Πώς το μέγεθος του οχήματος παίζει ρόλο σε μια σύγκρουση

Πώς το μέγεθος του οχήματος παίζει ρόλο σε μια σύγκρουση

Βλέπουμε περισσότερα μεγάλα αυτοκίνητα στους δρόμους, ιδίως μεγάλα AWD ή 4WD οχήματα, γνωστά ως sport utility vehicles ή SUV. Για κάθε επιβατικό αυτοκίνητο που πωλείται στην Αυστραλία, πωλούνται σχεδόν τρία SUV.

Οχήματα όπως τα φορτηγά, τα μεγάλα γιούτς, τα μίνι βανς και τα SUV τείνουν να προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία στους επιβάτες τους από ό,τι τα μικρότερα αυτοκίνητα. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο μέγεθος τους και στον τρόπο με τον οποίο οι δομές τους είναι σχεδιασμένες για να απορροφούν την πρόσκρουση. Για τους οδηγούς και τους επιβάτες, αυτό μπορεί να σημαίνει μικρότερο κίνδυνο τραυματισμού σε συγκρούσεις πολλών οχημάτων.

Αλλά τα ίδια χαρακτηριστικά αυξάνουν τους κινδύνους για τους επιβάτες μικρότερων οχημάτων, τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Το ύψος του μπροστινού μέρους του μεγάλου οχήματος μπορεί να εισχωρήσει στο χώρο επιβατών ενός μικρότερου οχήματος και η μεγαλύτερη μάζα του μπορεί να οδηγήσει σε πιο δυνατές συγκρούσεις.

Η αντίληψη του αήττητου

Οι έρευνες δείχνουν ότι οι οδηγοί πιστεύουν ότι τα μεγαλύτερα οχήματα είναι ασφαλέστερα. Αυτό επηρεάζει σημαντικά την απόφαση για το ποιο αυτοκίνητο θα αγοράσουν (μεταξύ άλλων παραγόντων όπως το κύρος και οι εκτός δρόμου ικανότητες).

Η αντίληψη της ασφάλειας θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει το αίσθημα αποστροφής του οδηγού προς τον κίνδυνο, οδηγώντας σε πιο επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, όπως η υιοθέτηση λιγότερο προσεκτικών θέσεων των χεριών στο τιμόνι. Οι οδηγοί SUV οδηγούν συχνότερα με το ένα χέρι, γεγονός που υποδηλώνει ότι αισθάνονται πιο ασφαλείς από άλλους οδηγούς αυτοκινήτων.

Επιπτώσεις στις συγκρούσεις

Μια μελέτη από την Ολλανδία διαπίστωσε σημαντική αύξηση του κινδύνου θανάτου με τα πιο βαριά οχήματα.

Αυτό έχει παρατηρηθεί και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου μια μελέτη διαπίστωσε ότι μια αύξηση του βάρους του οχήματος κατά 500 κιλά, που μπορεί να σημαίνει τη διαφορά μεταξύ ενός SUV και ενός σεντάν, συσχετίζεται με 70% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου.

Τα πρότυπα του 2003 για την αντιστοίχιση του ύψους των προφυλακτήρων είχαν ως στόχο να μειώσουν τη σοβαρότητα των συγκρούσεων μεταξύ SUV/φορτηγών και αυτοκινήτων. Με την ευθυγράμμιση του ύψους των προφυλακτήρων αυτών των οχημάτων, οι προφυλακτήρες τους θα συγκρούονταν σωστά κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, βελτιώνοντας την κατανομή των δυνάμεων σύγκρουσης και προστατεύοντας καλύτερα τους επιβάτες.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα ήταν ανάμεικτα. Μείωσε σε μικρό βαθμό τους κινδύνους θανάτου σε πλευρικές συγκρούσεις, αλλά ήταν λιγότερο αποτελεσματική σε μετωπικές συγκρούσεις. Αυτό δείχνει ότι απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις στην ασφάλεια για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των συγκρούσεων μεταξύ οχημάτων.

Οι πιθανότητες τα SUV να προκαλούν θανάτους σε οδηγούς άλλων αυτοκινήτων μειώθηκαν από 132% πιο πιθανό για μια σύγκρουση με SUV στις αρχές της δεκαετίας του ’90, σε 28% πιο πιθανό μέχρι το 2016. Πιθανόν οι λόγοι της μείωσης περιλαμβάνουν την εφαρμογή του πρότυπου για την αντιστοίχιση του ύψους των προφυλακτήρων, καθώς και βελτιώσεις στον σχεδιασμό των οχημάτων: εφαρμογή ζωνών θλίψης, καλύτερη προστασία από πλευρικές συγκρούσεις και προηγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας.

Ωστόσο, δεν έχουμε δει παρόμοιες βελτιώσεις με τα φορτηγά, γεγονός που υποδηλώνει ότι το βάρος είναι μια πιθανή αιτία του αυξημένου κινδύνου θανάτων. άλλων οδηγών αυτοκινήτων.

Τι γίνεται με τους πεζούς και τους ποδηλάτες;

Οι πεζοί έχουν περισσότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρους τραυματισμούς σε σύγκρουση με μεγάλο όχημα από ό,τι ένα επιβατικό αυτοκίνητο.

Ο σχεδιασμός αυτών των οχημάτων, ιδίως το υψηλότερο μπροστινό μέρος τους, αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο. Μια απλή αύξηση του ύψους του εμπρόσθιου άκρου κατά 10 εκατοστά μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο θανάτου του πεζού κατά 22%, ενώ οι συγκρούσεις είναι πιθανότερο να συμβούν σε κρίσιμα σημεία τραυματισμού, όπως ο θώρακας ή το κεφάλι.

Μελέτες έχουν δείξει συσχέτιση μεταξύ της αύξησης των πωλήσεων μεγαλύτερων οχημάτων, όπως τα SUV, και της αύξησης των θανάτων πεζών στις Ηνωμένες Πολιτείες μεταξύ 2000 και 2019. Τα παιδιά έχουν οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν όταν χτυπηθούν από ένα SUV σε σύγκριση με ελαφρύτερα και μικρότερα αυτοκίνητα.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η αντικατάσταση των μεγαλύτερων οχημάτων με μικρότερα αυτοκίνητα το 2019 θα μπορούσε να έχει αποτρέψει περίπου 460 θανάτους πεζών στις ΗΠΑ μόνο εκείνο το έτος.

Υπολογιστικές προσομοιώσεις εξέτασαν τον αντίκτυπο των τροχαίων ατυχημάτων στον ανθρώπινο εγκέφαλο των πεζών, συγκρίνοντας τις επιπτώσεις του να χτυπηθούν από ένα SUV σε σχέση με ένα σεντάν. Τα SUV ασκούν διπλάσια δύναμη στον εγκέφαλο από ό,τι τα σεντάν όταν κινούνται με ισοδύναμες ταχύτητες, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών, ακόμη και πριν από την άμεση επαφή με το κεφάλι.

Οι προσομοιώσεις σε υπολογιστή έδειξαν επίσης ότι τα οχήματα με υψηλό μέτωπο προκαλούν την πρόσκρουση των πεζών στο έδαφος με υψηλότερες ταχύτητες.

Οι τραυματισμοί των ποδηλατιστών από συγκρούσεις που σχετίζονται με SUV έχουν επίσης βρεθεί ότι είναι σημαντικά σοβαρότεροι από εκείνους από συγκρούσεις που σχετίζονται με αυτοκίνητα, με ιδιαίτερη αύξηση της σοβαρότητας των τραυματισμών στο κεφάλι για συγκρούσεις στις οποίες εμπλέκονται SUV.

Αυτή η διαφορά στη σοβαρότητα των τραυματισμών αποδίδεται στο σχεδιασμό των SUV, τα οποία είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν πρόσκρουση των ποδηλατών στο έδαφος ή να προκαλέσουν τραυματισμό.

Επιπτώσεις στις συγκρούσεις σε οδοστρώματα

Τα μεγάλα οχήματα αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων στο δρόμο, ιδίως όταν εμπλέκονται παιδιά κάτω των πέντε ετών, καθώς ο σχεδιασμός τους συχνά περιορίζει την ορατότητα προς τα πίσω.

Μια οκταετής μελέτη από τη Γιούτα εντόπισε 495 τραυματισμούς οχημάτων-πεζών, με 128 να συμβαίνουν σε διαβάσεις. Τα ατυχήματα αυτά αφορούσαν δυσανάλογα μεγάλα οχήματα, όπως SUV, φορτηγά και φορτηγά, λόγω των εκτεταμένων τυφλών σημείων τους.

Οι δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού «Spot the Tot» και παρόμοιες πρωτοβουλίες στοχεύουν στην καταπολέμηση αυτών των περιστατικών με την προώθηση πρακτικών ασφαλείας, όπως ο οπτικός έλεγχος πίσω από το όχημα πριν από την κίνηση.

Η εμφάνιση και η υιοθέτηση τεχνολογιών όπως οι κάμερες οπισθοπορείας και οι αισθητήρες στάθμευσης έχει βελτιώσει αισθητά την ορατότητα, μειώνοντας τις τυφλές ζώνες κατά 90% περίπου.

Παρά τις εξελίξεις αυτές, η ανάγκη για αυξημένη ευαισθητοποίηση και προφύλαξη των οδηγών παραμένει κρίσιμη.

Δείτε επίσης

Τι κάνουν οι μαύρες κουκίδες στο παράθυρο αυτοκινήτου – Γιατί απαγορεύεται να τις βγάλεις

Τι κάνουν οι μαύρες κουκίδες στο παράθυρο αυτοκινήτου – Γιατί απαγορεύεται να τις βγάλεις

Ποτέ πρέπει να έχω αλυσίδες στο αυτοκίνητο

Ποτέ πρέπει να έχω αλυσίδες στο αυτοκίνητο

Πως να καθαρίσω τα καθίσματα του αυτοκινήτου

Πως να καθαρίσω τα καθίσματα του αυτοκινήτου

Πως να διατηρείς το χρώμα του αυτοκινήτου σου

Πως να διατηρείς το χρώμα του αυτοκινήτου σου

Πώς προστατεύω το ποδήλατο μου από σκουριά

Πώς προστατεύω το ποδήλατο μου από σκουριά

Τέλη κυκλοφορίας διαφορετικών ταχυτήτων: Πώς διαμορφώνονται τα ποσά ανάλογα με το όχημά σας – Η προθεσμία εξόφλησης

Τέλη κυκλοφορίας διαφορετικών ταχυτήτων: Πώς διαμορφώνονται τα ποσά ανάλογα με το όχημά σας – Η προθεσμία εξόφλησης