Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault έχει αναπτύξει την δική της φιλοσοφία στη τεχνολογία Plug-in Hybrid. Οδήγησα το φινετσάτο crossover Renault Captur που εξοπλίζεται με το πιο εξελιγμένο Plug-in υβριδικό σύστημα παραγωγής ενέργειας της φίρμας. Η έκδοση E-Tech Plug-in Hybrid αποδίδει 160 ίππους και όπως διαπίστωσα στη δοκιμή εξασφαλίζει χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Το plug-in υβριδικό σύστημα παραγωγής ενέργειας που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε από την Renault, στηρίχθηκε στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων της μονάδας παραγωγής ενέργειας E-Tech Plug-in της μάρκας. Αναθεωρήθηκε η λειτουργία του βενζινοκινητήρα 1.600 κ.εκ., προστέθηκαν δυο ισχυροί ηλεκτροκινητήρες και επέλεξαν μια μπαταρία νέας γενιάς (9.8 kWh και 400V). Η συνδυασμένη ισχύς φθάνει τους 160 ίππους.
Όπως διαπίστωσα στη δοκιμή όταν η μπαταρία ήταν πλήρως φορτισμένη – μετά την νυχτερινή φόρτιση αξιοποιώντας το νυχτερινό τιμολόγιο – διάνυσα στην πόλη 55 χλμ. με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Πρόκειται για μια απόδοση που εκτιμώ ότι εξυπηρετεί την πλειοψηφία των χρηστών στο αστικό περιβάλλον. Η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας ολοκληρώνεται σε 3-5 ώρες, ανάλογα με την παροχή ρεύματος. Το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος για την φόρτιση της μπαταριάς εξαρτάται από τον πάροχο και το πρόγραμμα τιμολόγησης.
Ήσυχη κίνηση
Να τονίσω, ότι το Renault Captur, μετατρέπεται σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο προσφέροντας ήσυχη κίνηση και ηρεμία στον οδηγό. Η αποδοτική ηχομόνωση συμβάλει στην ενίσχυση της οδηγικής εμπειρίας όταν ο βενζινοκινητήρας παραμένει σβηστός.
Η μηδενική κατανάλωση καυσίμου είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα και αυτού του υβριδικού αυτοκινήτου καθώς συμβάλει στη μείωση του κόστους χρήσης του αυτοκινήτου, ανάλογα βέβαια με τον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος που έχει επιλέξει ο οδηγός. Επίσης, η προσπάθεια να κινούνται τα αυτοκίνητα με σύστημα Plug-in Hybrid όσο το δυνατόν για περισσότερα χλμ. με ηλεκτρική ενέργεια συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των ρύπων που εκπέμπονται από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τώρα μάλιστα που η κλιματική κρίση έχει αλλάξει τις καιρικές συνθήκες και δοκιμάζει τις αντοχές μας είναι επιτακτική η ανάγκη να προσπαθήσουμε να περιορίσουμε τις εκπομπές των επικίνδυνων ρύπων από κάθε δραστηριότητα μας.
Βέβαια, οι οικολόγοι εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας απαιτεί την χρήση πηγών που συνήθως εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες CO2, οπότε το όφελος για το περιβάλλον ίσως να είναι μικρό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και στην Ελλάδα αυξάνεται ο αριθμός των εταιρειών που δημιουργούν δίκτυο φόρτισης των υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα γκαράζ της εταιρείας, για να φορτίζουν δωρεάν οι υπάλληλοι τους τα οικολογικά αυτοκίνητα τους. Είναι μια πράξη ευθύνης προς το περιβάλλον που όμως συμβάλει και στη μείωση της δαπάνης του οδηγού για την χρήση του αυτοκινήτου. Εκτιμώ ότι με καλό προγραμματισμό των κινήσεων και της φόρτισης, μεγάλος αριθμός οδηγών δεν θα καταναλώνει ούτε ένα λίτρο βενζίνης, τουλάχιστον τις εργάσιμες ημέρες.
Ταξίδι χωρίς περιορισμούς
Ένα ακόμη πλεονέκτημα του Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 ίππων καθώς και κάθε άλλου μοντέλου με σύστημα παραγωγής ενέργειας Plug-in Hybrid, είναι ότι δεν έχουν ανάγκη από δημόσιο δίκτυο φόρτισης της μπαταρίας για να ολοκληρώσουν ένα ταξίδι. Μόλις η μπαταρία αδειάσει ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται αυτόματα παρέχοντας υψηλή ποσότητα ενέργειας, ικανή να καλύψει κάθε μεταφορική ανάγκη ακόμη και στην άκρη της Ευρώπης. Η τροφοδοσία του αυτοκινήτου με υγρά καύσιμα εξακολουθεί να είναι ο πιο εύκολος και αποδοτικός τρόπος για την χρήση του αυτοκινήτου εκτός του αστικού περιβάλλοντος. Δυστυχώς, στην Ελλάδα το πρόγραμμα εγκατάστασης δημόσιων φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων υλοποιείται με βραδείς ρυθμούς, προκαλώντας δυσκολίες σε όσους επένδυσαν στην αγορά ενός αμιγούς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Αναβαθμισμένη οδική συμπεριφορά
Στο αστικό περιβάλλον και στον αυτοκινητόδρομο το γαλλικό αυτοκίνητο κινήθηκε με εξαιρετικό τρόπο παρά το αυξημένο βάρος λόγω της προσθήκης της μπαταρίας και των δυο ηλεκτρικών μοτέρ. Να τονίσω το χαμηλό επίπεδο θορύβου και την πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Συγκρίνεται ακόμη και με τα ακριβότερα premium μοντέλο. Ο χειρισμός του είναι εύκολος και κάθε στιγμή ένοιωθα ότι οδηγώ ένα ασφαλές και στιβαρό αυτοκίνητο.
Στις στροφές αμέσως φάνηκε η εξαιρετική δουλειά που έκαναν οι μηχανικοί και οι δοκιμαστές της μάρκας. Το αυξημένο βάρος (1.625 κιλά), δεν επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την κίνηση του αυτοκινήτου και η μεταφορά του φορτίου ήταν ομαλή.
Οι επιδόσεις είναι προσαρμοσμένες στην ηλεκτροκίνηση και στην ανάγκη για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας. Το τυπικό τεστ 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 10,1 ΄΄ και η τελική έχει περιορισθεί στα 180 χλμ./ώρα, για να εξασφαλισθεί η καλύτερη δυνατή διαχείριση της ενέργειας.
Στη προσπάθεια να περιορισθεί η κατανάλωση ηλεκτρισμού και υγρών καυσίμων έχει ενταχθεί και η βασική παράμετρος της μείωσης της τελικής ταχύτητας. Πλέον τα νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα υβριδικά έχουν περιορισμένη τελική ταχύτητα. Ένα ακόμη όφελος από αυτή την πρακτική είναι και η αύξηση των ποσοστών ασφάλειας, λόγω της μείωσης της ταχύτητας.
Με την επιλογή της λειτουργίας ανάκτησης ενέργειας Brake στο εξελιγμένο αυτόματο κιβώτιο, την καθημερινή 5ωρη φόρτιση τις νυχτερινές ώρες και προσεκτική οδήγηση(σταδιακές επιταχύνσεις, χαμηλή ταχύτητα και ήρεμη οδήγηση) κατάφερα να κατεβάσω την μέση κατανάλωση στα 4,3 λίτρα/100χλμ.
Δοκίμασα και τη νέα λειτουργία Multi-Sense και διαπίστωσα ότι είναι αποδοτική και συμβάλει στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση της ενέργειας: Pure εξασφαλίζει 100% ηλεκτρική λειτουργία. Sport, εάν η μπαταρία έχει αρκετή ισχύ, είναι ο πιο δυνατός συνδυασμός για την απόδοση των τριών κινητήρων. E-Save, διατηρεί ένα απόθεμα φόρτισης για να μεταβεί στην ηλεκτρική οδήγηση, για παράδειγμα στο κέντρο της πόλης.
Σταδιακά τα επόμενα χρόνια και οι μεγάλες πόλεις στην Ελλάδα θα εφαρμόσουν την υποχρεωτική αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στο κέντρο των πόλεων για μείωση των εκπομπών του CO2 και του θορύβου. Αυτή η πρακτική αποδίδει σε πολλές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Μάλιστα, η νέα τεχνολογία εξασφαλίζει την αυτόματη μετάβαση στην ηλεκτρική λειτουργία του αυτοκινήτου, μόλις εισέλθει στον δακτύλιο μηδενικών ρύπων.
Άνεση, ποιότητα, φινέτσα
Στο εσωτερικό, ο χώρος των επιβατών παραμένει αμετάβλητος με το πίσω κάθισμα να είναι και εδώ συρόμενο κατά μήκος (16 εκ). Επίσης, υπάρχει ειδικός χώρος κάτω από το πάτωμα του πορτ-μπαγκάζ για ασφαλή φύλαξη των καλωδίων φόρτισης, ώστε να μην επηρεάζεται ο όγκος του χώρου των αποσκευών.
Υπόδειγμα στην ποιότητα των υλικών, το φινίρισμα και την πολυτελή αίσθηση.
Άποψη
Η σημαντικότερη παρατήρηση αφορά την υψηλή τιμή πώλησης η οποία δικαιολογείται εν μέρει από το τεχνολογικό υπόβαθρο και τον πλήρη εξοπλισμό. Η έκδοση 1.6 E-TECH 160 EQUILIBRE PLUS, Plug-in hybrid, 160 ίππων κοστίζει 39.810 ευρώ και η πλουσιότερη σε εξοπλισμό TECHNO, φθάνει τα 40.860 ευρώ. Επίσης, θα ήθελα το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων να είναι πιο άμεσο και να αντιδρά καλύτερα στη φάση της επιτάχυνσης. Ο χώρος των αποσκευών είναι σχετικά μικρός(265 λίτρα). Τέλος, μερικές επιφάνειες θα ταίριαζαν καλύτερα στο επίπεδο του γαλλικού αυτοκινήτου αν ήταν καλυμμένες με μαλακά πλαστικά.