F1: Η ιστορία πίσω από την πιο εμβληματική φωτογραφία του αθλήματος

F1: Η ιστορία πίσω από την πιο εμβληματική φωτογραφία του αθλήματος

Πρόκειται για μία από τις πιο εμβληματικές εικόνες της Formula 1 και αποτελεί μια συνεχή υπενθύμιση των κινδύνων που μπορεί να προκαλέσει ο ανεφοδιασμός καυσίμων. Αυτή είναι η ιστορία πίσω από την περίφημη φωτιά στο pitstop του Jos Verstappen που έλαβε χώρα στο Hockenheim στις 31 Ιουλίου του 1994.

Αυτό που θα έπρεπε να ήταν ένα κανονικό pitstop για τον οδηγό της Benetton, Jos Verstappen, μετατράπηκε σε καταστροφή όταν η βενζίνη εκτινάχθηκε από τον σωλήνα ανεφοδιασμού και αναφλέχθηκε.

Μεταδόθηκε ζωντανά στην τηλεόραση, ενώ το δράμα της στιγμής έχει σφραγιστεί από μια παγκοσμίως γνωστή φωτογραφία, του τότε μέλους της ομάδας pit της Benetton, Paul Seaby, που αιχμαλωτίστηκε μέσα στις φλόγες καθώς έκανε την απόδρασή του.

Η στάση

Το Grand Prix της Γερμανίας του 1994 πραγματοποιήθηκε εν μέσω του έντονου πολιτικού παρασκηνίου που κυριαρχούσε εκείνη τη σεζόν.

Η Benetton είχε έρθει στην έδρα του Michael Schumacher με έφεση κατά της απαγόρευσης δύο αγώνων για τον Γερμανό για την παραβίαση των μαύρων σημαιών στο Silverstone.

Ο Schumacher ήλπιζε να γίνει ο πρώτος Γερμανός που θα κέρδιζε το Grand Prix εντός έδρας, αλλά γνώριζε ότι θα ήταν μια δύσκολη αποστολή, χάρη στις μεγάλες ευθείες του Hockenheim που ταίριαζαν τέλεια στην μονάδα V12 της αντίπαλης Ferrari.

Ένας χαοτικός αρχικός γύρος στο Grand Prix, που περιλάμβανε μια συγκέντρωση στη πρώτη στροφή που θα έδινε στον Mika Hakkinen μια απαγόρευση αγώνα, οδήγησε τον Schumacher να αναδειχθεί ως κύριος διεκδικητής του πρωτοπόρου του αγώνα Gerhard Berger.

Jos Verstappen

«Θυμάμαι ότι έμπαινα για αυτό που νόμιζα ότι ήταν ένα κανονικό pitstop. Καθισμένος στο αυτοκίνητο, άνοιγα πάντα το κράνος μου γιατί όταν ήμουν ακίνητος ίδρωνα πολύ, οπότε καθώς σταμάτησα άνοιξα το κράνος μου για να πάρω λίγο φρέσκο ​​αέρα.

«Μετά είδα το υγρό να έρχεται. Αυτό ήταν πριν μπορέσω να μυρίσω οτιδήποτε και γι ‘αυτό κούνησα το χέρι μου. Μετά όλα πήγαν πάνω [σε φλόγες] και ξαφνικά ήταν σκοτεινά και μαύρα και δεν μπορούσα να αναπνεύσω. Ήταν μια κατάσταση που συνήθως δεν σκέφτεσαι: είναι σαν να σε βάζουν ξαφνικά σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και μετά σκέφτεσαι, Πρέπει να βγω..

«Ήταν αγώνας να βγάλω το τιμόνι και αυτό μου πήρε μερικά δευτερόλεπτα. Μετά έπρεπε να απελευθερώσω τις ζώνες. Έτσι υπήρχαν πολλά πράγματα που έπρεπε να κάνω πριν σηκωθώ και συνειδητοποιήσω τι είχε συμβεί.»

F1: Η ιστορία πίσω από την πιο εμβληματική φωτογραφία του αθλήματος

Paul Seaby

«Η θέση μου ήταν  στον δεξί μπροστά τροχό, οπότε είχα πλάτη σε αυτόν που έβαζε καύσιμο.

«Ήταν ένας κανονικός αγώνας μέχρι τότε. Απλά βάζαμε τους τροχούς όταν είδα αυτό που νόμιζα ότι ήταν νερό στον αέρα.

«Σκέφτηκα, ‘αυτό είναι ασυνήθιστο υπάρχει νερό που ψεκάζεται’. Μετά συνειδητοποίησα ότι ήταν καύσιμο αποφάσισα να βγω από εκεί, που είναι το σημείο που αναφλέχθηκε. Πήγα στο γκαράζ, που ήταν η πιο άμεση διαδρομή μακριά από το αυτοκίνητο».

Steven Tee, Motorsport Images

«Εργαζόμασταν για την Benetton εκείνη την εποχή και αποφάσισα ότι θα δω τον αγώνα από μέσα. Ήθελα να είμαι μέσα για τον τερματισμό, επειδή υπολόγισα ότι εάν ο Michael κέρδιζε τότε θα υπήρχαν παντού σημαίες.

«Το μέσο του αγώνα αποδείχθηκε λίγο βαρετό, οπότε σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να επιστρέψω και να περπατήσω σε μερικά pitstops καθώς είναι ένα πεντάλεπτο περπάτημα από την πλευρά της πίστας.

«Πήγα στο γκαράζ της Benetton και ετοιμάζονταν για το pitstop, οπότε το τράβηξα από εκεί που στεκόμουν, ακριβώς έξω μπροστά.

«Τραβούσα και παρατήρησα κάτι, λίγο καύσιμο να χύνεται, αλλά δεν έδωσα μεγάλη προσοχή. Μετά βλέπω τον Jos στο αυτοκίνητο με τους μηχανικούς γύρω του, μέσα σε ένα μεγάλο πορτοκαλί μπαλόνι. Αλλά συνέχισα να τραβάω.

«Μόλις συνέβη μπορούσα να δω τους μηχανικούς να τρέχουν πίσω στο γκαράζ και μερικοί από αυτούς είχαν πάρει φωτιά. Υποχώρησα λίγο για να βγω από το δρόμο και μετά δεν σκέφτηκα τίποτα περισσότερο για αυτό που είχα τραβήξει, καθώς εκείνες τις μέρες τραβούσαμε σε φιλμ».

Η συνέχεια

Η φωτιά σβήστηκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, αλλά παρέμεινε ο χαμός μέσα στο γκαράζ της Benetton καθώς η ομάδα προσπαθούσε να καταλάβει τι είχε συμβεί. Η ομάδα της Benetton έπρεπε να αρχίσει να ετοιμάζεται για τη δεύτερη στάση του Schumacher, πριν ασχοληθεί με τα εγκαύματα των τραυματιών.

Jos Verstappen

«Θυμάμαι την ομάδα να μου ρίχνει νερό στο πρόσωπο και μετά αργότερα να βάζει κρέμα πάνω του. Πήγα στο νοσοκομείο για ένα check-up, αλλά όλα ήταν σχεδόν εντάξει. Η αναπνοή μου ήταν επίσης καλή, καθώς δεν νομίζω ότι ανάπνεα πολύ όταν συνέβη.

«Να έχεις φωτιά σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, όπως όταν ο Nico Hulkenberg πήγε ανάποδα στο Αμπού Ντάμπι, μυρίζεις το καύσιμο ή το λάδι και φοβάσαι. Αλλά όταν συμβαίνει στο pitlane, είναι σχεδόν το ασφαλέστερο μέρος που θα μπορούσε να συμβεί. Έτσι δεν είχα ποτέ κανένα πρόβλημα να αντιμετωπίσω αυτό που συνέβη».

Paul Seaby

«Ήταν όλα λίγο τρελά πραγματικά. Υπήρχε μεγάλο σοκ γύρω από το γκαράζ. Μόλις σβήστηκε η φωτιά, υπήρχαν άνθρωποι που προσπαθούσαν να κάνουν απολογισμό και να αξιολογήσουν τι συνέβη.

«Βρήκαμε λίγο νερό και άρχισα να το ρίχνω στο πρόσωπό μου. Υπήρχαν άντρες που καθάριζαν γιατί ο Joan [Villadelprat, διευθυντής επιχειρήσεων] είχε αρχίσει να φωνάζει στο γκαράζ ότι μπορεί να υπάρξει ένα άλλο pitstop και ρώτησε: ‘Νομίζετε ότι μπορείτε να το κάνετε;’

«Είπαμε, ‘ναι, φυσικά’ και αρχίσαμε να φοράμε ξανά τις φόρμες μας για να βγούμε και να κάνουμε το pitstop για τον Michael. Μετά μας είπαν καθώς ετοιμαζόμασταν, ότι ο Michael είχε πρόβλημα κινητήρα και θα αποχωρούσε ‘οπότε μην ανησυχείτε’. Και αυτό ήταν.

«Πήγαμε στο ιατρικό κέντρο και μας έπιασαν τα γέλια. Ήμασταν τρεις με εγκαύματα, εγώ, ο Simon Morley και ο Wayne Bennett. Εγώ και ο Simon είχαμε εγκαύματα στο πρόσωπο: ο Simon ήταν χειρότερος.

«Ο Wayne είχε κάψει τον αστράγαλο και το πίσω μέρος του ποδιού του.

«Εκτός από αυτό, δεν υπήρξε μόνιμη ζημιά. Για τους επόμενους αγώνες, το κεφάλι μου δεν ήταν ιδιαίτερα στο σωστό μέρος, αλλά έπρεπε να προχωρήσεις.»

Η εικόνα

Ενώ οι εικόνες της τηλεόρασης από τη φωτιά του Verstappen τράβηξαν την προσοχή των δελτίων ειδήσεων εκείνη την ημέρα, το επόμενο πρωί που ο Tee συνειδητοποίησε τι ακριβώς είχε απαθανατίσει στην κάμερά του καθώς το φιλμ του εμφανίστηκε στο Λονδίνο.

Steven Tee

«Αφήσαμε τα φιλμ ως συνήθως Κυριακή βράδυ στο Λονδίνο και ήρθαμε πολύ νωρίς για να κάνουμε μια επεξεργασία για το Motoring News. Πέρασα τα καρέ. Υπήρχαν δύο καρέ που ήταν εντελώς εκτός εστίασης, αλλά μπορούσατε να δείτε το καύσιμο να χύνεται. Το επόμενο καρέ ήταν ένας εκτός εστίασης Paul Seaby και το επόμενο καρέ ήταν ένας εκτός εστίασης Paul Seaby.

«Αλλά το τρίτο καρέ ήταν αυτό που έγινε αρκετά διάσημο – που είναι ουσιαστικά ο ίδιος εντελώς περιτριγυρισμένος από φλόγες, με ακρίβεια που απομακρύνεται από αυτό. Φαίνεται σαν να πρέπει να είναι ένα στιγμιότυπο από μια ταινία!

«Υπήρχε μια άλλη γωνία της φωτιάς που κάποιος είχε πάρει από το pitwall και αυτή χρησιμοποιήθηκε αρκετά στα έντυπα, αλλά δεν είχε τόσο μεγάλο αντίκτυπο όσο αυτή του Seaby.

“Ο Paul και εγώ έχουμε πει αστεία για αυτό όλα αυτά τα χρόνια. Είναι μια συνεχής υπενθύμιση για αυτόν».

F1: Η ιστορία πίσω από την πιο εμβληματική φωτογραφία του αθλήματος

 

Δείτε επίσης

Κουίζ: Ξέρεις από αυτοκίνητα; Ελάχιστοι κάνουν το 3/3

Κουίζ: Ξέρεις από αυτοκίνητα; Ελάχιστοι κάνουν το 3/3

Γιατί το ρεζερβουάρ μου έχει κίτρινο καπάκι; Τί σημαίνει για το καύσιμο

Γιατί το ρεζερβουάρ μου έχει κίτρινο καπάκι; Τί σημαίνει για το καύσιμο

Etihad Airways: Πλέον μεταφέρει supercars

Etihad Airways: Πλέον μεταφέρει supercars

BYD: Πλήρης εξαγορά της Mercedes-Benz στην Κίνα

BYD: Πλήρης εξαγορά της Mercedes-Benz στην Κίνα

Η «φθηνή» βενζίνη βλάπτει το αυτοκίνητο;

Η «φθηνή» βενζίνη βλάπτει το αυτοκίνητο;

Το Νο.1 υλικό για να εξαφανίσετε τη σκόνη από το ταμπλό του αυτοκινήτου

Το Νο.1 υλικό για να εξαφανίσετε τη σκόνη από το ταμπλό του αυτοκινήτου