Πιθανότατα έχετε ακούσει τον όρο “redlining” πριν, είτε σε σχέση με την οδήγηση, τα βιντεοπαιχνίδια, ένα Saturn SUV από τη δεκαετία του 2000, ή ίσως ακόμα και την ταινία ντράγκστερ του 2007, “Redline”. Αλλά τι σημαίνει πραγματικά ο όρος;
Το πλαίσιο και η παραδοχή κάνουν το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς εδώ, αλλά βασικά, το redlining αναφέρεται στη πράξη να πιέζεις έναν κινητήρα αυτοκινήτου αρκετά σκληρά ώστε οι στροφές του κινητήρα (rpm) να ωθήσουν τη βελόνα στο ταχύμετρο του ταμπλό στο κόκκινο και να την κρατήσουν εκεί.
Αυτό μπορεί να προκληθεί από το να φτάσεις σε ταχύτητες που ένα αυτοκίνητο δεν προορίζεται να χειριστεί, από την αποτυχία να αλλάξεις σε υψηλότερη ταχύτητα κατά την επιτάχυνση ή ακόμα και απλά από το να ανεβάζεις στροφές στον κινητήρα στο ουδέτερο.
Είναι επίσης κάτι που κάποιοι πιστεύουν ότι βοηθάει να καθαρίσει διάφορα απόβλητα και συσσωρεύσεις από τον κινητήρα.
Το πόσο υψηλές πρέπει να είναι οι στροφές του κινητήρα για να φτάσει ένα αυτοκίνητο στο κόκκινο εξαρτάται από τη μάρκα, το μοντέλο, το έτος, τα καύσιμα κ.λπ., αλλά κάθε κινητήρας έχει τα όριά του.
Και όπως ίσως έχετε μαντέψει, το να πιέζεις έναν κινητήρα στα όριά του και να τον κρατάς να λειτουργεί σε αυτά τα όρια (με έμφαση στο “να τον κρατάς να λειτουργεί”) δεν είναι ιδιαίτερα καλή ιδέα.
Πόσο κακό είναι;
Το να φτάσεις το κόκκινο του κινητήρα σου για λίγο – όπως όταν ανεβαίνεις ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο ή απλά ακούς τους ήχους που βγάζει – δεν είναι κάτι για το οποίο να ανησυχείς. Είναι η διατήρηση αυτού του κόκκινου για μεγάλα χρονικά διαστήματα που μπορεί να προκαλέσει ζημιά.
Το να πιέζεις τις στροφές του κινητήρα πολύ μακριά για πολύ καιρό μπορεί ουσιαστικά να επιταχύνει τη φθορά που κανονικά θα χρειαζόταν πολύ περισσότερο χρόνο. Μιλάμε για αρκετά λεπτά ή ακόμα και ώρες καταπόνησης κάθε φορά, γι’ αυτό μερικά δευτερόλεπτα εδώ και εκεί δεν είναι μεγάλη υπόθεση.
Αλλά το υπερβολικό redlining μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση του κινητήρα και/ή απώλεια ελέγχου των βαλβίδων του κινητήρα που οδηγεί σε “floating” των βαλβίδων.
Κανένα από τα δύο αποτελέσματα δεν είναι ευχάριστο, καθώς ένας υπερθερμανμένος κινητήρας μπορεί να οδηγήσει σε ακριβές επισκευές ή να καταστρέψει εντελώς τον κινητήρα, ενώ το “floating” των βαλβίδων διατρέχει κίνδυνο να προκαλέσει ζημιά στα έμβολα και τις βαλβίδες του κινητήρα.
Τα συστήματα ψεκασμού καυσίμου στους σύγχρονους κινητήρες είναι συχνά κατασκευασμένα με έναν περιοριστή που έχει σκοπό να κλείσει τα πράγματα αν το αυτοκίνητο πάει πολύ γρήγορα ή ο κινητήρας αρχίζει να λειτουργεί επικίνδυνα σκληρά, πράγμα που βοηθά στην πρόληψη του είδους του redlining που οδηγεί σε σημαντική ζημιά.
Ωστόσο, το redlining πάρα πολλές φορές για περισσότερο από λίγα δευτερόλεπτα κάθε φορά μπορεί ακόμα να φθείρει ζωτικά εξαρτήματα, ακόμα και με τις σύγχρονες ασφάλειες στη θέση τους.