Είναι γνωστό ότι το ντίζελ είναι ακριβό και σπάνια υπάρχουν μειώσεις στη τιμή του για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Για να αντιμετωπιστεί η ζημιά που προκαλούν τα ορυκτά καύσιμα, οι επιστήμονες εργάζονται σκληρά για να τα καταστήσουν λιγότερο απαραίτητα για την καθημερινή ζωή.
Υπάρχουν κάποιες ενδιαφέρουσες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που εξετάζονται, για μελλοντική χρήση. Δεδομένου ότι το ντίζελ είναι ιδιαίτερα ακριβό, δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν εναλλακτικά προϊόντα.
Μερικοί μάλιστα πιστεύουν ότι το φυτικό λάδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποκατάστατο του ντίζελ.
Υπάρχει κάποια βάση σε αυτή την φαινομενικά παράδοξη ιδέα; Με απλά λόγια, όχι, το έτοιμο προς χρήση φυτικό λάδι δεν είναι καλή εναλλακτική λύση για το ντίζελ, ακόμη και για τα πιο αξιόπιστα ντιζελοκίνητα φορτηγά όλων των εποχών, τον εξοπλισμό κήπου ή τις γεννήτριες.
Σύμφωνα με το Αμερικανικό Υπουργείο Ενέργειας, η έρευνα έχει δείξει ότι η μακροπρόθεσμη χρήση φυτικού λαδιού, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή βλάβη του κινητήρα. Η συσσώρευση άνθρακα συμβαίνει γρήγορα, με αποτέλεσμα τη μειωμένη απόδοση του κινητήρα και την ανάγκη για ακριβές επισκευές.
Ακόμη και όταν αναμειγνύεται με ντίζελ, αυτό το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει, καθιστώντας το φυτικό λάδι επικίνδυνο για τους κινητήρες ντίζελ.
Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι το φυτικό λάδι δεν προορίζεται για μακροχρόνια χρήση σε κινητήρες ντίζελ, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε άλλη μορφή.
Η ιδέα της χρήσης φυτικού ελαίου ως υποκατάστατο του ντίζελ δεν προέκυψε από το πουθενά. Πιθανότατα συνδέεται με την έννοια του βιοκαυσίμου και τον τρόπο που έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια. Για όσους δεν γνωρίζουν, το βιοκαύσιμο είναι ακριβώς όπως ακούγεται, μια ανανεώσιμη και βιοδιασπώμενη πηγή καυσίμου που προέρχεται από τη βιομάζα, όπως τα φυτά.
Η ελπίδα είναι, ότι κάποτε μπορεί να αποτελέσει αντικαταστάτη των ορυκτών καυσίμων, παρόμοια με την αιολική και την ηλιακή ενέργεια. Σύμφωνα με το Αμερικανικό Υπουργείο Ενέργειας, το φυτικό λάδι συμμετέχει στη δημιουργία ορισμένων βιοκαυσίμων.
Το φυτικό λάδι ή άλλα λίπη μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη δημιουργία ασφαλούς για τον κινητήρα ντίζελ βιοκαυσίμου μέσω της διαδικασίας της υδραλκίωσης: μια αντίδραση με μεθανόλη όπου χρησιμοποιείται καυστική σόδα ως καταλύτης.
Ως αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, το ιξώδες και το σημείο βρασμού – δύο από τους κύριους ένοχους πίσω από τη προαναφερθείσα προβληματική συσσώρευση άνθρακα – του φυτικού ελαίου μειώνονται σε ένα επίπεδο παρόμοιο με το τυπικό ντίζελ.
Δυστυχώς, το βιοκαύσιμο δεν είναι κοντά στο στάδιο της μαζικής χρήσης, αν και γίνονται προσπάθειες για να εξασφαλιστεί ότι θα γίνει πιο διαδεδομένο τις επόμενες δεκαετίες.
Υπάρχουν κάποιες διαφορές μεταξύ του βιοκαυσίμου και του ντίζελ, αλλά αυτές οι διαφορές δεν είναι καθόλου κοντά σε εκείνες μεταξύ του φυτικού ελαίου και του ντίζελ. Είναι καλύτερο να αποφύγετε το γέμισμα των κινητήρων ντίζελ με κανονικό φυτικό λάδι, καθώς, σε αντίθεση με το βιοκαύσιμο, θα προκαλέσει περισσότερη ζημιά από ό,τι καλό.