedes

Υγρό φρενών αυτοκινήτου: Αλλαγή – Κάθε ποτέ πρέπει;

Υγρό φρενών αυτοκινήτου: Αλλαγή – Κάθε ποτέ πρέπει;

Πίεση ελαστικών μοτοσικλέτας για δρόμο και offroad

Πίεση ελαστικών μοτοσικλέτας για δρόμο και offroad