Το να συνειδητοποιήσετε ότι η μπαταρία του αυτοκινήτου σας έχει εξαντληθεί μπορεί να είναι μια αγχωτική εμπειρία. Μπορεί να σας αφήσει ακινητοποιημένους σε άβολη στιγμή, καθυστερώντας σας ή αφήνοντάς σας εκτεθειμένους στα στοιχεία της φύσης. Ακόμα χειρότερα, μπορεί να συμβεί επανειλημμένα.
Αυτό το άρθρο θα εξερευνήσει τους 8 πιο συνηθισμένους λόγους για τους οποίους η μπαταρία του αυτοκινήτου σας εξαντλείται πρόωρα, καθώς και συμβουλές για την πρόληψή τους και την διατήρηση της μπαταρίας σας σε άριστη κατάσταση.
Τα συστήματα φόρτισης των αυτοκινήτων είναι σχετικά απλά και αποτελούνται από λίγα βασικά στοιχεία. Συνδεδεμένη με τον κινητήρα βρίσκεται μια γεννήτρια ρεύματος (δυναμό). Αυτή περιστρέφεται μέσω ενός ιμάντα που κινεί έναν στάτη μέσα σε έναν μετασχηματιστή, δημιουργώντας εναλλασσόμενο ρεύμα. Ένας ρυθμιστής τάσης, ο οποίος στα σύγχρονα αυτοκίνητα αποτελεί σχεδόν πάντα τμήμα της γεννήτριας, στη συνέχεια μετατρέπει το ρεύμα σε συνεχές ρεύμα για να τροφοδοτήσει την μπαταρία. Όλα τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου αντλούν ενέργεια από την μπαταρία, ενώ η γεννήτρια τη φορτίζει συνεχώς. Εάν όλα λειτουργούν κανονικά, αυτή η διαδικασία συνεχίζεται όσο λειτουργεί ο κινητήρας.
Οι περισσότερες μπαταρίες αυτοκινήτων είναι μολύβδου-οξέος και θεωρούνται γενικά πολύ ανθεκτικές, με μέση διάρκεια ζωής τα τέσσερα χρόνια.
Οποιαδήποτε διακοπή σε αυτόν τον κύκλο φόρτισης μπορεί να οδηγήσει σε αποξηραμένη μπαταρία και σε έναν απογοητευμένο ιδιοκτήτη αυτοκινήτου. Έχοντας καλύψει λοιπόν τα βασικά, ας δούμε οκτώ λόγους για τους οποίους η μπαταρία σας εξαντλείται και πώς να τους αποτρέψετε.
Η μπαταρία είναι παλιά
Η τεχνολογία των μπαταριών είναι πολύ παλιά, αν και η κατασκευαστική τους τεχνολογία έχει σημειώσει τεράστια πρόοδο τα τελευταία χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι οι μπαταρίες που χρησιμοποιούμε σήμερα είναι σχεδόν όσο καλές μπορούν να γίνουν.
Το αυτοκίνητό σας πιθανότατα διαθέτει μπαταρία μολύβδου-οξέος, αν και υπάρχουν και μερικές πιο ακριβές εναλλακτικές λύσεις. Οι μπαταρίες περιέχουν οξύ το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε πλάκες (κυρίως) μολύβδου, διευκολύνοντας τη ροή των ηλεκτρονίων που αποτελούν το ρεύμα. Μια μπαταρία αυτοκινήτου αποτελείται από πολλά κελιά οξέος μεταξύ μολυβδοπεταλμάτων, το καθένα με ονομαστική τάση, και η τάση όλων των κελιών φτάνει περίπου τα 12,8 volt όταν είναι πλήρως φορτισμένη. Με την πάροδο του χρόνου, εναποτίθενται θειούχες ενώσεις στις πλάκες και μπορεί τελικά να συσσωρευτούν σε σημείο που να εμποδίζουν τη ροή του ρεύματος από τη μία πλάκα στην άλλη. Όταν συμβαίνει αυτό, ένα ή περισσότερα από τα κελιά μπορεί να εξαντληθούν, μειώνοντας τη συνολική τάση και την ικανότητα λειτουργίας της μίζας.
Ενώ αυτή η εξήγηση είναι περισσότερα από όσα πραγματικά χρειάζεστε να γνωρίζετε για το τι πρέπει να κάνετε, εξηγεί πράγματι γιατί η μπαταρία σας μπορεί να είναι απλά πολύ παλιά για να λειτουργεί σωστά. Τα περισσότερα καταστήματα ανταλλακτικών αυτοκινήτων διαθέτουν δοκιμαστές μπαταριών που ελέγχουν την τάση υπό ηλεκτρικό φορτίο για να προσομοιώσουν την απόδοσή της κατά τη χρήση, όπως για παράδειγμα την εκκίνηση του αυτοκινήτου. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διαπιστώσετε εάν η μπαταρία είναι χαλασμένη, καθώς μια απλή δοκιμή τάσης με πολύμετρο μπορεί να δείξει πλήρη φόρτιση σε μια αδύναμη μπαταρία. Επομένως, εάν το αυτοκίνητό σας χρειάζεται τακτικά βοηθητική εκκίνηση, πάρτε το αυτοκίνητο ή μόνο τη μπαταρία σε ένα κατάστημα ανταλλακτικών και ζητήστε να τη δοκιμάσουν. Δεν θα πρέπει να υπάρχει χρέωση για αυτή την υπηρεσία.
Λανθασμένο μέγεθος μπαταρίας
Αυτά που αναφέραμε πιθανότατα δεν ισχύουν για όσους οδηγούν αυτοκίνητο που αγόρασαν καινούριο ή για όσους αντικατέστησαν τη μπαταρία τους σε ένα αρμόδιο και καταξιωμένο συνεργείο.
Ωστόσο, εάν αγοράσατε το αυτοκίνητο σας μεταχειρισμένο ή αντικαταστήσατε μόνοι σας τη μπαταρία χωρίς να ελέγξετε πρώτα ότι αγοράσατε τη μπαταρία που προτείνει ο κατασκευαστής για το όχημά σας, είναι πιθανό να έχετε εγκαταστήσει μπαταρία με λάθος μέγεθος.
Αν η μπαταρία σας είναι πολύ μικρή, πιθανότατα θα λειτουργεί μια χαρά, για κάποιο χρονικό διάστημα. Ίσως έχετε ήδη παρατηρήσει ότι ο κινητήρας ακούγεται σαν να στροφάρει αργά αλλά τελικά καταφέρνει να ξεκινήσει ούτως ή άλλως. Μπορεί να τα καταφέρετε έτσι για λίγο, αλλά τελικά θα οδηγηθεί σε βλάβη της μπαταρίας. Η μεγαλύτερη ζήτηση για την μπαταρία ενός αυτοκινήτου προκύπτει κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου. Απαιτείται τεράστια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας για να στρέψετε έναν κινητήρα αρκετά γρήγορα ώστε να ανάψει ο κινητήρας. Οι μεγαλύτεροι κινητήρες, όπως ένας V8, απαιτούν περισσότερη ισχύ από έναν 4-κύλινδρο, ενώ ένας πετρελαιοκινητήρας υψηλής συμπίεσης απαιτεί επίσης περισσότερη ενέργεια για να λειτουργήσει.
Ευτυχώς, αυτή είναι μια απλή λύση. Θα πρέπει πρώτα να ελέγξετε τη μπαταρία. Εάν διαπιστωθεί ότι είναι χαλασμένη και πολύ μικρή για το αυτοκίνητό σας, βρείτε μια που ταιριάζει με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή και θα είστε εντάξει – υποθέτοντας ότι δεν ελλοχεύει άλλο πρόβλημα στο παρασκήνιο.
Ακραία ψυχρά καιρικά φαινόμενα
Αυτά ισχύουν κυρίως για άτομα που ζουν σε υψηλότερα γεωγραφικά πλάτη, ειδικά σε μέρη σαν την Ντακότα, τον Καναδά ή τη Νορβηγία. Οι άνθρωποι στους περισσότερους περιοχές του κόσμου δεν είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν μεγάλο πρόβλημα, ακόμα και τις πιο κρύες μέρες. Ωστόσο, οι εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες μπορούν να επηρεάσουν τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας σας.
Η τυπική μπαταρία αυτοκινήτου σε συνθήκες παγετού χάνει περίπου 20% της χωρητικότητάς της, ενώ στους -30 βαθμούς Κελσίου (ή -22 βαθμούς Φαρενάιτ) η μείωση φτάνει το 50%. Αυτές οι συνθήκες επιβαρύνουν επιπλέον την μπαταρία σας, και αυτό μπορεί να προκαλέσει μια αλυσιδωτή αντίδραση που οδηγεί σε μηχανή που δεν ξεκινάει. Λόγω της μειωμένης χωρητικότητας, ο εκκινητής πρέπει να καταβάλει επιπλέον προσπάθεια για να λειτουργήσει ο κινητήρας, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τις απαιτήσεις από την μπαταρία, και όλα αυτά μπορούν να μειώσουν τη μακροπρόθεσμη χωρητικότητα της μπαταρία σας. Το πρόβλημα επιδεινώνει το γεγονός ότι το λάδι τείνει να πήζει σε κρύο καιρό, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη τριβή που πρέπει να ξεπεράσει ο εκκινητής για να ξεκινήσει ο κινητήρας.
Αυτά ισχύουν κυρίως για άτομα που ζουν σε πολύ ψυχρά κλίματα και πιθανότατα ήδη γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα. Δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για να αλλάξετε τους νόμους της φυσικής, αλλά μπορείτε να κάνετε κάποια πράγματα για να μην επιβαρύνεται υπερβολικά η μπαταρία σας. Κορυφαίο μέτρο είναι μια θερμαντική συσκευή μπλοκ κινητήρα που διατηρεί τον κινητήρα ζεστό και την μπαταρία πιο ζεστή. Διαφορετικά, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να βεβαιωθείτε ότι το αυτοκίνητό σας βρίσκεται σε άριστη κατάσταση λειτουργίας και να το ελέγχει τακτικά ένας επαγγελματίας.
Δυσλειτουργία συστήματος φόρτισης
Ενώ μια μπαταρία πλήρους φόρτισης έχει τάση περίπου 12,8 volt, αυτή η τάση επαρκεί μόνο για την εκκίνηση του αυτοκινήτου και τη λειτουργία των συστημάτων του.
Για να διατηρηθεί αυτή η τάση, η μπαταρία πρέπει να φορτιστεί με ελαφρώς υψηλότερη τάση. Γι’ αυτόν τον λόγο, ο μέσος όρος των αυτοκινήτων φορτίζει την μπαταρία με τάση περίπου 13,6 volt, αν και ορισμένα οχήματα μπορεί να χρησιμοποιούν και υψηλότερη τάση. Αυτό επιτρέπει στη μπαταρία να παραμένει πλήρως φορτισμένη, ενώ παράλληλα τροφοδοτείται με αρκετή ενέργεια για τη λειτουργία των ηλεκτρικών συσκευών του οχήματος, όπως ο ανεμιστήρας και οι προβολείς.
Εάν η γεννήτρια σας δεν παράγει σταθερά 13,6 volt, η μπαταρία σας τελικά θα εξαντληθεί. Μπορεί να πάρει κάποιο χρόνο, αλλά θα συμβεί, ειδικά αν οδηγείτε τη νύχτα με το air condition στο τέρμα. Το πιο συνηθισμένο σημείο βλάβης σε ένα σύστημα φόρτισης είναι η γεννήτρια. Μερικές φορές μπορεί να σταματήσει να λειτουργεί χωρίς προειδοποίηση, ενώ άλλες φορές θα εμφανίσει κάποια συμπτώματα πριν την οριστική της βλάβη.
Εάν είστε τυχεροί, το πρόβλημα με χαμηλό ρυθμό φόρτισης μπορεί να οφείλεται στον ιμάντα κίνησης των εξαρτημάτων του κινητήρα και να διορθωθεί με χαμηλό κόστος. Διαφορετικά, οι γεννήτριες για πιο καινούργια αυτοκίνητα μπορεί να κοστίζουν εκατοντάδες ευρώ. Επιπλέον, τα περισσότερα νέα οχήματα διαθέτουν Μονάδα Έλεγχου Κινητήρα (ECU) που ελέγχει το σύστημα φόρτισης, και δυσλειτουργίες σε αισθητήρες ή στον ίδιο τον ελεγκτή μπορούν επίσης να προκαλέσουν προβλήματα στο σύστημα φόρτισης, και αυτά τα προβλήματα απαιτούν πιο εκτεταμένη διάγνωση.
Ευτυχώς, τα περισσότερα καταστήματα ανταλλακτικών μπορούν να κάνουν δωρεάν τεστ και στη γεννήτριά σας, παρόμοιο με αυτό που γίνεται για την μπαταρία. Πιθανότατα θα σας προτείνουν να αγοράσετε ανταλλακτικό, αλλά καλό είναι να το κάνετε μόνο εάν ξέρετε τι κάνετε. Διαφορετικά, πηγαίνετε το σε έναν επαγγελματία, καθώς η αντικατάσταση μιας γεννήτριας μπορεί να είναι μια δύσκολη εργασία.
Διαρροή ρεύματος
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι γεμάτα ηλεκτρονικά συστήματα. Όταν κάποιο από αυτά τα συστήματα παρουσιάσει δυσλειτουργία, μπορεί να δημιουργήσει έναν μικρό αλλά συνεχή ηλεκτρικό φορτίο στην μπαταρία. Για έναν τεχνικό, αυτά τα προβλήματα μπορεί να είναι από τα πιο δύσκολα και ενοχλητικά στην επίλυση. Ευτυχώς, είναι σχετικά σπάνια.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι γεμάτα με ευαίσθητα ηλεκτρονικά συστήματα που ελέγχουν σχεδόν τα πάντα, από τη διαχείριση του κινητήρα μέχρι τις ανέσεις στο εσωτερικό, όπως οι οθόνες αφής και οι ψηφιακοί μετρητές. Ακόμα και τα φώτα εσωτερικού, τα παράθυρα και τα κεντρικά κλειδώματα λειτουργούν με ηλεκτρονικούς εγκεφάλους. Όταν όλα αυτά λειτουργούν σωστά, το αυτοκίνητο και η μπαταρία σας λειτουργούν άψογα. Όταν κάτι δεν πάει καλά, μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα, και οι διαβρωμένοι ή κατεστραμμένοι διακόπτες μπορούν να επιδεινώσουν την κατάσταση.
Αυτά τα ζητήματα μπορούν να προκαλέσουν αυτό που ονομάζεται “παρασιτικός απορροφητής” (parasitic draw). Αυτό συμβαίνει όταν κάτι προκαλεί τη συνεχή ή διακεκομμένη ροή ηλεκτρικού ρεύματος μέσα από το κύκλωμα. Μια ηλεκτρική επαφή που έχει σκουριάσει μπορεί να προκαλέσει αυτό το φαινόμενο, όπως και μια δυσλειτουργία σε πίνακα κυκλώματος ή μικροεπεξεργαστή. Επιπλέον, ο ρυθμός αποστράγγισης της μπαταρίας μπορεί να διαφέρει, με αποτέλεσμα μια νεκρή μπαταρία να εμφανιστεί μετά από εβδομάδες ή και ώρες.
Αν το σύστημα φόρτισης και η μπαταρία λειτουργούν σωστά, τότε πρέπει να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει μείνει ενεργοποιημένο κάποιο στοιχείο κατά λάθος, όπως για παράδειγμα το φως του εσωτερικού χώρου που μπορεί να έμεινε αναμμένο όλο το βράδυ. Εάν και αυτό δεν αποκαλύψει το πρόβλημα, τότε θα χρειαστεί να δει το αυτοκίνητό σας ένας εξειδικευμένος τεχνικός. Δυστυχώς, αυτή η διαδικασία μπορεί να είναι χρονοβόρα και ακριβή – αν και, αν είστε τυχεροί, ένα απλό σάρωθρον του εγκεφάλου του αυτοκινήτου μπορεί να δείξει το σφάλμα αμέσως.
Δεν οδηγείτε αρκετά
Οι περισσότεροι άνθρωποι πιθανώς πιστεύουν ότι χρειάζεται να οδηγούν πολύ για να μην εξαντληθεί η μπαταρία του αυτοκινήτου τους. Αυτό δεν ισχύει.
Ωστόσο, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, το να μην οδηγείτε καθόλου το αυτοκίνητό σας μπορεί επίσης να εξαντλήσει την μπαταρία. Αυτό το ζήτημα ισχύει κυρίως για όσους διαθέτουν πολλά οχήματα, συχνά ως μέρος μιας συλλογής πολυτελών αυτοκινήτων και supercar. Ωστόσο, μπορεί να επηρεάσει και άλλους που διαθέτουν αυτοκίνητο αλλά σπάνια το χρησιμοποιούν.
Το πρόβλημα αυτό επηρεάζει σχεδόν αποκλειστικά τα πιο καινούργια αυτοκίνητα, καθώς σχετίζεται με τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος. Τα νέα οχήματα διαθέτουν δεκάδες λειτουργίες άνεσης και μέτρα ασφαλείας που είναι εγκατεστημένα από το εργοστάσιο. Για να διατηρούνται αυτά τα συστήματα είτε σε λειτουργία παρακολούθησης είτε σε ετοιμότητα, η Μονάδα Έλέγχου Κινητήρα (ECU) αντλεί χαμηλό επίπεδο ισχύος από την μπαταρία για να συνεχίσει να λειτουργεί. Αυτό είναι ιδιαίτερα συχνό σε νέα πολυτελή αυτοκίνητα, όπως αυτά της BMW. Η κατανάλωση ενέργειας είναι ελάχιστη και δεν θα επηρεάσει πολλούς χρήστες, αλλά αν αφήσετε το καινούργιο σας M3 αρκετό καιρό σταθμευμένο στο γκαράζ, η μπαταρία του μπορεί να εξαντληθεί. Αυτό ονομάζεται επίσης παρασιτικός απορροφητής και μπορεί να επηρεάσει ακόμη και μερικά παλαιότερα αυτοκίνητα, απλά και μόνο για να διατηρεί την ώρα στο ρολόι.
Εάν το αυτοκίνητό σας δεν κυκλοφορεί συχνά, είναι εύκολο να αποτρέψετε τον παρασιτικό απορροφητή. Εφόσον το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο σε σημείο με διαθέσιμη ηλεκτρική πρίζα, το μόνο που χρειάζεστε είναι ένας φορτιστής διατήρησης (trickle charger). Πρόκειται για έναν μικρό φορτιστή μπαταρίας που παρέχει αρκετή ενέργεια μόνο για να διατηρεί τη μπαταρία πλήρως φορτισμένη. Συχνά διατίθενται με βύσμα που μπορεί να συνδεθεί μόνιμα στην μπαταρία για εύκολη σύνδεση κάθε φορά που θέλετε να οδηγήσετε. Διαφορετικά, διατίθενται διακόπτες αποσύνδεσης μπαταρίας που συνδέονται στο καλώδιο τροφοδοσίας της μπαταρίας και διακόπτουν όλη την παροχή ρεύματος στο αυτοκίνητο όταν είναι σταθμευμένο.
Φυσική βλάβη
Η μπαταρία μπορεί να υποστεί φυσική ζημιά από μερικές αιτίες και θα πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα, ανεξάρτητα από τον τρόπο που προκλήθηκε η ζημιά.
Η ζημιά μπορεί να προκληθεί από κάποιας μορφής σύγκρουση, ακόμα και αν ήταν σχετικά ήπια και το αυτοκίνητο λειτουργεί άψογα. Εάν το σημείο πρόσκρουσης βρίσκεται κοντά στην μπαταρία, μπορεί να σπάσει το περίβλημα της, επιτρέποντας στο οξύ να διαρρεύσει. Το οξύ της μπαταρίας είναι πολύ καυστικό και μπορεί να διαβρώσει μέταλλο και να προκαλέσει εγκαύματα στο δέρμα. Επίσης, εάν η μπαταρία δεν είναι καλά στερεωμένη στη θέση της, μπορεί να μετακινηθεί κατά την κίνηση του αυτοκινήτου και να τρανταχτεί αρκετά ώστε να προκληθούν ρωγμές στο περίβλημά της. Επιπλέον, εάν το σύστημα φόρτισης παρουσιάσει βλάβη και φορτίσει υπερβολικά την μπαταρία, μπορεί να φουσκώσει από τα αέρια, προκαλώντας διαρροές από το σπασμένο περίβλημα.
Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα εκκίνησης, αυτό το ζήτημα είναι από τα πιο εύκολα στη διάγνωση. Ραγές και άλλες ζημιές θα πρέπει να είναι εμφανείς με μια γρήγορη οπτική επιθεώρηση. Εάν δείτε ρωγμές ή παρατηρήσετε υγρά να διαρρέουν από την μπαταρία, αντικαταστήστε την άμεσα. Αν επιλέξετε να το κάνετε μόνοι σας, φροντίστε να φοράτε γάντια εργασίας για να αποφύγετε εγκαύματα από οξύ στο δέρμα σας.
Λανθασμένες συνδέσεις ακροδεκτών
Αυτός είναι πιθανότατα ο πιο κοινός λόγος για εξασθενημένες ή νεκρές μπαταρίες. Επειδή οι μπαταρίες αυτοκινήτων διαχειρίζονται σημαντική ποσότητα ενέργειας, τα καλώδια και οι ακροδέκτες που συνδέονται με το αυτοκίνητο είναι μεγάλα και απαιτούν σταθερή σύνδεση.
Η διάβρωση των ακροδεκτών συμβαίνει στα σημεία επαφής του χαλκού των καλωδίων ηλεκτρικής ενέργειας με τον μόλυβδο των ακροδεκτών της μπαταρίας. Η αιτία συνήθως είναι το υδρογόνο που εκπέμπεται από την μπαταρία κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας της και έρχεται σε επαφή με τα μέταλλα, δημιουργώντας μια χημική αντίδραση. Επίσης, μια μπαταρία με διαρροή μπορεί να προκαλέσει διάβρωση όταν το οξύ της μπαταρίας έρχεται σε επαφή με τους ακροδέκτες. Η διάβρωση έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη ικανότητα της σύνδεσης να επιτρέπει τη ροή ρεύματος, καθώς το ηλεκτρικό ρεύμα δεν μπορεί να περάσει μέσα από τη διάβρωση. Αυτό θα οδηγήσει σε υποφόρτιση της μπαταρίας και τελικά στην πλήρη εξάντλησή της.
Επιπλέον, οι χαλαροί ακροδέκτες μπορούν να έχουν το ίδιο αποτέλεσμα με τους διαβρωμένους ακροδέκτες. Έτσι κι αλλιώς, πρόκειται για μια εύκολη επισκευή για τα περισσότερα αυτοκίνητα. Οι ακροδέκτες μπορούν να καθαριστούν ή να αντικατασταθούν σε πολλά μοντέλα με χαμηλό κόστος, και η εργασία μπορεί να γίνει από τους περισσότερους αρχάριους μηχανικούς. Ένας απλός οπτικός έλεγχος συνήθως θα αρκεί για τη διάγνωση του προβλήματος.