Τί είναι το αμορτισέρ
Το αμορτισέρ είναι μια συσκευή, που απορροφά τους κραδασμούς και τα χτυπήματα των τροχών της ανάρτησης και του αμαξώματος, μετατρέποντας τη μηχανική ενέργεια σε θερμότητα. Το εξάρτημα αυτό, εξασφαλίζει όχι μόνο την άνεση, αλλά και την ασφάλεια στην οδήγηση.
Τύποι και κατασκευή των αμορτισέρ
Τα αμορτισέρ χωρίζονται στους εξής τύπους:
Ανάλογα με το περιεχόμενο
- Υδραυλικά. Το λάδι χρησιμοποιείται ως μέσω λειτουργίας.
- Αερίου – Λαδιού. Πεπιεσμένο αζωτο, το οποίο περνάει στο σύστημα σε υψηλή πίεση και εμποδίζει το άφρισμα του λαδιού.
Ανάλογα με το σχεδιασμό κατασκευής
- Διπλής διόδου. Το πλεονέκτημά τους είναι η απλότητα της κατασκευής τους. Τα μειονεκτήματα τους είναι η γρήγορη υπερθέρμανση και το άφρισμα του λαδιού, που υποβαθμίζουν την ποιότητα λειτουργίας τους. Τα αμορτισέρ έχουν έναν κύλινδρο, τοποθετημένο μέσα στο περίβλημα. Τη στιγμή της συμπίεσης, το έμβολο που συνδέεται με τη ράβδο κινείται προς τα κάτω, αναγκάζοντας το λάδι να βγει από τον κύλινδρο και να μπει στο περίβλημα. Κατά τη λειτουργία της αποδέσμευσης, συμβαίνει το αντίθετο.
- Μονής διόδου. Τα παραπάνω μειονεκτήματα δεν υπάρχουν εδώ, αλλά τυχόν ζημιά στο περίβλημα οδηγεί στην κατάρρευση του αμορτισέρ. Το περίβλημα εκτελεί το ρόλο του κυλίνδρου. Το πλωτό έμβολο χωρίζει το αμορτισέρ σε 2 τμήματα: στο ένα αντλείται το άζωτο και στο άλλο το λάδι. Η απορρόφηση των κραδασμών πραγματοποιείται λόγω της συμπίεσης του αερίου.
Τι είδους αμορτισέρ να διαλέξω, λαδιού ή αερίου;
Κατά την επιλογή των συγκεκριμένων τμημάτων, να έχετε πάντα στο μυαλό σας τις λειτουργικές συνθήκες του οχήματός σας και τις συστάσεις του κατασκευαστή του.
Τα αμορτισέρ λαδιού είναι οικονομικά και διασφαλίζουν άνετη οδήγηση στις μικρές ταχύτητες, αν και έχουν ευαισθησία στην υπερθέρμανση όταν δέχονται υψηλά φορτία.
Τα τμήματα αερίου έχουν μεγαλύτερη ακαμψία, οπότε βοηθούν να βελτιωθεί ο χειρισμός του αυτοκινήτου και αποτρέπουν τις ταλαντεύσεις του αμαξώματος. Ο θάλαμος αερίου τους, διαθέτει πλήρωση από άζωτο, που δεν επιτρέπει τον αφρισμό του λαδιού. Τα τμήματα αυτά παράσχουν ιδανική απορρόφηση των δονήσεων που προκύπτουν κατά την οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, διασφαλίζοντας παράλληλα ομαλότητα στην κίνηση του οχήματος.
Τα αμορτισέρ αερίου αποτελούν τη βέλτιστη λύση για τα υψηλών επιδόσεων σπορ αυτοκίνητα. Έχουν αντοχή στα μέγιστα φορτία και καλές ιδιότητες ψύξης. Τα συγκεκριμένα τμήματα παρέχουν αύξηση της ακαμψίας της ανάρτησης, επιδρόντας με θετικό τρόπο στην ικανότητα ελιγμών και το χειρισμό του αυτοκινήτου. Παρ’ όλα αυτά, δεν διασφαλίζουν καλή άνεση.
Συμβουλές για την καλή λειτουργία των αμορτισέρ
Ο κύκλος ζωής των αμορτισέρ του αυτοκινήτου, εξαρτάται από την ποιότητα του οδοστρώματος και το στυλ οδήγησης. Η σωστή λειτουργία τους θα πρέπει να ελέγχεται κάθε 30 χιλιάδες χιλιόμετρα. Το κρύο μπορεί να καταστρέψει τα αμορτισέρ, ακόμη κι αν είναι καινούργια, γι’ αυτό συνιστάται να ελέγχετε η απόδοσή τους στις αρχές της άνοιξης.
Μετά από μια μακρά στάση, οι ειδικοί συμβουλεύουν να οδηγείτε το αυτοκίνητο για τα πρώτα 10 λεπτά με χαμηλή ταχύτητα για να ζεσταθεί το υδραυλικό υγρό και να αποκατασταθεί η ελαστικότητα της ανάρτησης. Σε περίπτωση που λεκέδες λαδιού κάνουν εμφάνιση στους τροχούς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε αμέσως με ένα συνεργείο.
Συνιστάται να αποθηκεύονται τα αμορτισέρ σε όρθια θέση, οπότε η ράβδος του εμβόλου να είναι προτεταμένη.
Βλάβες των αμορτισέρ
- Παραμόρφωση
- Διαρροή
- Βλάβη βαλβίδας
Συμπτώματα βλάβης των αμορτισέρ
- Το αμάξωμα ταλαντεύεται
- Αυξημένη απόσταση φρεναρίσματος
- Χτυπήματα και άλλοι ήχοι εμφανίζονται κατά την οδήγηση
- Ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών
- Παρουσία λεκέδων λαδιού κάτω από τα αμορτισέρ
- Το αυτοκίνητο «βουτάει» κατά την επιτάχυνση και το φρενάρισμα
Αιτίες βλάβης των αμορτισέρ
- Κακή ποιότητα οδοστρώματος
- Επιθετικό στυλ οδήγησης
- Μη τήρηση των διαστημάτων των σέρβις
- Πτώση της θερμοκρασίας
- Επιπτώσεις ρύπων και χημικά ενεργών ουσιών
- Έλλειψη λαδιού στη δεξαμενή τους
- Αποτυχία των τμημάτων τους
Πώς γίνεται ο έλεγχος των αμορτισέρ;
Για να δείτε την κατάσταση των τμημάτων κάντε τους, κάντε οπτικό έλεγχο. Οι διαρροές λαδιού, τα βουλιάγματα του περιβλήματος, τα ίχνη διάβρωσης και η παραμόρφωση της ράβδου του εμβόλου, δηλώνουν πως τα τμήματα έχουν πάθει ζημιά.
Σε περίπτωση που δεν διακρίνετε εμφανή σημάδια ζημιάς των αμορτισέρ, μπορείτε να εντοπίσετε τυχόν δυσλειτουργία τους, αποκλειστικά με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού σε κάποιο συνεργείο.
Κάντε έλεγχο των τμημάτων σε περίπτωση που προσέξετε:
- Αύξηση της διαδρομής πέδησης
- Μεγάλη ταλάντωση του αμαξώματος του αυτοκινήτου όταν φρενάρετε απότομα ή οδηγείτε σε ανώμαλα οδοστρώματα
- Καθυστερήσεις στην απόκριση του συστήματος διεύθυνσης
- Ταχεία φθορά των ελαστικών
- Χτυπήματα από την ανάρτηση κατά την οδήγηση σε κακής ποιότητας οδοστρώματα.
Αντικατάσταση των αμορτισέρ
Τα σημερινά μοντέλα αμορτισέρ είναι φιξ. Σε περίπτωση βλάβης, θα πρέπει να αντικαθίστανται, καθώς δεν επισκευάζονται. Όταν χαλάσει ένα αμορτισέρ, απαιτείται και η αντικατάσταση του άλλου που βρίσκεται στον ίδιο άξονα.
Μπορείτε να τα αντικαταστήσετε και μόνοι σας. Για να το κάνετε αυτό, ακολουθήστε τα εξής βήματα:
- Αφαιρέστε τον τροχό
- Αποσυνδέστε τα σωληνάκια των φρένων, εάν είναι απαραίτητο
- Αποσυνδέστε τις επάνω βάσεις της ανάρτησης, και στη συνέχεια τις κάτω
- Αφαιρέστε το ελατήριο με τους ειδικούς εξωλκείς
- Τοποθετήστε το νέο αμορτισέρ στη θέση του παλιού και εκτελέστε τα παραπάνω βήματα με την αντίστροφη σειρά.