Είτε γνωρίζετε πολλά για τα αυτοκίνητα είτε τίποτα για αυτά, δεν είναι ποτέ διασκεδαστικό να βλέπετε αναμμένη τη λυχνία ελέγχου του κινητήρα, γνωστή και ως ενδεικτική λυχνία δυσλειτουργίας (MIL). Αυτό συμβαίνει γιατί το αυτοκίνητό σας, προσπαθεί να σας πει ότι έχει εντοπίσει κάτι ασυνήθιστο.
Συνήθως δεν είναι ποτέ καλό και δημιουργεί άγχος στον οδηγό. Αυτό το φωτεινό πορτοκαλί σύμβολο μιας σιλουέτας κινητήρα στο ταμπλό σας, μπορεί να τραβήξει την προσοχή σας φευγαλέα, αλλά θα πρέπει να γίνετε κάπως υποψιασμένοι, γνωρίζοντας ότι είναι εκεί μόνο για να προειδοποιήσει, πριν τα πράγματα γίνουν πολύ χειρότερα.
Τι είναι το φως ελέγχου κινητήρα;
Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι χτισμένα πάνω σε μια ηλεκτρική αρχιτεκτονική, που ονομάζεται δίαυλος δικτύου ελεγχόμενης περιοχής, ή για συντομία CAN bus. Ο δίαυλος CAN του αυτοκινήτου, μεταφέρει μια ψηφιακή ροή μηδενικών και μονάδων υψηλής συχνότητας, που κωδικοποιεί την έξοδο κάθε αισθητήρα από κάθε μέρος του αυτοκινήτου, με κάθε μήνυμα ενεργοποίησης από την μονάδα ελέγχου του κινητήρα (ECU) και άλλες μονάδες ελέγχου του αμαξώματος διάσπαρτες στο πλαίσιο.
Το «λεωφορείο» CAN, είναι το διαδίκτυο του αυτοκινήτου σας και είναι η ραχοκοκαλιά επικοινωνίας κάθε ηλεκτρικού και μηχανικού εξαρτήματος του αυτοκινήτου. Ακόμη και πριν το CAN bus γίνει κοινός τόπος με το On board Diagnostics (OBD), οι κατασκευαστές ενσωμάτωσαν ενσύρματα κυκλώματα παρακολούθησης για βασικά συστήματα, για να αποτρέψουν πιθανώς δαπανηρές επισκευές με εγγύηση.
Είναι η ECU που σηματοδοτεί το σύμβολο MIL να ανάψει στο ταμπλό σας και να σας προειδοποιήσει για ένα επικείμενο πρόβλημα, γι’ αυτό δώστε προσοχή στο φως ελέγχου κινητήρα!
Λόγοι για τους οποίους ανάβει η λυχνία ελέγχου κινητήρα
Κάθε φορά που ανάβει το σύμβολο MIL στο ταμπλό σας, ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου σας, προσπαθεί να σας πει ότι κάτι είναι εκτός κανονικού εύρους. Θα μπορούσε να είναι κάτι απλό, όπως ένα φθαρμένο εξάρτημα που χρειάζεται αντικατάσταση, ή κάτι λιγότερο καλό, όπως ο κινητήρας σας στα πρόθυρα υπερθέρμανσης.
Όταν το MIL συνοδεύεται από άλλα ασυνήθιστα χαρακτηριστικά, όπως περίεργους θορύβους ή μυρωδιές, θα πρέπει να λάβετε υπόψη το φως και να τραβήξετε σε ένα ασφαλές μέρος. Υπάρχουν κυριολεκτικά εκατοντάδες διαγνωστικοί κωδικοί προβλημάτων, που μπορούν να ενεργοποιήσουν ένα σύμβολο MIL στον πίνακα οργάνων, αλλά οι πιο συνηθισμένοι και σοβαροί, είναι για εξοπλισμό που σχετίζεται με εκπομπές, όπως ένας κατεστραμμένος καταλυτικός μετατροπέας, ή ένας τεμπέλης/εκτός λειτουργίας αισθητήρας οξυγόνου.
Η απαιτούμενη εγγύηση εκπομπών είναι η μεγαλύτερη, η πιο δαπανηρή και η πιο ολοκληρωμένη εγγύηση που παρέχεται από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου σας, επομένως δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός, ότι το μεγαλύτερο μέρος των MIL περιλαμβάνει το σύστημα εκπομπών και τα εφαπτομενικά εξαρτήματά του.
Βλάβη καταλυτικού μετατροπέα
Μία από τις πιο σοβαρές αιτίες για το άναμμα του συμβόλου MIL του ταμπλό, είναι ένα πρόβλημα με τον καταλύτη. Αυτές οι συσκευές είναι υπεύθυνες για τον καθαρισμό των εκπομπών και όταν η απόδοσή τους αρχίζει να πέφτει, ανάβει το σύμβολο MIL. Η φθορά του καταλυτικού μετατροπέα δεν είναι η μόνη αιτία για ένα MIL, αλλά είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους δαπανηρούς λόγους.
Με την πάροδο του χρόνου, ένας καταλυτικός μετατροπέας γίνεται λιγότερο αποτελεσματικός λόγω μόλυνσης, υπερθέρμανσης, εξάντλησης του καταλύτη και θερμικού κύκλου. Όταν οι αισθητήρες οξυγόνου που παρακολουθούν την έξοδο του μετατροπέα, ανιχνεύσουν κακή απόδοση, να είστε έτοιμοι να τον αντικαταστήσετε.
Βλάβη αισθητήρα οξυγόνου
Ένας άλλος πολύ συνηθισμένος λόγος για τον οποίο το σύμβολο MIL φωτίζει το ταμπλό σας, είναι λόγω βλάβης του αισθητήρα οξυγόνου. Οι κατασκευαστές καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για την παρακολούθηση της απόδοσης του καταλύτη. Κάθε καταλυτικός μετατροπέας στο αυτοκίνητό σας έχει δύο αισθητήρες O2, έναν πριν και έναν μετά από αυτόν.
Η ύπαρξη δύο αισθητήρων σε αυτή τη διάταξη, επιτρέπει στον υπολογιστή να παρακολουθεί συνεχώς πόσο καλά λειτουργεί ένας καταλυτικός μετατροπέας (την απόδοσή του). Όταν η τάση από έναν αισθητήρα αργεί να αλλάξει, δεν παρουσιάζει καμία αλλαγή ή δεν είναι σύμφωνη με τον άλλο αισθητήρα O2 με τον οποίο έχει αντιστοιχιστεί, θα οριστεί ένας κωδικός βλάβης διαγνωστικού ελέγχου.
Τύποι εργαλείων σάρωσης
Ένα εργαλείο σάρωσης, είναι ένας απλός διαγνωστικός υπολογιστής, που συνδέεται στο αυτοκίνητο σας, μέσω μιας θύρας διάγνωσης. Ονομάζεται OBD-1 (για ενσωματωμένο διαγνωστικό, έκδοση 1) και αυτό επιτρέπει σε τεχνικούς της αντιπροσωπείας και σε τοπικά συνεργεία, να κοιτάξουν μέσα σε έναν κινητήρα για να βρουν προβληματικές περιοχές, με αλφαριθμητικούς κωδικούς κλειδωμένους σε συγκεκριμένα εξαρτήματα ή συμπεριφορές. Επιπλέον, ένας κινητήρας θα μπορούσε να παρακολουθείται ενώ λειτουργεί για να βοηθήσει τους μηχανικούς να παρατηρούν και να καταγράφουν ύποπτες συμπεριφορές, ενώ το αυτοκίνητο ειναι εν κινήσει.
Η τεχνολογία έφερε στη συνέχεια το OBD-2, έναν ταχύτερο δίαυλο δεδομένων, με μια πιο ολοκληρωμένη διαγνωστική αρχιτεκτονική, που παραμένει το πρότυπο σήμερα. Η θύρα OBD, βρίσκεται πάντα στην περιοχή των ποδιών του οδηγού, κάτω από το ταμπλό και κοντά στην κολόνα του τιμονιού. Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε είτε σαρωτή τύπου OBD-1 είτε OBD-2, ανάλογα με το έτος μοντέλου του αυτοκινήτου σας (προ του 1996 είναι OBD-1, 1996 και αργότερα OBD-2).
Τι πρέπει να κάνετε αν παραμένει αναμμένο;
Η συνήθης πρακτική παλαιότερα, ήταν να κόψεις το καλώδιο για το σύμβολο στο ταμπλό, κλείνοντας έτσι το MIL. Μην το κάνετε αυτό! Αποκτήστε ένα εργαλείο σάρωσης για το αυτοκίνητό σας, συνδέστε το και διαβάστε τους αποθηκευμένους κωδικούς. Μόλις οπλιστείτε με μια λίστα αποθηκευμένων κωδικών (συχνά υπάρχουν περισσότεροι από ένας), μπορείτε να διερευνήσετε ποια είναι η σημασία τους. Ευτυχώς, οι κωδικοί διαγνωστικών προβλημάτων είναι οι ίδιοι για κάθε μάρκα και μοντέλο!
Μπορώ να οδηγήσω με αναμμένο φως ελέγχου κινητήρα;
Όταν το σύμβολο MIL ανάψει το ταμπλό σας, η άμεση αντίδρασή σας θα είναι πιθανώς να ρίξετε μια ματιά. Εάν ακούσετε, μυρίσετε ή δείτε οτιδήποτε ασυνήθιστο σε σχέση με την εμφάνιση του φωτός ελέγχου κινητήρα, είναι καλή ιδέα να βρείτε ένα ασφαλές μέρος για να παρκάρετε. Εάν έχετε ήδη κάποια ιδέα με τι σχετίζεται το MIL και η θερμοκρασία του νερού και η πίεση του λαδιού είναι όλα σε ένα κανονικό εύρος, μάλλον είστε εντάξει για να φτάσετε στον προορισμό σας πριν το ελέγξετε.
Εάν δεν μπορείτε να δείτε αυτούς τους τρεις μετρητές, ή δεν τους έχετε, μην ρισκάρετε. Το ατομικό σας επίπεδο μηχανικής εμπειρίας, θα πρέπει να είναι ο οδηγός σας, αλλά εάν υπάρχει κάποιο εμφανές σημάδι προβλήματος, βγείτε από το δρόμο και καλέστε την οδική βοήθεια.
Πώς μπορώ να διορθώσω το φως ελέγχου κινητήρα;
Δεν αναγράφονται όλοι οι κωδικοί DTC αμέσως. Μερικά από αυτά μπορεί να είναι διακοπτόμενα φεύγουν και επιστρέφουν ξανά τυχαία, ενώ άλλα παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι κωδικοί DTC, χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: βλάβες και αποθηκευμένους κωδικούς.
Η μεγάλη διαφορά είναι ότι τα σφάλματα είναι συνεχείς προειδοποιήσεις, ενώ οι αποθηκευμένοι κωδικοί είναι στιγμιαίες και μπορεί να μην εμφανίζονται πλέον. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τέσσερις συγκεκριμένοι τύποι κωδικών προθέματα: “P” για το σύστημα μετάδοσης κίνησης, “C” για το πλαίσιο, “B” για το αμάξωμα και “U” για τους ενσωματωμένους υπολογιστές και τις λειτουργίες ενσωμάτωσης. Οι κωδικοί μπορούν να διαγραφούν με ένα εργαλείο σάρωσης και αυτό θα διαγράψει το MIL, αλλά εάν υπάρχει σοβαρό συνεχές σφάλμα, θα ανάψει ξανά το φως μόλις αρχίσετε να οδηγείτε ξανά. Οι αποθηκευμένοι κωδικοί θα παραμείνουν καθαροί, μέχρι να εμφανιστούν ξανά.
Τελικά, θα χρειαστεί να αντιμετωπίσετε την αιτία του κώδικα, πραγματοποιώντας μια επισκευή με κατάλληλα εξαρτήματα, όπως ένας νέος αισθητήρας O2, καταλυτικός μετατροπέας ή μπεκ ψεκασμού καυσίμου, για να ελαχιστοποιήσετε μερικές μόνο από τις πιθανότητες. Ένας γνωστός κωδικός DTC «καλοήθους» φύσης, μπορεί να αγνοηθεί για κάποιο χρονικό διάστημα, όπως για παράδειγμα, ο κωδικός DTC του αισθητήρα χειρόφρενου, όπως και άλλοι σχετικά επουσιώδεις!