Ένας επενδυτής ακινήτων στο Οχάιο σχεδιάζει να κατεβάσει ένα υποβρύχιο δύο ατόμων σε βάθη επιπέδου Τιτανικού για να αποδείξει ότι το ταξίδι μπορεί να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια μετά την κατάρρευση του υποβρυχίου Τιτάν πέρυσι.
Ο επενδυτής, Larry Connor, δήλωσε στην εφημερίδα Wall Street Journal: «Θέλω να δείξω στους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο ότι ενώ ο ωκεανός είναι εξαιρετικά ισχυρός, μπορεί να είναι υπέροχος και ευχάριστος και πραγματικά να αλλάξει τη ζωή, αν το κάνεις με τον σωστό τρόπο».
Συνεργάζεται με τον Patrick Lahey, συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του κατασκευαστή υποβρυχίων Triton Submarines.
Στόχος τους είναι να δείξουν ότι μια τέτοια αποστολή μπορεί να πραγματοποιηθεί επανειλημμένα και με ασφάλεια, παρά την κατάρρευση του υποβρυχίου OceanGate τον Ιούνιο, από την οποία σκοτώθηκαν και οι πέντε επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Στόκτον Ρας.
Ο Lahey είπε ότι ο Connor του τηλεφώνησε λίγες ημέρες μετά την κατάρρευση και του είπε: «Ξέρετε, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να κατασκευάσουμε ένα υποβρύχιο που να μπορεί να καταδυθεί σε [βάθη επιπέδου Τιτανικού] επανειλημμένα και με ασφάλεια και να αποδείξουμε στον κόσμο ότι εσείς μπορείτε να το κάνετε αυτό, και ότι ο Τιτάνας ήταν ένα τέχνασμα».
Ο Κόνορ, ο οποίος έχει πάει στην Τάφρο των Μαριάνα, τη βαθύτερη ωκεάνια τάφρο στη Γη, είπε ότι σχεδίαζαν να κάνουν το ταξίδι με ένα σκάφος δύο ατόμων που ονομάζεται Triton 4000/2 Abyssal Explorer, το οποίο ονομάστηκε «4000» από το βάθος σε μέτρα που μπορεί να φτάσει. Δεν είπε πότε θα πραγματοποιηθεί το ταξίδι.
Ο Lahey ήταν ένας από τους πολλούς παράγοντες του κλάδου που άσκησαν κριτική στην OceanGate πριν και μετά την καταστροφή, κατηγορώντας την για αμφισβητήσιμα πρότυπα ασφαλείας.
Μετά την καταστροφή, περιέγραψε την προσέγγιση του Rush για να πείσει τους ανθρώπους να επιβιβαστούν ως «αρκετά αρπακτική».
Άλλοι στον κλάδο και την εταιρεία εξέφρασαν επίσης τις ανησυχίες τους.
Ένας πρώην επικεφαλής πιλότος υποβρύχιου σκάφους της εταιρείας δήλωσε χρόνια πριν από το μοιραίο ταξίδι ότι ανησυχούσε ότι ο Rush θα σκότωνε τον εαυτό του και άλλους σε μια «προσπάθεια να τονώσει τον εγωισμό του».
Ο κινηματογραφιστής και εξερευνητής του Τιτανικού Τζέιμς Κάμερον επίσης τοποθετήθηκε, λέγοντας ότι ο ίδιος και ορισμένοι μηχανικοί είχαν πει στους αξιωματούχους της OceanGate ότι η χρήση του Titan θα μπορούσε να οδηγήσει σε «καταστροφική αποτυχία».
Η δήλωση παραίτησης που έπρεπε να υπογράψουν οι επιβάτες του Τιτάνα ανέφερε πολλούς τρόπους με τους οποίους οι επιβάτες θα μπορούσαν να πεθάνουν και περιέγραφε το σκάφος ως «πειραματικό» τρεις φορές.
Προηγούμενοι επιβάτες είχαν επίσης περιγράψει λάθη, αποτυχημένα ταξίδια και αίσθημα ανασφάλειας.
Ο David Pogue του CBS News δήλωσε ότι το ταξίδι του στο υποβρύχιο ακυρώθηκε αφού ο Τιτάνας έφτασε στα 37 πόδια λόγω δυσλειτουργίας του εξοπλισμού, ενώ ένας δύτης που έφτασε στα συντρίμμια δήλωσε ότι υπήρξαν πολλαπλές αποτυχημένες προσπάθειες, κάνοντας λόγο για «αποστολή αυτοκτονίας».
Παρ’ όλα αυτά, ο Rush και η εταιρεία του υπερασπίστηκαν επανειλημμένα το υποβρύχιο και τον σχεδιασμό του.
Η καταστροφή που ακολούθησε προκάλεσε ανησυχίες, με ορισμένους εμπειρογνώμονες να καλούν τη βιομηχανία να επανεξετάσει τη μεταφορά ανθρώπων σε τόσο απομακρυσμένες περιοχές.
Ωστόσο, ο Lahey δήλωσε ότι πιστεύει πως τα προβλήματα της OceanGate δεν αντικατοπτρίζουν την ευρύτερη βιομηχανία, προσθέτοντας ότι τα καταταγμένα υποβρύχια θεωρούνται πολύ ασφαλή λόγω των εκτεταμένων δοκιμών στις οποίες υποβάλλονται.
Ο Rob McCallum -ένας πρώην σύμβουλος της OceanGate που είχε προειδοποιήσει τον Rush για την ασφάλεια του Titan- συμφώνησε με αυτή την εκτίμηση.
«Υπό αυτή την έννοια, η OceanGate δεν έκανε τη βιομηχανία να φανεί κακή», δήλωσε ο McCallum στην Journal. «Μας έκανε να φανούμε καλοί».