Ομοιογενές, καλαίσθητο, ευκολοδήγητο, προβλέψιμο, με οδική συμπεριφορά και τιμόνι για αντιγραφή και άριστα φρένα, το 306 ήρθε για να φρεσκάρει την γκάμα της Peugeot, αντικαθιστώντας επι της ουσίας το τίμιο, αλλά γερασμένο και άχρωμο 309 και ορισμένες εκδόσεις του 205.
Θέλοντας η Γαλλική φίρμα να παρουσιάσει ένα αυτοκίνητο μεγαλύτερο σε όγκο και σε χώρους απο το θρυλικό πουλέν της το 205, αλλά δίχως να κάνει συμβιβασμόυς στα συστατικά επιτυχίας της που την είχαν ανεβάσει αρκετά ψηλά στο ανήσυχο σπορτίβικο Ευρωπαικό κοινό της, παρουσίασε το 1993 το 306! Ένα οικογενειακό 205 λοιπόν το φρέσκο 306, μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο, το οποίο διατηρώντας την σχεδιαστική εμφάνιση που ακολουθούσαν όλα τα μοντέλα της γαλλικής φίρμας (οβάλ επιφάνειες, στρογγυλεμένες γωνίες, μεγάλα φωτιστικά σώματα), διεκδικούσε χωρίς τύψεις τα ηνία απο τον βασιλιά της χάτσμπακ κατηγορίας VW Golf, αλλά και άλλων μνηστήρων της εποχής.
Μέχρι το τέλος της παραγωγής του το 2002, σε πολλές περιπτώσεις το κατάφερε, μιας και παράχθηκε σε πάρα πολλές εκδόσεις κινητήρων και εξοπλισμού. Το “σκαρί” σε όλες τις εκδόσεις όπως και τα οδικά του χαρακτηριστικά, παρέμειναν αναλοίωτα. Αυτό το κατάφερε χάριν του χαμηλού κέντρου βάρους και των μικρών κλίσεων στις στροφές.
Αυτά κληροδοτήθηκαν απο την προγενέστερη κατά 2 χρόνια Citroen ZX του ομίλου PSA, χρησιμοποιώντας βασικά το ίδιο πάτωμα, μαζί με τα χαρακτηριστικά παθητικής τετραδιεύθυνσης του πίσω άξονα. Έτσι το είδαμε σε έκδοση σεντάν, σε επαγελματικό, σε κάμπριο (με την υπογραφή του στιλίστα Pinifarina), αλλά ακόμα και σε στέισον βάγκον (306 Break), καλύπτοντας όλα τα γούστα και τις ανάγκες της αγοράς!
Κινητήρες
Ο βασικός κινητήρας που εξόπλιζε το μοντέλο, ήταν ο τραχύς αλλά αξιόπιστος 8βάλβιδος TU των 1.360 κ.εκ των 75 ίππων, γνώριμος ήδη απο τα 205 colorline, 405 και 309, με τον έταιρο μεγαλύτερο σε κυβισμό TU των 1.587 κ.εκ και 95 ίππων, να συμπληρώνει την βασική γκάμα, προσφέροντας ισορροπημένη απόδοση και οικονομία. Υπήρξε και η έκδοση με τον μικρό TU των 1.100 κ.εκ των 60 ίππων, που όμως δεν ευδοκίμησε αγοραστικά. Για τους περισσότερο ανήσυχους οδηγούς, η εταιρεία ετοίμασε δύο δίλιτρους κινητήρες με τον κωδικό XU (1.998 κ.εκ), 8 και 16 βαλβίδων, που “φορούσαν” αντίστοιχα οι σπέσιαλ hot hatch εκδόσεις των XSi (με135 ίππους) S16 και μετέπειτα GTI-6. Εκτός από την απόκτηση ενός κοντύτερου κιβωτίου 6 σχέσεων σε σχέση με το 5τάχυτο του S16, το GTI-6, είχε περισσότερη ισχύ, χάρη στον επανασχεδιασμένο κινητήρα XU10J4RS 167 ίππων που αντικατέστησε τον XU10J4 ACAV των 155 ίππων του S16.
Ο κινητήρας GTI-6 επίσης, είχε πιο ελαστική απόδοση ισχύος, με μεγαλύτερη ροπή στη μεσαία περιοχή, από αυτή του S16. Ο ίδιος κινητήρας στο αγωνιστικό Peugeot 306 Maxi του Group A έφτανε τους 290 ίππους! Υπήρξε και μια 500 μονάδων περιορισμένη “σπαρτιάτικη” έκδοση στη Βρεταννία, με λιγότερο βασικό εξοπλισμό, ελαφρύτερη κατά 65 κιλά απο το GTI-6 με τον κωδικό 306 Rallye, με τα ίδια μηχανικά μέρη και απόδοση, σε χρώματα μαύρο, κόκκινο και άσπρο! Την γκάμα των κινητήρων, συμπλήρωσαν τρείς ατμοσφαιρικοί ντήζελ, 1.769 κ.εκ, 1.868 κ.εκ, 1,905 κ.εκ και ένας τουρμποντήζελ 1.900 κέκ, που το 1999 αντικαταστάθηκε από έναν δίλιτρο HDi με άμεσο ψεκασμό τεχνολογίας common rail.
Εκδόσεις- Εσωτερικό
Τα επίπεδα εξοπλισμού ήταν XN, XL, XR, XT και XS. Το XN ήταν το πιο βασικό και το XT το υψηλότερο επίπεδο. Το XT ήταν διαθέσιμο μόνο σε 5θυρο, με τα XR, XN και XL διαθέσιμα και σε 3θυρα. Τα D-Turbo και XSi ήταν διαθέσιμα τόσο σε 3 όσο και σε 5-θυρο, το XS και S16 μόνο σε 3-θυρο. Αντίστοιχα στις εκδόσεις σεντάν, τα επίπεδα εξοπλισμού διακρίνονταν με τα λογότυπα SN, SL, SR και ST.
H ποιότητα στην καμπίνα, τόσο όσον αφορούσε τα υλικά όσο και τη συναρμογή ήταν σημαντικά αναβαθμισμένη σε σχέση με ό,τι ξέραμε από τα 205, 309 και 405. Προς τα τέλη του 19 99 έγινε η τελευταία αναβάθμιση του 306. Με νέο ύφος σχεδιαστικά και όλες τις εκδόσεις να πλησιάζουν οπτικά το S16, το τελευταίο 306, προσέφερε πιο άνετο εσωτερικό, καλύτερο φινίρισμα και πλουσιότερο εξοπλισμό με στάνταρ για όλα τα μοντέλα πλέον τέσσερις αερόσακους και φώτα ομίχλης.
Οδηγικά
Κοφτερό άμεσο τιμόνι με “ενσυναίσθηση” του δρόμου, υποδειγματικό στρίψιμο απο πλαίσιο, ανάρτηση και παθητική τετραδιεύθυνση, άνετο και ευχάριστο στο ταξίδι, με φρένα “άγκυρες”, το 306 είχε συμπυκνώσει όλο το “μαγικό φίλτρο των δρυίδων” της Peugeot σε ένα αυτοκίνητο. Το Ιούνιο του 2001, έπεσε η αυλαία για το 3/5υρο χάτσμπακ της Γαλλικής εταιρείας, που είχε επίσης κερδίσει σημαντικές διακρίσεις και στον τομέα της ασφάλειας, έχοντας πουλήσει κοντά στους 2,9 εκατομμύρια λέοντες! Αντικαταστάθηκε το 2001 απο το νέο 307.