Οι περισσότεροι το γνωρίζουν σαν ένα μαύρο κουτί. Στην πραγματικότητα, το EDR είναι κάτι περισσότερο και κάτι λιγότερο, από τα aftermarket μαύρα κουτιά που προμηθεύονται οι ασφαλιστικές εταιρείες, σε περίπτωση συγκεκριμένης συνδρομής. Το EDR δεν μπορεί να εγκατασταθεί ή να απεγκατασταθεί, να ενεργοποιηθεί ή να απενεργοποιηθεί. Είναι μια τεχνολογία ενσωματωμένη στο αυτοκίνητο από τη σχεδίασή του και η λειτουργία της οποίας είναι ανεξάρτητη από οποιαδήποτε εξωτερική επέμβαση.
Από πότε θα είναι υποχρεωτικό;
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι, ότι από τις 7 Ιουλίου όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με EDR (η υποχρέωση ξεκίνησε ήδη πριν από δύο χρόνια για όλες τις νέες πιστοποιήσεις, δηλαδή για τα νέα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά από τους κατασκευαστές).
Η υποχρέωση, όπως συμβαίνει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν σημαίνει ότι μια συγκεκριμένη τεχνολογία δεν μπορεί να υιοθετηθεί ακόμη και πριν από τον κανόνα. Επίσημα στοιχεία δεν είναι διαθέσιμα, αλλά εδώ και αρκετό καιρό, η πλειονότητα των αυτοκινήτων που πωλούνται έχουν EDR χωρίς οι πωλητές και οι αγοραστές να το γνωρίζουν πάντα ή καθόλου.
Αυτοκίνητα που θα πωλούνται έως τις 7 Ιουλίου και δεν το διαθέτουν, σε καμία περίπτωση, δεν θα έχουν καμία υποχρέωση EDR. Όπως θα δούμε, είναι μια τεχνολογία ενσωματωμένη στο αυτοκίνητο και στενά συνδεδεμένη με τις συσκευές ασφαλείας που υπάρχουν σε αυτό. Και, επομένως, δεν μπορεί να εγκατασταθεί μετά την παραγωγή.
Αποθηκεύει δεδομένα μόνο σε ατύχημα
Τι είναι όμως ακριβώς το EDR; Ο κανονισμός το ορίζει ως «ένα σύστημα που καταγράφει και αποθηκεύει αυτόματα παραμέτρους και πληροφορίες που σχετίζονται με ατυχήματα αμέσως πριν (5 δευτερόλεπτα), κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά τη σύγκρουση (300 χιλιοστά του δευτερολέπτου). Το σύστημα, επομένως, δεν αποθηκεύει τα δεδομένα της κανονικής οδήγησης, δεν εγγράφει ταινίες ή ήχους, είναι αυτόματο, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να απενεργοποιηθεί από τον οδηγό και τα δεδομένα που αποθηκεύονται όταν συμβεί ένα ατύχημα, βρίσκονται πάντα μόνο στο το σύστημα, δηλαδή δεν μεταδίδονται –γιατί πραγματικά δεν μπορούν να μεταδοθούν προς τα έξω.»
Στην πραγματικότητα, το EDR δεν έχει σύνδεση δορυφόρου, wifi ή bluetooth. Και επομένως, μη έχοντας γεωγραφικές συντεταγμένες, δεν γνωρίζει καν πού βρίσκεται και επομένως, πού συνέβη το ατύχημα.
Στόχος βελτίωση της οδικής ασφάλειας
Σύμφωνα με το πνεύμα του κανόνα, τα καταγεγραμμένα δεδομένα, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συγκεντρωτική μορφή από τα κράτη της Ένωσης, μόνο «για τη διεξαγωγή αναλύσεων οδικής ασφάλειας και την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των ειδικών μέτρων που λαμβάνονται χωρίς να επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη ενός συγκεκριμένου οχήματος να εντοπιστούν», άρα να μην αποδοθεί ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος, όπως θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς. Ωστόσο, ο ίδιος κανονισμός παραδέχεται ότι «τα δεδομένα, μπορούν να διατίθενται στις εθνικές αρχές, μέσω τυποποιημένης διεπαφής, σύμφωνα με την εθνική ή την ενωσιακή νομοθεσία, μόνο για σκοπούς έρευνας και ανάλυσης σε σχέση με το ατύχημα».
Απόρρητο: η ανωνυμία είναι εγγυημένη
Σε κάθε περίπτωση, τα δεδομένα που αποθηκεύονται στη συσκευή είναι ανώνυμα. Στην πράξη, το EDR δεν πρέπει να περιέχει πληροφορίες που επιτρέπουν την αναγνώριση του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος και του ίδιου του οχήματος. Στην πραγματικότητα, το σύστημα δεν «γνωρίζει» το Vis (ενότητα ένδειξης οχήματος), δηλαδή τα τελευταία ψηφία του Vin (αριθμός αναγνώρισης οχήματος), τον 17ψήφιο κωδικό που συνήθως ονομάζουμε αριθμό πλαισίου.
Ωστόσο, πρέπει να επιτρέπει την ακριβή αναγνώριση του τύπου, της παραλλαγής και της έκδοσης του οχήματος και των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και πρόληψης ατυχημάτων, που παρέχονται με το όχημα στο οποίο υπάρχει το EDR. Αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι η συσκευή εγγραφής δεδομένων συμβάντος, εκτός από την καταγραφή ορισμένων δυναμικών πληροφοριών από την περίοδο που προηγείται αμέσως μετά τη σύγκρουση (ταχύτητα, πέδηση, περιστροφή και κλίση του οχήματος στο δρόμο), καταγράφει επίσης την κατάσταση και τη σειρά ενεργοποίησης όλων των συστημάτων ασφαλείας του οχήματος, από τις ζώνες ασφαλείας μέχρι τα φρένα, από το εποχούμενο eCall έως το Adas που υπάρχει στο όχημα.