Θυμάστε όταν η Tesla υποσχέθηκε ένα ηλεκτρικό όχημα των 35.000 δολαρίων, αλλά το διέθεσε προς πώληση για μόλις πέντε λεπτά πριν το αποσύρει; Πιθανώς για να συνεχίσει την εργασία στο Cybertruck των 80.000 δολαρίων.
Λοιπόν, η Stellantis φαίνεται να έχει μια διαφορετική προσέγγιση στις παρουσιάσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Ναι, το Dodge Charger Daytona που κλέβει τα φώτα της δημοσιότητας και δεν νοιάζεται και τόσο για την αποδοτικότητα, θα κυκλοφορήσει σύντομα, αλλά πριν από αυτό, έχουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Έχουμε το Fiat 500e του 2024.
Με αρχική τιμή τα 34.095 δολάρια, τυχαίνει να είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα της Stellantis που πωλείται στη Βόρεια Αμερική. Και ενώ μπορεί να είναι νέο για εμάς, δεν είναι καινούργιο αυτοκίνητο καθαυτό.
Το ηλεκτρικό Cinquecento κατασκευάζεται και πωλείται στην Ευρώπη από το 2020, joten δεν χρειάζεται να ανησυχείτε πολύ για την αποφυγή των μοντέλων του πρώτου έτους 2024, όσον αφορά την αξιοπιστία ή οτιδήποτε άλλο. Άλλωστε, οι αγοραστές της Fiat δεν απασχολούνται συνήθως με τέτοια πράγματα, αλλά δεν έχει σημασία.
Τι νοιάζει όμως τους αγοραστές της Fiat; Στυλ, παιχνιδιάρικη διάθεση, ευελιξία για στριφογυρίσματα στην πόλη και εκείνο το «je ne sais quoi» (ναι, αυτή η φράση είναι στα Ιταλικά) που συνοδεύει την οδήγηση ενός ιταλικού αυτοκινήτου. Και σ’ αυτά τα μέτωπα, το ηλεκτρικό 500 τα καταφέρνει σε μεγάλο βαθμό.
Πού είναι ο φούρνος πίτσας;
Ας ξεκινήσουμε με το στυλ. Ξέρετε πώς μοιάζει ένα Fiat 500. Ξέρω πώς μοιάζει ένα Fiat 500. Όποιος γεννήθηκε μετά το 1957 ξέρει πώς μοιάζει ένα Fiat 500. Ακόμα και στην ηλεκτρική του μορφή, η αυτοκινητιστική καρικατούρα της Ιταλίας διατηρεί τις αναλογίες ενός αναποδογυρισμένου σφηνοπότηρου και την όψη σκυλάκι.
Οι ζάντες των 17 ιντσών είναι στάνταρ, ενώ οι κλασσικοί προβολείς σαν μάτια εντόμου έχουν πλέον βλέφαρα που κάνουν το αυτοκίνητο να φαίνεται διαρκώς αδιάφορο για κάτι. Οι ηλεκτρονικές εξωτερικές λαβές των θυρών (διάβασε: πατάς ένα κουμπί πίσω από τη λαβή) υπάρχουν ως εγκοπές που δεν προεξέχουν από το αμάξωμα, μειώνοντας την αεροδυναμική αντίσταση και μοιάζοντας λίγο με τις λαβές των θυρών μιας τουαλέτας αεροπλάνου.
Μέσα, ο πίνακας οργάνων, ο πίνακας των μετρητών και το τιμόνι δύο ακτίνων αποτελούν φόρο τιμής στο αρχικό 500 της δεκαετίας του 1950. Ωστόσο, σίγουρα δεν είναι από τη δεκαετία του 1950 η οθόνη αφής 10,25 ιντσών που εκτελεί το Uconnect 5 με ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto.
Αυτή η οθόνη και το λογισμικό που εκτελεί λειτουργούν καλά. Είναι γρήγορη, φωτεινή ακόμη και σε άμεσο ηλιακό φως και έχει ευκρινή εμφάνιση.
Αλλού, το εσωτερικό είναι σχετικά απλό και πρακτικό. Υπάρχουν πραγματικά, φυσικά, σκληρά κουμπιά που ελέγχουν το σύστημα HVAC, τι λέτε γι’ αυτό; Και η επιλογή ταχυτήτων γίνεται και μέσω κουμπιών – κάτι που συνήθως θεωρείται λάθος από μόνο του, αλλά το 500e δικαιολογείται επειδή αυτά τα κουμπιά είναι μεγάλα, ευδιάκριτα και δεν μπορούν να μπερδευτούν με τίποτα άλλο..
Προφανώς, μην περιμένετε πολύ χώρο μέσα σε αυτό το υπο-μικρό αυτοκίνητο, αλλά ως ένας μεσήλικος ενήλικος άνδρας μεσαίου αναστήματος, τα μπροστινά καθίσματα του 500e δεν ένιωθα καθόλου κλειστοφοβικά, όλα τα πράγματα εξετάζονται.
Υπάρχουν αρκετές γωνίες αποθήκευσης και κουτιά που αξιοποιούν στο έπακρο το χώρο και η έλλειψη τούνελ μετάδοσης κάνει τον χώρο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού πολύ ευάερο.
Το καθεστώς του ως οικονομικό αυτοκίνητο φαίνεται στα χειροκίνητα ρυθμιζόμενα καθίσματα και στα πλαστικά εσωτερικού χώρου που είναι σκληρά σχεδόν παντού. Αλλά το τιμόνι είναι τυλιγμένο σε ένα αρκετά ωραίο δερμάτινο υλικό και υπάρχουν αρκετά κρυμμένα μηνύματα διάσπαρτα για να το κάνουν να νιώθει λίγο πιο ξεχωριστό από την καμπίνα, ας πούμε, ενός Toyota Yaris.
Ο ασύρματος φορτιστής είναι χαραγμένος με αυτό που υποθέτω ότι είναι ο ορίζοντας του Τορίνο, τα καθίσματα λένε “Fiat” παντού και υπάρχει μια μικρή εικόνα του αρχικού 500 στο κάτω μέρος των λαβών των θυρών.
Αν η Fiat ήθελε πραγματικά να κάνει το μέρος να «Νιώθει σαν Ιταλία», το ντουλαπάκι θα λειτουργούσε και ως φούρνος πίτσας, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ότι αυτό θα ήταν καλό για την αυτονομία οδήγησης.
Σχετικά με την οδήγηση
Μιλώντας για οδήγηση, το Fiat 500e χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα που τροφοδοτεί τους εμπρός τροχούς, αποδίδοντας 117 ίππους και ροπή 162 lb-ft. Το αυτοκίνητο ζυγίζει 2.952 λίβρες (περισσότερες από 500 λίβρες λιγότερο από το βασικό Nissan Leaf) και φτάνει από την στάση στα 60 mph σε 8,5 δευτερόλεπτα. Η τελική του ταχύτητα είναι 94 mph.
Ωστόσο, οι αυτοκινητόδρομοι δεν είναι αυτό που έχει σχεδιαστεί να αριστεύει το 500e. Εκεί που λάμπει είναι σε στενές, αστικές περιοχές όπου η επιτάχυνση από στάση στα 30 mph είναι ένας πολύ πιο σημαντικός δείκτης (3,1 δευτερόλεπτα, για την ιστορία) και η στενή ακτίνα στροφής των 31,5 ποδών είναι στο πιο χρήσιμη.
Η έλλειψη μεγέθους και ο ζωηρός χαρακτήρας του σήμαιναν ότι μπορούσα να πετάξω, να γλιστρήσω και να χωρέσω σε χώρους που θα δίσταζα να καταλάβω με μεγαλύτερο όχημα.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι βρισκόμουν στη δεξιά λωρίδα σε μια διασταύρωση όπου έπρεπε να στρίψω αριστερά, αλλά στη συνέχεια αποφάσισα να κάνω αυτό το πράγμα όπου στρίβετε δεξιά και κάνετε αμέσως μια αναστροφή.
Σε ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο, αυτό μπορεί ή μπορεί να περιλαμβάνει έναν ογκώδη ελιγμό τριών σημείων, αλλά στο μικρό Fiat, απλά το σκέφτηκα, έκανα τον ελιγμό και κινούμουν ξανά προς τη σωστή κατεύθυνση, ξεπερνώντας με αυτοπεποίθηση τη θάλασσα των οδηγών Tahoe και X5 που δεν θα μπορούσαν ποτέ να κάνουν κάτι τέτοιο με τόση άμεση ευελιξία.
Η εξαιρετική ορατότητα προς τα έξω βοηθά επίσης, λόγω του ότι απλά δεν υπάρχει πολύ αυτοκίνητο για να κοιτάξεις πίσω. Γυρίζετε το κεφάλι σας για να ελέγξετε τον τυφλό σημείο έξω από τα μεγάλα παράθυρα και ο έξω κόσμος είναι εκεί ακριβώς, κάνοντας το 500e να νιώθει σαν ένα πολυτελές καροτσάκι γκολφ και τους δρόμους ένα μεγάλο γήπεδο.
Βγείτε στον παροιμιώδη διάδρομο και η διαδρομή δεν είναι αυτό που θα αποκαλούσα ήρεμη, αλλά ίσως αποδεκτά απασχολημένη δεδομένου του μικρού μεταξονίου. Ένα από τα ελάχιστα άλλα πραγματικά παράπονα που είχα με την οδηγική εμπειρία ήταν η έλλειψη οσφυϊκής υποστήριξης στο κάθισμα, καθώς μπορούσα να νιώθω τον κάτω κορμό μου να αρχίζει να διαμαρτύρεται ακόμα και μετά από μια διαδρομή μόλις μίας ώρας.
Εκτός από την αυξημένη ευελιξία, το τιμόνι και τα φρένα μοιάζουν κυρίως με αυτά ενός συνηθισμένου μικρού αυτοκινήτου. Πηγαίνει εκεί που το τοποθετείτε με λογική προθυμία και σταματάει όταν το θέλετε χωρίς να αισθάνεστε νευρικό ή στραβό λόγω της αναγεννητικής πέδησης.
Εκτός από τη λειτουργία Normal που μιμείται το αυτοκίνητο βενζίνης, μια ειδική λειτουργία οδήγησης Range είναι η μετωνυμία της Fiat για την οδήγηση με ένα πεντάλ, η οποία αυξάνει την αποδοτικότητα και λειτουργεί όπως αναμένεται. Μια λειτουργία με το ελαφρώς αστείο όνομα Sherpa περιορίζει το αυτοκίνητο στους 76 ίππους και τα 80 χλμ/ώρα ως ένα είδος λειτουργίας οδήγησης τελευταίας στιγμής, που λέει στο αυτοκίνητο να κάνει ό,τι μπορεί για να σας μεταφέρει σε σταθμό φόρτισης.
Εμβέλεια, φόρτιση και απόδοση
Η μπαταρία 42 kWh του 500e είναι καλή για αυτονομία 149 μιλίων ή, σύμφωνα με τη Fiat, 162 μίλια αν την κρατήσετε στην πόλη. Με μέγιστο ρυθμό φόρτισης 85 kW, ο αναγραφόμενος χρόνος φόρτισης από το μηδέν στο 80% είναι 35 λεπτά ή 31 μίλια που ανακτώνται κάθε πέντε λεπτά.
Η φόρτιση επιπέδου 2 στο σπίτι φέρεται να φέρνει την μπαταρία από άδεια στο 100% σε έξι ώρες. Κάθε νέο 500e διατίθεται με την επιλογή του αγοραστή είτε για μια μονάδα τοίχου επιπέδου 2 είτε για πιστώσεις δημόσιας φόρτισης 600 $.
Με αυτονομία 149 μιλίων, ταιριάζει ακριβώς με το βασικό Nissan Leaf, ενώ ξεπερνά άνετα τα 114 μίλια του Mini Cooper SE. Εν τω μεταξύ, ο αναγραφόμενος χρόνος γρήγορης φόρτισης είναι περίπου σύμφωνος με αυτόν των δύο ανταγωνιστών.
Με αρχική τιμή 34.095 $ για αυτή τη βασική έκδοση Red (ανεβαίνει στα 37.595 $ εάν θέλετε μία με υποβοηθούμενη οδήγηση επιπέδου 2, ήχο JBL ή βαφή Rose Gold), το 500e είναι αντικειμενικά μια προσιτή επιλογή στο πλαίσιο των νέων ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά δεν θα το έλεγα εκπληκτική αξία.
Το Mini Cooper SE των 31.895 $ μπορεί να έχει σημαντικά λιγότερη εμβέλεια, αλλά είναι πιο ευρύχωρο, πιο γρήγορο και (χωρίς ασέβεια προς το Auburn Hills όταν το λέω αυτό) κληρονομεί τεχνολογία από την BMW παρά, ξέρετε, Dodge.
Ωστόσο, η πιο ισχυρή διάψευση για το 500e ως πρόταση αξίας θα ήταν πιθανώς το Volvo EX30. Για μόλις 36.245 $ για αρχή, είναι ένα ολοκληρωμένο τετράθυρο, πενταθέσιο crossover με 268 ίππους, 275 μίλια εμβέλεια και σήματα Volvo και στις δύο άκρες.
Το Fiat 500e του 2024 είναι ένα απολαυστικό σφηνάκι εσπρέσο ενός αυτοκινήτου – σχεδόν τόσο μικρό και εξίσου απολαυστικό. Πιστέψτε το ή όχι, το e στο 500e σημαίνει πραγματικά εσπρέσο. [Σημείωση εκδότη: Όχι, δεν ισχύει.]
Ωστόσο, είναι ένας από εκείνους τους ελαφρώς μπουρζουάδες, ελαφρώς υπερτιμημένους αρωματικούς καφέδες που παίρνετε από ένα καφενείο που το Google Maps περιγράφει ως “ζεστό & άνετο” και χρησιμοποιεί υγρό χέρια Aesop στην τουαλέτα του με κωδικό πρόσβασης.
Επομένως, η αγορά ενός 500e είναι αυτό που αποκαλούμε σε αυτήν την επιχείρηση μια “δημιουργική απόφαση”. Η επίσκεψη με ένα είναι τόσο δήλωση προσωπικότητας όσο θα ήταν η επίσκεψη με ένα GMC Hummer EV.
Εάν σας αρέσει η εμφάνισή του και ζείτε σε ένα περιβάλλον όπου η μικρότητά του είναι πλεονέκτημα παρά μειονέκτημα, τότε αυτό μπορεί να είναι απλά το κομψό, μικρό αυτοκίνητο πόλης που ψάχνετε.