Τα SUV είναι πλέον ο κυρίαρχος τύπος αμαξώματος σε όλη την Ευρώπη. Τα αποτελέσματα του 2023 αποκαλύπτουν ότι οι συνδυασμένες πωλήσεις μοντέλων όπως το Tesla Model Y και το Volkswagen T-Roc αντιπροσωπεύουν για πρώτη φορά πάνω από το ήμισυ του συνόλου πωλήσεων στην περιοχή.
Και ενώ η αύξηση των πωλήσεων των SUV έφτασε το 19% την περασμένη χρονιά, η αντίστοιχη της αγοράς δεν ξεπέρασε το 14%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce.
Το Model Y, το premium SUV μοντέλο της Tesla, ήταν το Νο.1 σε πωλήσεις στην Ευρώπη συνολικά.
Πτώση των μικρών και συμπαγών αυτοκινήτων
Τα SUV κατάφεραν να επισκιάσουν στην Ευρώπη τα παραδοσιακά αμαξώματα hatchback και wagon.
Η κατηγορία των μικρών SUV ήταν η μεγαλύτερη στην Ευρώπη πέρυσι με σχεδόν 2,2 εκατομμύρια πωλήσεις, ακολουθούμενη από τα compact SUV με περισσότερα από 1,9 εκατομμύρια, ενώ τη μεγαλύτερη αύξηση (31%) πέτυχαν τα premium SUV. Σε αυτή την κατηγορία, τη μεγαλύτερη συμβολή είχαν το Model Y (αύξηση 85% ήτοι 254.822 μονάδες) και η Mercedes-Benz GLC (+32% με 91.259 μονάδες).
Στην πολύ ισχυρή κατηγορία των premium compact SUV, πρώτο σε πωλήσεις ήταν το Volvo XC40 και δεύτερη η BMW X1.
Τόσο η μεσαία όσο και η κατηγορία των compact premium SUV ξεπέρασαν σε πωλήσεις την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, γεγονός που δείχνει μία μετατόπιση της ευρωπαϊκής αγοράς προς τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα.
Η στροφή προς τα SUV στην Ευρώπη προκαλεί αντιδράσεις μεταξύ των ακτιβιστών, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τα μεγαλύτερα μοντέλα SUV οδηγούν σε αυξημένη ρύπανση και κυκλοφοριακά προβλήματα, ιδίως στις πόλεις
Η επιρροή των EV
Η στροφή στα SUV, ωστόσο, συνοδεύεται από αυξημένη δημοτικότητα των εκδόσεων με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, ιδίως στις μεσαίες κατηγορίες, όπου η διείσδυση των EV πλησιάζει το 50%.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία (BEV) αντιπροσώπευαν το 48% του συνόλου των πωλήσεων των premium μεσαίων SUV, με το Model Y στην κορυφή, ενώ η αντίστοιχη επίδοση στις πωλήσεις των μεσαίων SUV μαζικής αγοράς ανήλθε στο 47%, με επικεφαλής το αμιγώς ηλεκτρικό Volkswagen ID.4.
Τα EV είχαν την μεγαλύτερη διείσδυση στην κατηγορία των πολυτελών sedan, αποσπώντας μερίδιο 58%, κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης επιτυχίας της Porsche Taycan.
Τα premium compact EV ξεπέρασαν το ποσοστό που κατέλαβε το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη επί του συνόλου των πωλήσεων – 23% έναντι 16% – σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce.
Συνολικά, ηλεκτρικά μοντέλα κατέλαβαν την πρώτη θέση των πωλήσεων σε τέσσερις κατηγορίες, έναντι τριών το προηγούμενο έτος. Μαζί με το Model Y ως νικητής στο σύνολο της κατηγορίας SUV ήταν το ID.4 (μεσαίο SUV), η Taycan (πολυτελές sedan) και το Tesla Model 3 (μεσαίο premium).
Περιθώρια βελτίωσης
Ωστόσο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν χαμηλές σε κατηγορίες με υψηλές πωλήσεις – ιδίως στις δύο μεγαλύτερες – στις οποίες περιλαμβάνονται οχήματα χαμηλότερου κόστους.
Η διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων στην κορυφαία σε πωλήσεις κατηγορία των μικρών SUV ήταν 5,6% πέρυσι, ενώ μόλις το 1,7% των compact SUV που πωλήθηκαν πέρυσι διέθεταν ηλεκτρικό σύστημα κίνησης με μπαταρία. Στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, μόνο το 5,4% των πωλήσεων ήταν ηλεκτρικά.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μέχρι στιγμής αποδειχθεί καλύτερες στο να επιτυγχάνουν τις μειώσεις κόστους που απαιτούνται για να καταστήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσιτά στις μικρότερες, πιο οικονομικές κατηγορίες. Πέρυσι το MG4 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην κατηγορία των συμπαγών οχημάτων, ενώ το BYD Atto 3 πήρε τον ίδιο τίτλο στην κατηγορία των συμπαγών SUV.
Φέτος οι καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες θα λανσάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα χαμηλού κόστους στις μεγαλύτερες σε όγκο και πιο mainstream σε χαρακτήρα και κόστος κατηγορίες της Ευρώπης, σε μια προσπάθεια να ανακόψουν την κινεζική επέλαση.
Πηγή: AUTOMOTIVE NEWS