Τα εσωτερικά μηχανήματα ενός κινητήρα δεν αφορούν μόνο τα γρανάζια και τα πιστόνια. Υπάρχουν στην πραγματικότητα αρκετά πιο ευέλικτα εξαρτήματα, που προορίζονται να συνδέσουν ορισμένα από τα κινητά μέρη που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους – τουλάχιστον, όχι εύκολα.
Ένα καλό παράδειγμα αυτού είναι ο ιμάντας χρονισμού. Είναι ο ιμάντας χρονισμού που συνδέει τον εκκεντροφόρο άξονα και τον στροφαλοφόρο άξονα στον κινητήρα μαζί, κλειδώνοντάς τους σε βήμα με σταθερά, αλλά ευέλικτα δόντια.
Κλειδώνοντας αυτά τα εξαρτήματα μαζί, ο ιμάντας χρονισμού εξασφαλίζει ότι και τα δύο περιστρέφονται με ακριβώς τον ίδιο ρυθμό, πράγμα που με τη σειρά του εξασφαλίζει ότι οι κύλινδροι του κινητήρα πυροδοτούνται ακριβώς σε ακολουθία. Για να το πούμε απλά, η δουλειά του ιμάντα χρονισμού είναι να διατηρεί τον χρονισμό της λειτουργίας του κινητήρα.
Ο ιμάντας χρονισμού είναι ένα απολύτως ζωτικό εξάρτημα παρά τη σχετική απλότητά του, και αν υπάρχει πρόβλημα με αυτό, πολλές από τις διαδικασίες του κινητήρα θα ρίχνονται εντελώς εκτός προγράμματος.
Ακόμη κι αν τα άλλα μέρη λειτουργούν τεχνικά, εάν δεν μπορούν να συνεργαστούν αρμονικά, ο κινητήρας δεν θα λειτουργήσει σωστά. Αυτό σίγουρα δεν είναι ένας ασφαλής τρόπος οδήγηση. Εάν δεν είστε σίγουροι εάν τα προβλήματα του αυτοκινήτου σας είναι συγκεντρωμένα γύρω από τον ιμάντα χρονισμού, ωστόσο, υπάρχουν κάποια σημάδια που μπορείτε να παρακολουθείτε.
Υπάρχει ένας ξεχωριστός τικ-τακ ήχος που προέρχεται από τον κινητήρα
Η λειτουργία του ιμάντα χρονισμού μέσα στον κινητήρα πρέπει να είναι γενικά σιωπηλή.
Η κατασκευή του με «δόντια» τον κρατούν τυλιγμένο γύρω από τον εκκεντροφόρο άξονα και τον στροφαλοφόρο άξονα και περιστρέφεται σε ρυθμό με τις απαραίτητες διαδικασίες. Εάν ο ιμάντας είναι φθαρμένος σε ένα συγκεκριμένο σημείο, ωστόσο, τότε το πιάσιμο του μπορεί να γλιστρήσει κατά τη λειτουργία του. Ακόμη κι αν είναι μόνο για μια στιγμή, αυτό το γλίστρημα μπορεί να προκαλέσει το κλείδωμα των αξόνων ή των κυλίνδρων για λίγο πριν ο ιμάντας επαναβεβαιώσει το κράτημά του.
Αυτό το γρήγορο κλείδωμα μπορεί να παράγει έναν ξεχωριστό ήχο τικ-τακ που προέρχεται από τον κινητήρα. Δεδομένου ότι προκαλείται από μια περιστροφική αποτυχία στη ζώνη, το τικ-τακ θα πρέπει να είναι αρκετά συνεπές και ομοιόμορφο, όχι διαφορετικό από ένα ρολόι που χτυπάει.
Βέβαια, αυτό το συγκεκριμένο σύμπτωμα μπορεί επίσης να υποδεικνύει χαμηλή πίεση λαδιού στο όχημά σας, αλλά σε κάθε περίπτωση, κάτι πάει λάθος με τη λειτουργία στιγμή προς στιγμή του κινητήρα σας, η οποία δικαιολογεί μια επίσκεψη για service.
Ο κινητήρας παράγει καπνό ή υπερβολική εξάτμιση κατά την λειτουργία
Ένα πράγμα που δεν θέλετε ποτέ να δείτε να βγαίνει από το αυτοκίνητό σας σε καμία περίπτωση είναι ο σκούρος καπνός.
Αν και πιθανότατα δεν σημαίνει ότι το αυτοκίνητό σας πρόκειται να εκραγεί όπως στις ταινίες, σημαίνει ότι ο κινητήρας σας υπερλειτουργεί, καίγοντας υπερβολικά καύσιμο καθώς προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του ενώ εμποδίζεται από κάποια άγνωστη ασθένεια. Υπάρχουν αρκετά διαφορετικά προβλήματα κινητήρα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μαύρο καπνό που βγαίνει από τον σωλήνα εξάτμισης, συμπεριλαμβανομένης της βλάβης της ιμάντας χρονισμού.
Όπως αναφέραμε, όταν ο ιμάντας χρονισμού έχει χάσει το κράτημά της στην κατάσταση, πολλές από τις άλλες διαδικασίες του κινητήρα πέφτουν εκτός συγχρονισμού.
Μία από αυτές τις διαδικασίες είναι η άντληση καυσίμου από το ρεζερβουάρ στους κυλίνδρους. Με τη ζώνη χαλασμένη, μπορεί να εισαχθεί περισσότερο καύσιμο από το αναγκαίο, οδηγώντας σε υπερβολική απόρριψη στον σωλήνα εξάτμισης και καύση, δημιουργώντας καπνό.
Εναλλακτικά, μπορεί να εισαχθεί λιγότερο καύσιμο από το αναγκαίο, αναγκάζοντας τον κινητήρα να αντλεί πιο σκληρά για να αντισταθμίσει. Ένας υπερφορτωμένος κινητήρας θα παράγει περισσότερη εξάτμιση από το συνηθισμένο.
Ο κινητήρας δεν γυρίζει καθόλου
Κανονικά, όταν γυρίζετε το κλειδί στην ανάφλεξη του αυτοκινήτου σας, ο ιμάντας χρονισμού αρχίζει να περιστρέφεται και περιστρέφει τον στροφαλοφόρο άξονα. Ο στροφαλοφόρος άξονας είναι αυτός που παρέχει ισχύ σε όλο το υπόλοιπο του αυτοκινήτου, οπότε εάν δεν λειτουργεί, δεν θα πάτε πουθενά.
Αυτό σημαίνει ότι εάν ο ιμάντας χρονισμού έχει φθαρεί τόσο σοβαρά που δεν μπορεί να πάρει ένα συνεπές κράτημα στον στροφαλοφόρο άξονα, μπορεί να μην είναι σε θέση να περιστρέψει τα πράγματα γρήγορα και συνεπώς αρκετά για να ανάψει.
Ακόμη χειρότερα, έχει σπάσει εντελώς, τότε δεν υπάρχει τρόπος για τον κινητήρα σας να συνδεθεί φυσικά με το υπόλοιπο του αυτοκινήτου. Σε κάθε περίπτωση, αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κινητήρας σας να αποτυγχάνει εντελώς να γυρίσει όταν προσπαθείτε να τον ξεκινήσετε.
Σε μια παρόμοια, πιθανώς πιο ανησυχητική σημείωση, είναι επίσης δυνατό ο ιμάντας σας να σπάσει ή να φθαρεί πέρα από το σημείο χωρίς επιστροφή ενώ το αυτοκίνητο είναι ήδη σε κίνηση. Αυτό όχι μόνο θα οδηγήσει σε απώλεια λεπτού ελέγχου του κινητήρα όπως θα περιμένατε, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σοβαρή ζημιά στα συνδεδεμένα εξαρτήματα των κυλίνδρων όπως οι βραχίονες ροκ και οι βαλβίδες. Χωρίς τον ιμάντα χρονισμού να διατηρεί τα πάντα συγχρονισμένα, τελικά, τα εξαρτήματα μπορούν να ξεφύγουν από τον έλεγχο και πέρα από τις δυνατότητές τους.
Ο κινητήρας συμπεριφέρεται ακανόνιστα σε υψηλότερες στροφές
Όταν κάνετε οδηγείτε σε υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, τότε ο ιμάντας λειτουργεί σκληρότερα.
Υπάρχει πολλή ενέργεια που κινείται μέσα στον κινητήρα σας όταν είστε σε υψηλή ταχύτητα, οπότε είναι ζωτικό να διατηρείτε κάθε διαδικασία σε βήμα με τις άλλες.
Εάν ο ιμάντας χρονισμού έχει φθαρεί ή καταστραφεί, ωστόσο, μπορεί να αρχίσετε να βλέπετε κάποια ασυνήθη συμπεριφορά από τον κινητήρα σας ενώ είστε σε αυτό το περιβάλλον υψηλής ταχύτητας.
Ακόμη κι αν έχει φθαρεί ελαφρώς, με το πόσο γρήγορα περιστρέφεται σε υψηλή ταχύτητα, θα αρχίσετε να βλέπετε περίεργες ιδιοτροπίες στη λειτουργία του κινητήρα σας.
Όταν λειτουργείτε περίπου μεταξύ 2.000 και 4.000 RPM, για παράδειγμα, μπορεί να αρχίσετε να ακούτε κροτάλισμα ή κλικ από το καπό του αυτοκινήτου – συχνά συνοδευόμενο από βραδύ, ασυνεπή απόδοση.
Επιπλέον, εάν ελέγξετε τον μετρητή στροφών στο ταμπλό σας, η βελόνα μπορεί να διαβάσει πολύ υψηλότερο από το πραγματικό ταξίδι του αυτοκινήτου. Αυτό συμβαίνει επειδή ο μετρητής έχει πέσει εκτός συγχρονισμού με την πραγματική απόδοση του κινητήρα λόγω προβλημάτων στον ιμάντα χρονισμού.
Ο ίδιος ιμάντας είναι ορατά φθαρμένος ή σπασμένος
Το δύσκολο πράγμα σχετικά με τα προβλήματα ιμάντας χρονισμού είναι ότι πολλά από τα συμπτώματα που προκαλούν μπορούν επίσης να αποδοθούν σε άλλες κοινές ασθένειες του αυτοκινήτου όπως η χαμηλή πίεση λαδιού.
Εάν τυχαίνει να είστε ένα άτομο με κλίση προς την μηχανική, μπορεί να είστε σε θέση να διαγνώσετε ορισμένα προβλήματα κινητήρα μόνοι σας αντί να πάρετε το αυτοκίνητό σας σε έναν μηχανικό.
Φυσικά, θα πρέπει να επιχειρήσετε αυτό μόνο εάν είστε εκπαιδευμένοι και έχετε εμπειρία στη συντήρηση αυτοκινήτων και κινητήρων.
Εάν ρίχνετε μια ματιά μέσα στον κινητήρα για να διαγνώσετε οποιοδήποτε από τα παραπάνω ζητήματα, μπορείτε να πάρετε ένα αρκετά οριστικό «ναι» ή «όχι» για τον ιμάντα χρονισμού εξετάζοντας την επιφάνεια του.
Αυτό που πρέπει να σας ανησυχεί είναι εάν η επιφάνεια του καλύπτεται από μεγάλες, ξεχωριστές ρωγμές ή φθορές.
Αυτά τα είδη ρωγμών υποδεικνύουν ότι ο ιμάντας τεντώνεται στα όρια της φυσικής της χωρητικότητας, η οποία μειώνεται με τον χρόνο και τη φυσική βλάβη.
Το σοβαρότερο σημάδι είναι εάν μικρά κομμάτια του, ειδικά τα δόντια του, λείπουν εντελώς. Αυτά τα κομμάτια πιθανότατα κάθονται κάπου στο κάτω μέρος του χώρου του κινητήρα, σίγουρα δεν κάνουν αυτό που υποτίθεται ότι κάνουν.