Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να αποζημιώνουν τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης εξ αιτίας της διολίσθησης της αξίας των μεταχειρισμένων EV, καθώς οι μειώσεις τιμών της Tesla πλήττουν έναν κλάδο που εάν πουλήσει λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κληθεί να πληρώσει βαριά πρόστιμα τα οποία σχετίζονται με τις εκπομπές των ρύπων.
Η Ayvens, η μεγαλύτερη multibrand εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης, έχει ήδη λάβει επιταγές τις τελευταίες εβδομάδες για να αντισταθμίσει την πτώση των τιμών.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων EV έπεσαν κατακόρυφα πέρυσι, καθώς η υποχώρηση της ζήτησης για νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώθησε την Tesla να μειώσει τις τιμές, αναγκάζοντας και άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμά της. Οι κινήσεις αυτές έχουν αντίκτυπο σε εταιρείες κολοσσούς του leasing, όπως οι Societe Generale Ayvens και BNP Paribas Arval, οι οποίες λειτουργούν ως μεσάζοντες στην αγορά εταιρικών αυτοκινήτων που αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των πωλήσεων στην Ευρώπη.
Κατά κανόνα, οι συμφωνίες χρηματοδοτικής μίσθωσης βασίζονται στην εκτιμώμενη αξία του μεταχειρισμένου οχήματος κατά τη λήξη της σύμβασης, με πληρωμές που αποσκοπούν στην κάλυψη των αποσβέσεων. Εάν η αξία πέσει περισσότερο από το αναμενόμενο, όπως συνέβη πρόσφατα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι εταιρείες leasing χάνουν χρήματα από τα εν λόγω οχήματα.
Αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων διαθέτουν τις δικές τους εταιρείες leasing, όπως η Volkswagen Financial Services, η Stellantis και η Leasys της Credit Agricole ή η Mercedes-Benz Mobility. Η Ayvens, η οποία δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της ALD Automotive και της LeasePlan το 2022, έχει περισσότερα από μισό εκατομμύριο EVs στον στόλο της. Η εταιρεία βρίσκεται σε συνομιλίες με κατασκευαστές αυτοκινήτων για την κάλυψη του κινδύνου απόσβεσης – όπως συμφωνίες για την επαναμίσθωση καλά συντηρημένων αυτοκινήτων για δεύτερη ή τρίτη φορά.
Με τη βοήθεια γενναιόδωρων επιδοτήσεων και φορολογικών ελαφρύνσεων, τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ευρώπη, με τις Volkswagen, Stellantis και BMW να ηγούνται μιας αγοράς με σχεδόν 13 εκατομμύρια παραδόσεις πέρυσι. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν τότε σχεδόν το 16% των πωλήσεων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να συμμορφωθούν με τα αυστηρότερα επίπεδα εκπομπών του στόλου τους, διαφορετικά θα πληρώσουν πρόστιμα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το επιτρεπόμενο επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθεί το επόμενο έτος με την Volkswagen να απέχει ακόμη αρκετά από τα στόχο, σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας ερευνών αγοράς Jato. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων πρέπει να αποτελούν το 22% των συνολικών πωλήσεων φέτος και να αυξηθούν στο 28% το μεθεπόμενο έτος.
Αλλά χωρίς σταθερή τιμολόγηση στην αγορά των μεταχειρισμένων EV, ο στόχος της Ευρώπης για σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035 δείχνει να απομακρύνεται. Για να αναπληρώσουν την πτώση της αξίας των μεταχειρισμένων, τα ποσοστά χρηματοδοτικής μίσθωσης των EV άρχισαν να αυξάνονται και να ξεπερνούν εκείνα των αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου CAR που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία.
Αλλά σημαντικοί εταιρικοί πελάτες έχουν αρχίσει να αποσύρονται. Η SAP δήλωσε πρόσφατα ότι θα σταματήσει να προσφέρει αυτοκίνητα της Tesla στους υπαλλήλους της επειδή οι διακυμάνσεις των τιμών περιπλέκουν τον προγραμματισμό και τη διαχείριση κινδύνων. Η κίνηση αυτή αύξησε την πίεση μετά την απόφαση της Hertz τον Ιανουάριο να ξεφορτωθεί 20.000 EV από το στόλο της. Η μεγαλύτερη εταιρεία ενοικίασης οχημάτων στην Ευρώπη, η Sixt, δήλωσε επίσης τον Δεκέμβριο ότι θα εγκαταλείψει τα Tesla.
Πηγή: AUTOMOTIVE NEWS