Ίσως να μην έχετε παρατηρήσει ποτέ ότι τα περισσότερα αεροπλάνα είναι λευκά. Ωστόσο, υπάρχει πολύ καλός λόγος γι’ αυτό. Και δεν είναι για να αναμειχθούν με τα σύννεφα που τα περιβάλλουν.
Εάν παρατηρήσετε ένα αεροδρόμιο, θα δείτε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αεροσκαφών είναι βαμμένα λευκά. Αυτό συμβαίνει παρά τα πολύχρωμα γραφικά και τα λογότυπα που φέρουν οι αεροπορικές εταιρείες. Η Southwest – όπου πρόσφατα μια κόρη ξεκίνησε να πετάει ως copilot μαζί με τον πατέρα της – και η Spirit αποτελούν εξαιρέσεις στον κανόνα.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Όπως συμβαίνει με τους περισσότερους κανόνες στην αεροπλοΐα, έτσι και το χρώμα του αεροσκάφους σχετίζεται με την ασφάλεια και την άνεση των επιβατών.
«Τα περισσότερα αεροπλάνα είναι βαμμένα λευκά επειδή το χρώμα αυτό αντανακλά το ηλιακό φως, διατηρώντας τα αεροσκάφη πιο δροσερά και ελαχιστοποιώντας τις ζημιές από τη θερμότητα», δήλωσε ο Dan Bubb, πρώην πιλότος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Nevada, στο Λας Βέγκας.
Σκεφτείτε ένα αυτοκίνητο παρκαρισμένο κάτω από τον ήλιο – όσο πιο σκούρο είναι το αυτοκίνητο, τόσο πιο πολύ συσσωρεύει το φως του ήλιο. Ένα αεροπλάνο που είναι αρκετά μεγαλύτερο από ένα αυτοκίνητο, χρειάζεται πολύ περισσότερη ενέργεια για να δροσίσει. Από την άλλη, εάν η επιβίβαση γινόταν σε υψηλές θερμοκρασίες, θα ήταν ενοχλητική και θα μπορούσε να θέσει τους επιβάτες σε κίνδυνο.
Το λευκό χρώμα βοηθά στην ανάκλαση μέρους της ηλιακής ακτινοβολίας και της υπολειπόμενης θερμότητας, όταν το αεροπλάνο βρίσκεται στον αέρα. Το λευκό χρώμα, έγινε ο κανόνας κατά τη δεκαετία του 1970.
Προηγουμένως, τα ξύλινα, μεταλλικά και τελικά γυαλισμένα αλουμινένια μέρη του αεροπλάνου, βρισκόταν εκτεθειμένα στον ήλιο.
«Από τότε που η Air France εισήγαγε το πρώτο ‘Euro-white’ το 1976, η λευκή άτρακτος έχει γίνει το στάνταρ για τις αεροπορικές εταιρείες του κόσμου», δήλωσε ο ιστορικός της αεροπλοΐας, Shea Oakley.
«Αυτό θα αυξηθεί τον 21ο αιώνα, με τη σημαντική αύξηση της χρήσης σύνθετων υλικών στην κατασκευή των αεροσκαφών».
Οι εξαιρέσεις στον κανόνα
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες βάφουν τα αεροσκάφη, ειδικά για συγκεκριμένες περιστάσεις. Ωστόσο, όταν η Air France Concorde σε μία κίνηση marketing έβαψε ένα αεροπλάνο στο μπλε χρώμα της Pepsi το 1996, έπρεπε να ληφθούν προφυλάξεις.
«Το Concorde της Air France με τα χρώματα της Pepsi έδειχνε ωραίο, αλλά οι πτήσεις σε ταχύτητες 2172 χλμ/ώρα, έπρεπε να διαρκούν κάτω από 20 λεπτά», λέει ο Oakley.
«Το αεροπλάνο κράτησε αυτό το χρώμα μόνο για δύο εβδομάδες».
Στο Concorde, οι επιδράσεις του ήλιου, σε συνδυασμό με τη θερμότητα που δημιουργείται από την αεροδυναμική τριβή στο Mach 2, οδήγησαν τους σχεδιαστές του αεροσκάφους να ορίσουν ένα πολύ ανακλαστικό λευκό χρωματισμό, για να μειώσουν τη θερμότητα».
Άλλοι λόγοι, περιλαμβάνουν το γεγονός ότι το βερνίκι σε ανοιχτόχρωμες αποχρώσεις ζυγίζει λιγότερο από τη σκούρα μπογιά, κάτι που κάνει το αεροσκάφος πιο αποδοτικό και τελικά πιο οικονομικό.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα, είναι ότι το λευκό χρώμα δείχνει τη φθορά και τη διάβρωση περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο χρώμα, επιτρέποντας τον εντοπισμό και την άμεση αντιμετώπιση ρωγμών.
Επίσης, το λευκό χρώμα δεν ξεθωριάζει τόσο γρήγορα όταν εκτίθεται στις υπεριώδεις ακτίνες του ηλίου σε υψηλό υψόμετρο, πράγμα που σημαίνει ότι το δαπανηρό βάψιμο του αεροσκάφους γίνεται λιγότερο συχνά.
Τέλος, Η αντίθεση μεταξύ του γαλάζιου ουρανού και του λευκού αεροσκάφους κάνει το αεροσκάφος πιο ορατό στα μάτια των πουλιών. Έτσι τα πουλιά μπορούν να εντοπίσουν τα αεροσκάφη πολύ πιο εύκολα όταν είναι βαμμένα λευκά.